Reading is a critical skill that needs to be maintained as a habit through all levels of formal education. Undergraduate and postgraduate students are expected to develop and exhibit reading habits at high levels. The purpose of this research is to examine postgraduate students’ reading habits and their views about it. The study was designed as a qualitative one, applying the phenomenological methodology. The study group was selected by using the purposive sampling and convenience sampling methods. 18 Master’s and PhD students studying at various programs of the Institute of Educational Sciences at Dicle University, Diyarbakır, constituted the study group. Following the pre-application phase, a semi-structured interview form was administered to the study group. The data gathered were subjected to content analysis. The results obtained from the analysis are as follows: Postgraduate students generally have reading awareness and reading habits. They mostly read with the “aim of obtaining knowledge”. The majority of the students state that their reading habits has a key role in their academic achievements, and it contributes to increasing their academic success and skill development. The
“family/relatives” factor affects postgraduate students’ reading habits the most strongly. Students mostly view “workload” and “exams/academic studies” as the factors affecting their reading
habits negatively.
Okuma becerisi, örgün eğitimin tüm kademelerinde, hayat boyu süreklilik ve alışkanlıkla sürdürülmesi gerekli bir beceridir. Üniversite ve lisansüstü düzeyindeki öğrencilerin ise yüksek düzeyde bir okuma becerisi geliştirebilmeleri ve ortaya koyabilmeleri beklenmektedir. Bu araştırmanın amacı, lisansüstü programlarında öğrenim gören öğrencilerin okuma alışkanlığını ve bu öğrencilerin okuma alışkanlığına ilişkin görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışma, Olgubilim (fenomenoloji) ile desenlenmiştir. Araştırmada çalışma grubunun seçimi Amaçlı örnekleme yöntemlerinden Ölçüt Örnekleme ve Uygun Örnekleme yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Bu kapsamda 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ili Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde çeşitli lisansüstü programlarında öğrenim gören 18 yüksek lisans ve doktora öğrencisi araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Ön uygulama sonrası son şekli verilerek düzenlenen yarı yapılandırılmış
görüşme formu araştırmanın çalışma grubuna uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde İçerik Analizi tekniği kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucu ulaşılan sonuçlar şunlardır: Lisansüstü öğrencileri çoğunlukla
okuma farkındalığına ve okuma alışkanlığına sahiptirler. Öğrenciler çoğunlukla “Bilgi Edinme Amaçlı” okumaktadırlar. Öğrenciler çok yüksek bir çoğunlukla akademik başarılarında okuma alışkanlıklarının
belirgin bir rol oynadığı, okuma alışkanlığının kendilerine akademik başarı sağlamada ve beceri geliştirmede katkısı olduğu yönünde görüş bildirmektedirler. Lisansüstü öğrencilerin okuma alışkanlığını çoğunlukla Aile/Akraba” etmeni etkilemektedir. Öğrenciler çoğunlukla “İş Yoğunluğu” ve “Sınav/Akademik Çalışmalar”ı okuma alışkanlıklarına olumsuz etki eden etmenler olarak görmektedirler.
Çalışmada her türlü etik kurala uyulduğunu beyan ederiz.
Araştırmayı destekleyen herhangi bir kurum yoktur.
Çalışmalarınızda kolaylık diler, teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.