Abstract: The aim of the
present study is to investigate the level of digital game dependency of the
students in high school and to determine how the level of gaming addiction
changes according to the variables such as gender, computer, internet
connection, mobile phone status, parents' educational status, playing timeand family
income. For this purpose, the research has been conducted in a relational
screening model. The universe of the research is composed of high school
students studying in the official schools in the province of Malatya in the
academic year of 2017-2018. A simple unselected sampling method has been used
in the selection of the sample and 517 students have been included in the
sampling. Digital Game Addiction Scale (DGA-7) has been used to measure
students' digital game dependencies. Data obtained in the study have been analyzed
using independent sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA).
According to the results obtained in the present research; According to
monothetical form, 3.3% of the students who participated in the research and
22.6% according to the Political form are digital game addicts. The level of
digital game addiction vary according to gender. The level of digital game
dependency of students participating in the research varies according to the
status of fixed internet connection, mobile internet connection, mobile phone,
computer, and mother education, and parent education, family income situation,
playing time and controlling the games played by the students.
Öz: Bu
araştırmanın amacı liselerde öğrenim gören öğrencilerin dijital oyun bağımlılık
düzeylerini belirlemek, oyun bağımlılık düzeylerinin cinsiyet, bilgisayar,
internet bağlantısı, cep telefonuna sahip olma durumu, anne ve baba eğitim
durumu, oyun oynama süreleri, aile gelirleri gibi değişkenlere göre nasıl
değişim gösterdiğini belirlemektir. Bu nedenle araştırma ilişkisel tarama
modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında
Malatya ilindeki resmi okullarda öğrenim gören lise öğrencileri
oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmış
ve örnekleme 517 öğrenci dâhil edilmiştir. Öğrencilerin dijital oyun bağımlılıklarını
ölçmek amacıyla Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (DOBÖ-7)kullanılmıştır. Araştırmada
elde edilen veriler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi testi
(ANOVA) kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre;
Monotetik formata göre araştırmaya katılan öğrencilerin %3,3'ü, politetikformata
göre ise %22,6'sı dijital oyun bağımlısıdır. Öğrencilerin dijital oyun
bağımlılık düzeyleri cinsiyete göre değişmektedir. Araştırmaya katılan
öğrencilerin dijital oyun bağımlılık düzeyleri sabit internet bağlantısına,
mobil internet bağlantısına, cep telefonuna, bilgisayara sahip olma, anne
eğitim, baba eğitim, aile gelir durumu, oyun oynama süreleri ve ailelerin
öğrencilerin oynadıkları oyunları kontrol etme durumlarına göre değişmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |