Bu nitel çalışmada, 2018 yılında yayımlanan 9-12 ortaöğretim matematik dersi öğretim programında yer alan toplam 130 kazanım revize edilmiş Bloom taksonomisinin bilgi ve bilişsel süreç boyutu açısından incelenmiş, kazanımlar ile programın genel amaçları ve yetkinlikleri arasında nasıl bir ilişkinin olduğu 2023 Eğitim Vizyonu çerçevesinde araştırılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından kazanımlar bağımsız olarak kodlanmış ve Kendall W uyumluluk düzeyi hem bilgi hem de bilişsel süreç boyutu için .97 olarak hesaplanmıştır. Bilgi boyutu açısından programın olgusal, kavramsal ve işlemsel bilgi basamaklarında kazanımlara sahip olduğu görülürken üstbilişsel bilgi basamağında hiçbir kazanımın olmadığı görülmüş ve bu durum programın içerisinde yer alan kazanımların, programla kazandırılması amaçlanan öğrenmeyi öğrenme yetkinliğini tam anlamıyla desteklemediğini ortaya koymuştur. Bilişsel süreç boyutu açısından ise kazanımların anlamak ve uygulamak basamaklarında yoğunlaşması, çözümlemek ve değerlendirmek basamaklarındaki kazanımların sınırlı sayıda olması, yaratmak basamağında ise hiçbir kazanımın olmaması matematiksel düşünme ve problem çözme gibi becerilere yönelik genel amaçlar ve yetkinlikler ile kazanımlar arasında sınırlı bir uyum olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda, programın süreç temelli eğitsel yaklaşımları dikkate alarak hazırlanması ve projeler ile entegre edilmesi matematiksel bilgi ve becerilerin günlük hayata transferi noktasında fırsatları sunacak ve daha anlamlı öğrenmenin oluşmasına imkân sunacaktır.
Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı Revize edilmiş Bloom taksonomisi 2023 eğitim vizyonu
In this
qualitative research, a total of 130 mathematics learning goals in 9-12
secondary mathematics teaching program that published in 2018 were analyzed via
use of both knowledge and cognitive process dimensions of revised Bloom’s
taxonomy. The study also explored the connection between the 130 learning
goals, major objectives, and student competencies within the framework of 2023
Education Vision. The data were analyzed by use of the descriptive and content
analysis techniques. The learning goals were coded independently and the
Kendall's W was calculated as .97 for both the knowledge and cognitive process
dimensions. It has been seen that there was not any learning goal that could be
classified as metacognitive knowledge while the program has factual, conceptual
and procedural knowledge levels of learning goals. Therefore, learning goals
could not adequately address the learning to learn competency in the
curriculum. Moreover, high amount of understand and apply and limited amount of
analyze and evaluate levels of learning goals as well as lack of any create
level of learning goal highlighted the misalignment between major objectives
and competencies such as mathematical thinking and problem solving defined in
the programs. In this respect, establishment of prospective mathematics
curriculums around process-based educational approaches and integration of
projects to them could provide valuable opportunities for creating meaningful
learning and transferring mathematical knowledge to daily life situations.
Secondary Mathematics Curriculum Revised Bloom’s Taxonomy 2023 Turkish Educational Vision
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |