BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 1, 129 - 148, 06.06.2015

Öz

This study aims to investigate whether there is a relationship between language skills of preschool children and their mathematical concept development; in addition, to search whether there is a significant difference between preschool children’s language and mathematical concept developments in relation to their age and gender. Descriptive patterns was used in the study. Related to the research problem quantitative data collection tools were used. Bracken Basic Concept Scale-Revised Form and Peabody Picture Vocabulary Test were applied on 70 children aged 5-6 from the different preschools in Ankara. Percentages, frequency, t-test, ANOVA, chi-square, Pearson correlation, Spearman’s correlation test were used for the statistical analysis of the data. Findings showed that gender is not a significant variable related to fundamental concepts preschool children know. Quantitative findings of the research show signs of availability of a relationship between children’s language skills and mathematics skills

Kaynakça

  • Abedi, J. & Lord, C. (2001). The language factor in mathematics tests. Applied Measurement in Education, 14(3), 219-234.
  • Aiken, L. R. (1972). Language factors in learning mathematics. Eric information center. Columbus, Ohio.
  • Aiken, L. R. (1971). Verbal factors and mathematics learning: a review of research. Journal for Research in Mathematics Education, 2(4), 304-313.
  • Albayrak, M. & Erkal, M. (2003). Başarıya giden yolda ifade ve beceri derslerinin (Türkçe-Matematik) birlikteliği. Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Arı, M., Üstün, E. & Akman, B. (2003). 6-8 yaş grubu çocukların bilişsel gelişimlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 15-19.
  • Brady, F. (2010). The influence of inclusion on language arts literacy and math achievement of non-disabled middle school students. Unpublished dissertation, Seton Hall University.
  • Bracken, B. A. (1998). Bracken basic concept scale-revised, examiner’s manual. The Psychological Corporation. San Antoinio: Harcourt Brace & Company.
  • Broman, S. H., Nichols, P. L. & Kennedy, W. A. (1975). Preschool IQ. Hillsdale, New Jersey Erbaum.
  • Bütün-Ayhan, A. & Aral, N. (2007). Bracken temel kavram ölçeği-gözden geçirilmiş formunun altı yaş çocukları için uyarlama çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 42–51.
  • Chang, M., Singh, K. & Filer, K. (2009). Language factors associated with achievement grouping in math classrooms: A cross-sectional and longitudinal study. School Effectiveness and School Improvement, 20(1), 27-45.
  • Chen, F. (2010). Differential language influence on math achievement. Unpublished dissertation, University of North Carolina.
  • Diaz, M. R. (2008). The role of language in early childhood mathematics. Unpublished dissertation, Florida International University
  • Dur, Z. (2010). Öğrencilerin matematiksel dili hikaye yazma yoluyla iletişimde kullanabilme becerilerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Franz, D. P. & Pope, M. (2005, Spring). Using children’s stories ın secondary mathematics. Amercian Secondary Education, 33(2), 20-28.
  • Garett, R. S. (2010). Multılinguaiısm, mathematics achievement and instructional language policy. Unpublished dissertation, University of Chicago.
  • Greenes, C., Ginsburg, H. P. & Balfanz, R. (2004). Big math for little kids. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 159-166.
  • Haas, L. E. (2011). Formal and informal measures of reading and math achievement as a function of early childhood program participation among kindergarten through eight grade. Unpublished dissertation, Sam Huston University.
  • Kanbir, S. (2009). Matematik öğretiminde dil ve kültüre dayalı problemlerin matematik kaygısına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Koç, A. A., Taylan, E. E. & Bekman, S. (2002). Türkiye’de okul öncesi eğitimi: Hizmete duyulan ihtiyaçların saptanması ve çocuğun dil yetisi düzeyinin değerlendirilmesi araştırma raporu, İstanbul: AÇEV Yayınları.
  • Öner, N. (2006). Türkiye’de kullanılan psikolojik testler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Rudd, L. C., Lambert, M. C., Satterwhite, M. & Zaier, A. (2008). Mathematical language in early childhood settings: What really counts? Early Childhood Education Journal, 36, 75–80.
  • Stein, l. & Bailey, T. (1973). The socialization of achievement orientation in females. Psychological Bulletin. 80, 345-366.
  • Tatar, E. & Soylu, Y. (2006). Okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2). 503-508.
  • Taşkın, N. (2012). Küçük çocuklarda sayı kavramı, Okul öncesi matematik eğitimi (B. Akman Ed.) Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Uğurtay-Üstünel, A. (2007). Bracken temel kavram ölçeği gözden geçirilmiş formu’nun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Umay, A. (2003). Okul öncesi öğretmen adaylarının matematik öğretmeye ne kadar hazır olduklarına ilişkin bazı ipuçları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 194–203.

OKUL ÖNCESİNDEKİ ÇOCUKLARIN DİL İLE MATEMATİK BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 1, 129 - 148, 06.06.2015

Öz

Bu çalışmada, okul öncesindeki çocukların dil becerileri ile matematiksel kavram gelişimleri arasında bir ilişki olup olmadığını ve okul öncesi çocukların yaş ve cinsiyetlerine göre dil ve matematiksel kavram gelişimleri arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığını ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırmada betimsel bir desen kullanılmıştır. Çalışmada araştırma problemine bağlı olarak nicel veri toplama araçları kullanılmıştır. Araştırmada Ankara’daki resmi bağımsız anaokullarında eğitim gören 5-6 yaş grubundaki 70 çocuğa, ‘Bracken Temel Kavram Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formu’ ve ‘Peabody Resim-Kelime Testi’ uygulanmıştır. Verilerin analizinde yüzde, sıklık, t-testi, ANOVA, Ki-Kare, Pearson korelasyon ve Spearman’s korelasyon kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda elde edilen veriler, cinsiyetin okul öncesi dönemdeki çocukların bildikleri temel kavramlar ile ilişkili önemli bir değişken olmadığını ortaya koymuştur. Bulgular, çocukların dil becerileri ile matematik becerileri arasında bir ilişkinin var olduğunun ipuçlarını göstermektedir.

Anahtar Sözcükler: okul öncesi, matematik, dil, matemtik gelişimi, dil gelişimi.

Kaynakça

  • Abedi, J. & Lord, C. (2001). The language factor in mathematics tests. Applied Measurement in Education, 14(3), 219-234.
  • Aiken, L. R. (1972). Language factors in learning mathematics. Eric information center. Columbus, Ohio.
  • Aiken, L. R. (1971). Verbal factors and mathematics learning: a review of research. Journal for Research in Mathematics Education, 2(4), 304-313.
  • Albayrak, M. & Erkal, M. (2003). Başarıya giden yolda ifade ve beceri derslerinin (Türkçe-Matematik) birlikteliği. Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Arı, M., Üstün, E. & Akman, B. (2003). 6-8 yaş grubu çocukların bilişsel gelişimlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 15-19.
  • Brady, F. (2010). The influence of inclusion on language arts literacy and math achievement of non-disabled middle school students. Unpublished dissertation, Seton Hall University.
  • Bracken, B. A. (1998). Bracken basic concept scale-revised, examiner’s manual. The Psychological Corporation. San Antoinio: Harcourt Brace & Company.
  • Broman, S. H., Nichols, P. L. & Kennedy, W. A. (1975). Preschool IQ. Hillsdale, New Jersey Erbaum.
  • Bütün-Ayhan, A. & Aral, N. (2007). Bracken temel kavram ölçeği-gözden geçirilmiş formunun altı yaş çocukları için uyarlama çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 42–51.
  • Chang, M., Singh, K. & Filer, K. (2009). Language factors associated with achievement grouping in math classrooms: A cross-sectional and longitudinal study. School Effectiveness and School Improvement, 20(1), 27-45.
  • Chen, F. (2010). Differential language influence on math achievement. Unpublished dissertation, University of North Carolina.
  • Diaz, M. R. (2008). The role of language in early childhood mathematics. Unpublished dissertation, Florida International University
  • Dur, Z. (2010). Öğrencilerin matematiksel dili hikaye yazma yoluyla iletişimde kullanabilme becerilerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Franz, D. P. & Pope, M. (2005, Spring). Using children’s stories ın secondary mathematics. Amercian Secondary Education, 33(2), 20-28.
  • Garett, R. S. (2010). Multılinguaiısm, mathematics achievement and instructional language policy. Unpublished dissertation, University of Chicago.
  • Greenes, C., Ginsburg, H. P. & Balfanz, R. (2004). Big math for little kids. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 159-166.
  • Haas, L. E. (2011). Formal and informal measures of reading and math achievement as a function of early childhood program participation among kindergarten through eight grade. Unpublished dissertation, Sam Huston University.
  • Kanbir, S. (2009). Matematik öğretiminde dil ve kültüre dayalı problemlerin matematik kaygısına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Koç, A. A., Taylan, E. E. & Bekman, S. (2002). Türkiye’de okul öncesi eğitimi: Hizmete duyulan ihtiyaçların saptanması ve çocuğun dil yetisi düzeyinin değerlendirilmesi araştırma raporu, İstanbul: AÇEV Yayınları.
  • Öner, N. (2006). Türkiye’de kullanılan psikolojik testler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Rudd, L. C., Lambert, M. C., Satterwhite, M. & Zaier, A. (2008). Mathematical language in early childhood settings: What really counts? Early Childhood Education Journal, 36, 75–80.
  • Stein, l. & Bailey, T. (1973). The socialization of achievement orientation in females. Psychological Bulletin. 80, 345-366.
  • Tatar, E. & Soylu, Y. (2006). Okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2). 503-508.
  • Taşkın, N. (2012). Küçük çocuklarda sayı kavramı, Okul öncesi matematik eğitimi (B. Akman Ed.) Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Uğurtay-Üstünel, A. (2007). Bracken temel kavram ölçeği gözden geçirilmiş formu’nun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Umay, A. (2003). Okul öncesi öğretmen adaylarının matematik öğretmeye ne kadar hazır olduklarına ilişkin bazı ipuçları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 194–203.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Necdet Taşkın

Belma Tuğrul

Yayımlanma Tarihi 6 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taşkın, N., & Tuğrul, B. (2015). OKUL ÖNCESİNDEKİ ÇOCUKLARIN DİL İLE MATEMATİK BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 129-148.