Günümüzde yeni iletişim teknolojilerinin hızla gelişen yapısı geleneksel eğitime alternatifler sunmuştur. Bu alternatiflerden biri olan uzaktan eğitim, internete erişimin demokratikleşmeye başlaması ile birlikte bir yandan tüm dünyada hızlı bir şekilde yayılırken, diğer yandan onun geleneksel eğitime alternatif olup olamayacağı, öğrenci ve öğretim elemanlarının uzaktan eğitime hazırbulunuşluklarından, adaptasyonlarına; alt yapı olanaklarından, uygulamalı derslerin uygulanabilirliğine kadar birçok bağlamda tartışma konusu olmuştur. Bunun yanında her ne kadar Türkiye’de uzaktan eğitim uygulamasına yönelik gerçekleştirilen lisansüstü tez çalışmaları, bu eğitimin mevcut durumunu, niteliğini ve hizmet kalitesini belirlemesi açısından zengin bir literatür sunsa da uzaktan eğitimin bu çalışmalarda nasıl ele alındığı ve hangi boyutlarının ihmal edildiğinin keşfi önem arz etmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de yükseköğretim düzeyinde uzaktan eğitimin yasalaştığı 2011 yılından 2020’ye gelene kadar YÖK Ulusal Tez Merkezinde yayınlanan 257 lisansüstü tez içerik analizine tabi tutulmuştur. Analizlerin sonucunda, yapılan çalışmaların sayısal olarak 2019 yılı itibariyle yükselişe geçtiği; bu çalışmaların belirli üniversitelerde ve ana bilim dallarında yoğunlaştığı; çalışma konularını ve örneklemi ağırlıklı olarak öğrencilerin oluşturduğu; veri toplama aracı olarak daha çok nicel araştırma yöntemlerinden faydalanıldığı ve uzaktan eğitimin iletişimsel boyutunun göz ardı edildiği bulgulanmıştır.
Çevrimiçi öğrenme e-öğrenme iletişim bilimleri lisansüstü tez sistematik derleme
Today, the rapidly developing structure of new communication technologies has offered alternatives to traditional education. While distance education, which is one of these alternatives, has rapidly spread all over the world with the democratization of internet access, it has been the subject of debates ranging from whether it can be an alternative to traditional education, whether students and lecturers are ready for distance education, how successfully they can adapt to it, and the adequacy of the infrastructure to the applicability of the applied courses. Besides, while the graduate theses provide a rich literature in terms of determining the current status, nature, and service quality of distance education, it is very important to reveal how distance education has been handled in these studies and which of its dimensions have remained neglected. This study was subjected to the content analysis of 257 graduate theses which were published in Turkey from 2011 (when distance education began to be regulated by law) to 2020. The results indicate that the number of the studies on the subject has been on the rise as of 2019, are concentrated in certain universities and departments of science, the study subjects and the sample are predominantly composed of students, quantitative research methods are mostly used as the data collection tool, and that the communicative dimension of distance education has been ignored.
Communication sciences e-learning online learning postgraduate thesis systematic review
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.