Bu çalışmanın amacı atmosferde görülen küresel
çevre problemlerinden sera etkisi, küresel ısınma, ozon tabakasının incelmesi
ve asit yağmurları hakkındaki kavram yanılgılarını belirlemek için İngilizce
olarak geliştirilmiş olan üç aşamalı bir tanı testinin Türkçeye uyarlamasını
yapmaktır. Arslan, Cigdemoglu ve Moseley (2012) tarafından geliştirilmiş
geçerliliği ve güvenirliliği raporlanmış test, araştırmacılar tarafından Türkçeye
çevrilmiş, daha sonra test uyarlama süreçlerinin aşamaları kullanılmıştır. Ankara’daki
bir üniversitede öğrenim gören 207 öğretmen adayına uygulanarak geçerlilik ve
güvenirlik çalışması yapılmıştır. Atmosfer ile İlişkili Çevre Problemleri Tanı
Testi (AÇPTT)’nin geçerliği hem nitel yöntemler hem de nicel yöntemlerle
sağlanmıştır. Katılımcıların toplam puanları ile cevaplarından emin olma düzeyleri
arasında pozitif ilişki olması, az kavram yanılgısına sahip olduğu
belirlenenlerin, fazla kavram yanılgısına sahip olduğu belirlenenlere göre cevaplarından
daha emin olduklarını göstermektedir. Aynı zamanda testin geçerliliğini
destekleyen yanlış sebepli doğruların ve doğru sebepli yanlışların yüzdeleri olması
gereken aralıkta çıkmıştır, bu değerler sırası ile %4.77 ve %3.08’dir. Testin Cronbach
alpha güvenirlik katsayısı 0.73, ortalama zorluk derecesi 0.22’dir. Testin Türkçeleştirilmesi
ulusal eğitim araştırmacılarının ve öğretmenlerin onu tanı, başarı, ya da erişi
testi olarak kullanılabilmesi açısından önemlidir.
Kavram yanılgısı küresel ısınma sera etkisi ozon tabakasının incelmesi asit yağmurları üç aşamalı test
The purpose of this study is to adapt a three-tier diagnostic test from English to Turkish to assess misconceptions of learners from high school or higher levels, about atmosphere related environmental problems which are about greenhouse effect, global warming, ozon layer depletion, and acid rains. The test as a valid and reliable instrument is developed in English by Arslan, Cigdemoglu and Moseley (2012), then translated into Turkish by researchers, after that, test adaptation producers were employed. Reliability and validity of the test was provided by administrating it to 207 pre-service teachers from a university in Ankara. The reliability of atmosphere related environmental problems diagnostic test (AÇPTT) was proofed by both quantitative and qualitative methods. The positive correlation between participants’ total score and their confidence levels indicates that the ones who hold fever misconceptions feel more confident than the ones who have more misconceptions. Besides, the percentages of false positives and false negatives which support the validity are calculated in the expected range, the values are 4.77% and 3.08% respectively. The Cronbach alpha reliability coefficient is 0.73 and the mean difficulty index is 0.22. The translation of the test to Turkish language is important since it provides national education researchers and teachers to use it as diagnostic, formative or summative assessment tool.
Misconceptions global warming greenhouse effect ozone layer depletion acid rain three-tier diagnostic test
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |