Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Social Studies 6th Grade Curriculum, Objective, Skill and Concept Relation

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 855 - 882, 29.11.2018

Öz

Parallel to the changes in science, technology and social life, it is an
important necessity to organize and implement changes in teaching programs to
meet the requirements of the era. In this study, it was aimed to reveal the
reflection levels of objective, skill and concept relation of 2005 Social
Studies Curriculum (6th grade) by expert opinions, so as to shed light on new
programs. Opinions were received from 10 field expert academicians who worked
at four different universities in the study. Field experts were required to
determine the objective, skill and concept relations of all units in the 6th
grade curriculum. Based on the study, it has been understood that the views of
field experts on objective, skill and concept relation do not generally align
with the objectives and skills in the 6th grade 2005 Social Studies Curriculum
and the concepts highlighted in the units as expected. Based on the results
obtained from the findings, it is suggested that in the regulations related to
the curriculum by taking into account the views of teachers and stakeholders
misunderstandings and deficiencies should be reconsidered and solved.

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R., Bektaş, U.,Yiğit, N. (2000). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin temel fizik kavramlarını anlama düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-14.
  • Ayas, A. (2006). Kavram öğrenimi. S. Çepni (ed.), Kuramdan uygulama fen teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma (2.baskı). Ankara: Bilgisayar Yayıncılık.
  • Baykara, N. (2006). Sosyal bilgiler dersinin düşünme becerileri açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilgili A. S. (2016.). Sosyal bilgiler öğretim programı (2004). A. Bilgili (Ed.), Sosyal bilgilerin temelleri (ss. 62-76). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2010) Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5.Baskı). Trabzon.
  • Demirel, Ö. (2000). Planlamadan uygulamaya öğrenme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dochy, F. (2001). A new assessment era: different needs, new challenges. Research Dialogue in Learning and Instruction, 10 (1), 11-20.
  • Doğanay, A. (2002). Öğretimde kavram ve genellemelerin geliştirilmesi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yay.
  • Güven. B. ve Alp. S. (2008). Yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programının kazanımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Milli Eğitim, 177, 153-164.
  • Karakuş, F. ve Kösa, T. (2009). İlköğretim matematik öğretmenlerinin yeni ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik görüşleri, Milli Eğitim, sayı 181.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, A. (2003). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına yönelik bir laboratuar programı geliştirme ve model önerme. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6. sınıf öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Yay.
  • Metin, M. ve Özmen, H.(Kasım 2009). Öğretmenlerin performans değerlendirmeye yönelik hizmet-içi ihtiyaçlarının belirlenmesi: Artvin ili örneği. Fen, Sosyal Ve Çevre Eğitiminde Son Gelişmeler, Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Giresun.
  • Metin, M. (2010). Fen ve teknoloji öğretmenleri için hazırlanan performans değerlendirmeye yönelik hizmet içi eğitim kursunun etkililiği. Yayınlanmış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Okta, E. (2008). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 1998 ve 2004 öğretim programlarının öğretmen görüşlerine dayalı olarak hedefler/ kazanımlar boyutunda değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Senemoğlu, N. (1998). Kuramlardan uygulamaya gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Özsen Matbaası.
  • Şenel, T. (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programının etkililiğinin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme: kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Pegem A Yay.
  • Yüksel, S. (1999). Milli eğitim bakanlığındaki program geliştirme çalışmalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Sosyal Bilgiler 6. Sınıf Öğretim Programı, Kazanım, Beceri ve Kavram İlişkisi

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 855 - 882, 29.11.2018

Öz

Bilimde,
teknolojide ve sosyal yaşantıda meydana gelen değişimlere paralel olarak,
öğretim programlarının da çağın gereklerini karşılamaya yönelik değişimlerin
düzenlenip uygulamaya koyulması önemli bir zorunluluktur. Bu araştırmada, 2005
Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nın (6.sınıf) kazanım, beceri ve kavram
ilişkisinin yansıtılma düzeylerini uzman görüşlerine ortaya koymak, böylece
yeni programlara ışık tutmak
amaçlanmıştır. Çalışmada
dört farklı üniversitede görev yapan 10 alan uzmanı akademisyenin görüşleri
alınmıştır. Alan uzmanlarından 6.sınıf öğretim programında yer alan tüm
ünitelere ait kazanım, beceri ve kavram ilişkilerini belirlemeleri istenmiştir.
Araştırma sonucunda alan uzmanlarının kazanım, beceri ve kavram ilişkisine
yönelik görüşlerinin genel olarak; 2005 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda
yer alan kazanımlar ile beceriler ve ünitelerde öne çıkartılan kavramlar arasında
beklenen uyum sağlanamadığı anlaşılmıştır. Sonuçlardan hareketle, program ile
ilgili yapılacak düzenlemelerde öğretmen ve paydaşlarının görüşleri alınarak
yanlış anlaşılan veya eksik görülen konular yeniden ele alınmalı, eksiklikler
giderilmesi önerilmektedir. 

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R., Bektaş, U.,Yiğit, N. (2000). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin temel fizik kavramlarını anlama düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-14.
  • Ayas, A. (2006). Kavram öğrenimi. S. Çepni (ed.), Kuramdan uygulama fen teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma (2.baskı). Ankara: Bilgisayar Yayıncılık.
  • Baykara, N. (2006). Sosyal bilgiler dersinin düşünme becerileri açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilgili A. S. (2016.). Sosyal bilgiler öğretim programı (2004). A. Bilgili (Ed.), Sosyal bilgilerin temelleri (ss. 62-76). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2010) Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5.Baskı). Trabzon.
  • Demirel, Ö. (2000). Planlamadan uygulamaya öğrenme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dochy, F. (2001). A new assessment era: different needs, new challenges. Research Dialogue in Learning and Instruction, 10 (1), 11-20.
  • Doğanay, A. (2002). Öğretimde kavram ve genellemelerin geliştirilmesi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yay.
  • Güven. B. ve Alp. S. (2008). Yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programının kazanımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Milli Eğitim, 177, 153-164.
  • Karakuş, F. ve Kösa, T. (2009). İlköğretim matematik öğretmenlerinin yeni ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik görüşleri, Milli Eğitim, sayı 181.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, A. (2003). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına yönelik bir laboratuar programı geliştirme ve model önerme. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6. sınıf öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Yay.
  • Metin, M. ve Özmen, H.(Kasım 2009). Öğretmenlerin performans değerlendirmeye yönelik hizmet-içi ihtiyaçlarının belirlenmesi: Artvin ili örneği. Fen, Sosyal Ve Çevre Eğitiminde Son Gelişmeler, Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Giresun.
  • Metin, M. (2010). Fen ve teknoloji öğretmenleri için hazırlanan performans değerlendirmeye yönelik hizmet içi eğitim kursunun etkililiği. Yayınlanmış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Okta, E. (2008). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 1998 ve 2004 öğretim programlarının öğretmen görüşlerine dayalı olarak hedefler/ kazanımlar boyutunda değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Senemoğlu, N. (1998). Kuramlardan uygulamaya gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Özsen Matbaası.
  • Şenel, T. (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programının etkililiğinin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme: kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Pegem A Yay.
  • Yüksel, S. (1999). Milli eğitim bakanlığındaki program geliştirme çalışmalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Akpınar 0000-0002-9216-5771

Ali Sinan Bilgili

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akpınar, M., & Bilgili, A. S. (2018). Sosyal Bilgiler 6. Sınıf Öğretim Programı, Kazanım, Beceri ve Kavram İlişkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 855-882.