Bu çalışma, lise öğretmenlerinin personel güçlendirme algılarının örgütsel güven algıları üzerindeki etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Elazığ ili genelindeki resmi liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Elazığ ilindeki devlet liselerinde görev yapan 500 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Laschinger ve arkadaşları tarafından geliştirilen Sürgevil, Tolay ve Topoyan tarafından uyarlanan “ Personel Güçlendirme Ölçeği ile Hoy, Gage ve Tarter tarafından geliştirilen ve Yılmaz tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan ve 25 maddeden oluşan ‘‘Örgütsel Güven Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Verilerin normallik, basıklık/çarpıklık analizleri sonucu normal dağılım özelliği göstermediği anlaşıldığından veri çözümlemede parametrik olmayan test tekniklerinden Kruskal Wallis-H Testi, Mann Whitney U Testi ve Sperman Brown Korelason Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yapısal, psikolojik güçlendirme ve örgütsel güven algılarının genel anlamda yüksek düzeyde olduğu, öğretmenlerin personel güçlendirme algılarının hizmet değişkeni açısından 16 yıl ve daha fazla kıdeme sahip öğretmenler lehinde anlamlı farklılık gösterdiği, öğretmenlerin örgütsel güven algılarının sorgulanan değişkenler açısından anlamlı farklılık oluşturmadığı ve öğretmenlerin personel güçlendirme algıları ile onların örgütsel güven algıları arasında orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu gözlenmiştir.
Yapısal Güçlendirme Psikolojik Güçlendirme Örgütsel Güven Öğretmen Algıları
This research aims to
determine the relationship between high
school teachers' perceptions of employee
empowerment and organizational trust. The sample of the
study consisted of 500 teachers working in the state high schools in Elazığ
province in 2017-2018 academic year. In the
survey, as data collection methods, “The Structural Reinforcement and
Psychological Strength Scale”, developed by Laschinger et al. adapted by Sürgevil, Tolay ve Topoyan and
"the Organizational Confidence Scale", developed by Hoy, Gage and
Tarter and adapted by Yılmaz were used. As the current situation is described in the
survey, the descriptive and correlational survey design is
used in this study. In the
research it was observed that teachers' structural and psychological
empowerment and organizational trust perceptions were high in scale-wide. The results of the research showed
that the moderate and positive relationship between teachers' perceptions of
personnel empowerment and organizational
trust.
Structural Reinforcement Psychological Strengthening Organizational Trust Teachers' Perceptions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |