Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin küresel konumlandırma sistemi (GPS) ve coğrafi bilgi sistemleri (CBS) hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma durum çalışması deseninde, nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Van ilinde 2018-2019 eğitim/öğretim döneminde görev yapan 17 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerle yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin genel olarak CBS (Coğrafi Bilgi Sistemleri) teknolojisi olarak bilinen GPS sistemini bir konumlandırma sistemi olarak veya uydu aracılığıyla yer tespiti yapan bir sistem olarak tanımladıkları; GPS’in çoğunlukla ulaşım sektöründe ve konum belirlemek amacıyla kullanıldığı; akıllı telefon veya tabletlerde yer alan uygulamaları bildikleri ve bu sistemi sadece bulundukları adresi karşı tarafa göndermek amacıyla kullandıkları; WhatsApp üzerinden (ekle işareti tıklanarak) konum göndermeyi bildikleri ve bu sistemin adres bulma, ulaşım ve iletişimde çok kolaylık sağladığı; bilmedikleri bir şehirde adres sorununu telefonlarındaki GPS veya navigasyon gibi cihazlarla çözdükleri; akıllı telefon veya tabletlerine bir uygulama indirdiklerinde “konumun paylaşılsın mı, konumunuza erişilsin mi? sorusuna genellikle güvenlik amaçlı olarak hayır dedikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.
Teknolojik gelişmelerin küreselleşme aracılığıyla hayatımızın tüm alanlarına olan etkisi su götürmez bir gerçekliktir. İnsanın yoğun çalışması sonucu oluşan ve günlük hayatın tüm aşamalarında etkili olan teknoloji, insanı etkisi altına alarak onu yönlendiren bir hal almıştır. Küresel teknolojide meydana gelen bu gelişmeler dünyanın en uzak yerleşim noktasını kısa sürede ulaşılabilir, erişilebilir bir duruma getirmiştir. Mekân kavramının izafi olmasının bir nedeni sayılabilecek olan bu erişilebilirlik kolaylığı zaman ve mekân uyumsuzluğunu en aza indirmiş ve coğrafi konum veya konum olgusuna yaklaşımı değiştirmiştir. Genelde teknoloji özelde ise iletişim sistemlerinde ortaya çıkan yenilikler mekân olgusunu veya erişilebilirliğini değiştirdiği gibi dünyadaki bütün insanlar arasında bir ağın ortaya çıkmasını sağlamıştır. İletişim olarak adlandırılan bu ağ ise farklı biçim ve yöntemlerle en ilkel insanlarda olduğu gibi günümüzde de çok yönlü ve çok fonksiyonlu bir şekilde uygulanmaktadır. İşaret, dil, yazı ve sembol gibi birçok yöntemi olan iletişim yöntemleri yerini günümüzdeki kitle iletişim araçlarına bırakmıştır. Birçok kitle iletişim aracının (posta, faks, radyo, kablolu telefon vb.) günümüzde neredeyse hiç kullanılmamasının yanında var olan kitle iletişim araçlarında yeni gelişmeler kaydedilmektedir. Bu gelişmeler cep telefonu ve internet başta olmak üzere mevcut kitle iletişim araçlarının kullanım alanlarını ve insan hayatına katkısını önemli ölçüde etkilemektedir.
Social studies teacher Global positioning Geographic information systems
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |