Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Konumlandırma Sistemi ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 1, 1492 - 1514, 25.12.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin küresel konumlandırma sistemi (GPS) ve coğrafi bilgi sistemleri (CBS) hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma durum çalışması deseninde, nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Van ilinde 2018-2019 eğitim/öğretim döneminde görev yapan 17 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerle yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin genel olarak CBS (Coğrafi Bilgi Sistemleri) teknolojisi olarak bilinen GPS sistemini bir konumlandırma sistemi olarak veya uydu aracılığıyla yer tespiti yapan bir sistem olarak tanımladıkları; GPS’in çoğunlukla ulaşım sektöründe ve konum belirlemek amacıyla kullanıldığı; akıllı telefon veya tabletlerde yer alan uygulamaları bildikleri ve bu sistemi sadece bulundukları adresi karşı tarafa göndermek amacıyla kullandıkları; WhatsApp üzerinden (ekle işareti tıklanarak) konum göndermeyi bildikleri ve bu sistemin adres bulma, ulaşım ve iletişimde çok kolaylık sağladığı; bilmedikleri bir şehirde adres sorununu telefonlarındaki GPS veya navigasyon gibi cihazlarla çözdükleri; akıllı telefon veya tabletlerine bir uygulama indirdiklerinde “konumun paylaşılsın mı, konumunuza erişilsin mi? sorusuna genellikle güvenlik amaçlı olarak hayır dedikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Artvinli, E.(2009). Coğrafya öğretmenlerinin coğrafi bilgi sistemleri (CBS)’ne ilişkin yaklaşımları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (22). 40-57
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 1-9
  • Balcı, A. ve Şahin, F., T. (2018). Öğretmen-Aile İletişiminde WhatsApp Uygulamasının Kullanımı. GEFAD / GUJGEF 38(2). http://www.gefad.gazi.edu.tr/download/article-file/515837
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., K., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Christopher J. and Kaplan E.D. (2006). Understanding GPS: Principles and Applications. Artech House Publishing, P.9, 563.Boston, London.
  • Demirci, A., Karaburun, A., Ünlü, M. ve Özey, R. (2013). Okullarda cbs tabanlı projeler: uygulama ve değerlendirme. Coğrafyacılar Derneği Yıllık Kongresi Bildiriler Kitabı 19-21 Haziran 2013, Fatih Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirci, A. (2008). Evaluating the implementation and effectiveness of GIS based application in secondary school geography lessons. American Journal of Applied Sciences, 5(3), 169
  • European GNSS Agency. (2017). GNSS Market Report - Issue 5. P.29. Luxembourg, European Union.
  • Karlı, İ., Doğru, S. ve Doğru ve Doğru, Y., B. (2018). Akıllı Telefonların Uygulama İzinleri Üzerine Bir Farkındalık Çalışması. Online Academic Journal of Information Technology, 9(30). (Erişim tarihi:25.01.2019) http://akademikpersonel.kocaeli.edu.tr/yusuf.dogru/diger/yusuf.dogru17.10.2018_10.52.44diger.pdf
  • Kulkarni, M.,N. (…).The Global Posıtıonıng System And Its Applıcatıons. Department of Civil Engineering Indian Institute of Technology, Bombay. Powai, MUMBAI – 400076.
  • Milson, A. J, Kerski, J. J., & Demirci, A. (2012). The world at their fingertips: A new age for spatial thinking. A. J. Milson, A. Demirci, & J. J. Kerski (Ed.), International Perspectives on Teaching and Learning with GIS in Secondary Schools.New York: Springer.NCSR (2007). Geographıc ınformatıon systems. (Erişim tarihi: 25.01.2019) https://learnforests.org/sites/default/files/GeographicInformationSystems.pdf
  • Prasad R. and Ruggieri M. (2005). Applied satellite navigation using gps, galıleo, and augmentation systems, P.38-40, Artech House Publishing, Boston, London.
  • Rhee, Y. (2004). The EPO chain in relationships management: a case study of a government organization. Unpublished doctoral dissertation, University of Maryland, College Park
  • Statista (2019). Number of monthly active WhatsApp users worldwide from April 2013 to "December 2017. (Erişim tarihi: 25.01.2019) https://www.statista.com/statistics/260819/number-of-monthly-active-whatsapp-users/
  • Taylor, G. And Blewwit, G. (2006). İntelligent Positioning: GIS – GPS Unification. John Wiley & Sons Ltd., P.26 England.
  • Tecim, V. (2008). Coğrafi bilgi sistemleri, harita tabanlı bilgi yönetimi. Ankara: Renk Form Ofset Matbaacılık
  • Tuna, F. (2015). Kartoğrafya: Haritacılık Bilimine Giriş.Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Turoğlu, H. (2000). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Temel Esasları.İstanbul: Acar Matbaacılık
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık

The Views of The Social Studies Teacher on Global Positioning System and Geographic Information Systems

Yıl 2019, Cilt: 16 Sayı: 1, 1492 - 1514, 25.12.2019

Öz

Teknolojik gelişmelerin küreselleşme aracılığıyla hayatımızın tüm alanlarına olan etkisi su götürmez bir gerçekliktir. İnsanın yoğun çalışması sonucu oluşan ve günlük hayatın tüm aşamalarında etkili olan teknoloji, insanı etkisi altına alarak onu yönlendiren bir hal almıştır. Küresel teknolojide meydana gelen bu gelişmeler dünyanın en uzak yerleşim noktasını kısa sürede ulaşılabilir, erişilebilir bir duruma getirmiştir. Mekân kavramının izafi olmasının bir nedeni sayılabilecek olan bu erişilebilirlik kolaylığı zaman ve mekân uyumsuzluğunu en aza indirmiş ve coğrafi konum veya konum olgusuna yaklaşımı değiştirmiştir. Genelde teknoloji özelde ise iletişim sistemlerinde ortaya çıkan yenilikler mekân olgusunu veya erişilebilirliğini değiştirdiği gibi dünyadaki bütün insanlar arasında bir ağın ortaya çıkmasını sağlamıştır. İletişim olarak adlandırılan bu ağ ise farklı biçim ve yöntemlerle en ilkel insanlarda olduğu gibi günümüzde de çok yönlü ve çok fonksiyonlu bir şekilde uygulanmaktadır. İşaret, dil, yazı ve sembol gibi birçok yöntemi olan iletişim yöntemleri yerini günümüzdeki kitle iletişim araçlarına bırakmıştır. Birçok kitle iletişim aracının (posta, faks, radyo, kablolu telefon vb.) günümüzde neredeyse hiç kullanılmamasının yanında var olan kitle iletişim araçlarında yeni gelişmeler kaydedilmektedir. Bu gelişmeler cep telefonu ve internet başta olmak üzere mevcut kitle iletişim araçlarının kullanım alanlarını ve insan hayatına katkısını önemli ölçüde etkilemektedir.

Kaynakça

  • Artvinli, E.(2009). Coğrafya öğretmenlerinin coğrafi bilgi sistemleri (CBS)’ne ilişkin yaklaşımları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (22). 40-57
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 1-9
  • Balcı, A. ve Şahin, F., T. (2018). Öğretmen-Aile İletişiminde WhatsApp Uygulamasının Kullanımı. GEFAD / GUJGEF 38(2). http://www.gefad.gazi.edu.tr/download/article-file/515837
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., K., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Christopher J. and Kaplan E.D. (2006). Understanding GPS: Principles and Applications. Artech House Publishing, P.9, 563.Boston, London.
  • Demirci, A., Karaburun, A., Ünlü, M. ve Özey, R. (2013). Okullarda cbs tabanlı projeler: uygulama ve değerlendirme. Coğrafyacılar Derneği Yıllık Kongresi Bildiriler Kitabı 19-21 Haziran 2013, Fatih Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirci, A. (2008). Evaluating the implementation and effectiveness of GIS based application in secondary school geography lessons. American Journal of Applied Sciences, 5(3), 169
  • European GNSS Agency. (2017). GNSS Market Report - Issue 5. P.29. Luxembourg, European Union.
  • Karlı, İ., Doğru, S. ve Doğru ve Doğru, Y., B. (2018). Akıllı Telefonların Uygulama İzinleri Üzerine Bir Farkındalık Çalışması. Online Academic Journal of Information Technology, 9(30). (Erişim tarihi:25.01.2019) http://akademikpersonel.kocaeli.edu.tr/yusuf.dogru/diger/yusuf.dogru17.10.2018_10.52.44diger.pdf
  • Kulkarni, M.,N. (…).The Global Posıtıonıng System And Its Applıcatıons. Department of Civil Engineering Indian Institute of Technology, Bombay. Powai, MUMBAI – 400076.
  • Milson, A. J, Kerski, J. J., & Demirci, A. (2012). The world at their fingertips: A new age for spatial thinking. A. J. Milson, A. Demirci, & J. J. Kerski (Ed.), International Perspectives on Teaching and Learning with GIS in Secondary Schools.New York: Springer.NCSR (2007). Geographıc ınformatıon systems. (Erişim tarihi: 25.01.2019) https://learnforests.org/sites/default/files/GeographicInformationSystems.pdf
  • Prasad R. and Ruggieri M. (2005). Applied satellite navigation using gps, galıleo, and augmentation systems, P.38-40, Artech House Publishing, Boston, London.
  • Rhee, Y. (2004). The EPO chain in relationships management: a case study of a government organization. Unpublished doctoral dissertation, University of Maryland, College Park
  • Statista (2019). Number of monthly active WhatsApp users worldwide from April 2013 to "December 2017. (Erişim tarihi: 25.01.2019) https://www.statista.com/statistics/260819/number-of-monthly-active-whatsapp-users/
  • Taylor, G. And Blewwit, G. (2006). İntelligent Positioning: GIS – GPS Unification. John Wiley & Sons Ltd., P.26 England.
  • Tecim, V. (2008). Coğrafi bilgi sistemleri, harita tabanlı bilgi yönetimi. Ankara: Renk Form Ofset Matbaacılık
  • Tuna, F. (2015). Kartoğrafya: Haritacılık Bilimine Giriş.Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Turoğlu, H. (2000). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Temel Esasları.İstanbul: Acar Matbaacılık
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erhan Görmez 0000-0003-0752-802X

Numan Ertaş 0000-0002-1342-0915

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Görmez, E., & Ertaş, N. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Küresel Konumlandırma Sistemi ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Hakkındaki Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1492-1514.