Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerin Matematik Öğrenmeye İlişkin İnançları ve Matematik Öğretimi Kaygıları Arasındaki İlişki

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 1, 65 - 85, 21.04.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1067779

Öz

Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin matematik öğrenmeye ilişkin inançları ile matematik öğretimi kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama deseninde yürütülen araştırmanın örneklemini Türkiye’nin farklı illerinde görev yapan 250 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin matematik öğrenmeye ilişkin inançlarının cinsiyet ve mesleki kıdemlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı, öğrenim durumu ve görev yapılan sınıf türüne göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı; matematik öğretimi kaygılarının ise cinsiyet, öğrenim durumu, mesleki kıdem ve görev yapılan sınıf türüne göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada, sınıf öğretmenlerinin matematik öğrenmeye ilişkin inançları ile matematik öğretimi kaygıları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu ve matematik öğrenmeye ilişkin inançlarının matematik öğretimi kaygılarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu; sınıf öğretmenlerinin matematik öğrenmeye ilişkin inançlarının matematik öğretimi kaygılarındaki toplam varyansın % 9’unu açıkladığı ve matematik öğrenmeye ilişkin inançlarındaki 1 birimlik artışın matematik öğretimi kaygılarında ,491 birimlik azalmaya neden olacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Teşekkür

Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Ahmed, W., Minnaert, A., Kuyper, H., & van der Werf, G. (2012). Reciprocal relationships between relationships between math self-concept and math anxiety. Learning and Individual Differences, 22(4), 385–389. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.12.004.
  • Aksu, M. (1991). Matematik öğretiminin amaç ve ilkeleri. B. Özer (Ed.), Matematik Öğretimi içinde (ss. 2-15). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Alkan, G. (2019). Matematik kaygısının nedenleri ve öğretmenin cinsiyetinin bu durum üzerindeki etkisi [Yüksek Lisan Tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Bakırcıoğlu, R. (2016). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Anı yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2003). İlköğretimde matematik öğretimi 1–5 sınıflar için. Pegem Yayıncılık.
  • Bayaga, A., Wadesango, N., & Wadesango, O. V. (2015). Impact of teachers’ beliefs on mathematics education. Africa Education Review, 12(2), 280-293.
  • Başpinar, K. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel inançları ve matematik öğretme kaygıları üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Birgin, O. (2016). Matematik öğrenmeye ilişkin inanç ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. In Proceedings of First INES International Academic Research Congress içinde (ss. 3663-3670). Pegem Akademi.
  • Boyraz, C. (2020). Matematik dersi öğretim programı. M. Gültekin (Ed.), Cumhuriyet Dönemi İlkokul Programları içinde (ss. 152-196). Pegem.
  • Ceylan, N. (2019). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimi kaygıları ile örgüt iklimi algıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Dağlı, H. (2021). Matematik ve öğretmen. H. E. Dağlıoğlu (Ed.). Anı yayıncılık
  • Delice, A., Ertekin, E., Aydın, E. & Dilmaç, B. (2009). Öğretmen adaylarının matematik kaygısı ile bilgibilimsel inançları arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 361-375.
  • Demir, B. K., Cansız, Ş., Deniz, D., Kansu, C. Ç., & İşleyen, T. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (Bayburt örneği). Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Department of Basic Education (2010). Curriculum and assessment policy statements (CAPS).Government Printing Works.
  • Deringöl, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi kaygıları ve matematik öğretimi yeterlikleri. Journal of Theoretical Educational Science, 11(2), 261-278.
  • Doruk, M., Öztürk, M. ve Kaplan, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik öz-yeterlik algılarının ilgi ve bakımı. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 283-302. http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/271.
  • Duru, A., & Göl, R. (2016). Öğretmen adaylarının matematik, matematik öğretimi ve matematik öğrenmeye ilişkin inançları. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi,6(2), 255-282. http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/254
  • Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. Mathematics Teaching: The State Of The Art, 249(254).
  • Ernest, P. (2007). Questioning the gender problem in mathematics. Philosophy of Mathematics Education Journal, 20(1).
  • Furinghetti, F., & Pehkonen, E. (2002). Rethinking characterizations of beliefs G. C. Leder, E. Pehkonen, G. Törner (Ed.), In Beliefs: A Hidden Variable İn Mathematics Education? (pp. 39-57). Springer, Dordrecht.
  • Ganley, C. M., Schoen, R. C., LaVenia, M., & Tazaz, A. M. (2019). The construct validation of the math anxiety scale for teachers. Aera Open, 5(1), 2332858419839702.
  • George, D. (2011). SPSS for windows step by step: A simple study guide and reference, 17.0 update, 10/e. Pearson Education India.
  • Gümüştekin Ertugay, T. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile matematik öğretimi ve öğrenimine yönelik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Gresham, G. (2008). A study exploring changes in exceptional education pre-service teachers’ mathematics anxiety. Journal of Instructional Psychology and Development, 39(4), 29–36.
  • Gresham, G. (2009). An examination of mathematics teacher efficacy and mathematics anxiety in elementary pre-service teachers. Journal of Classroom Interaction, 44(2), 22–38. https://www.jstor.org/stable/23869610.
  • Gresham, G. (2010). A review of a study exploring changes in exceptional education pre-service teachers’ mathematics anxiety. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers: The Journal, 4, 1–14. EJ914258.
  • Gresham, G., & Burleigh, C. (2019). Exploring early childhood preservice teachers’ mathematics anxiety and mathematics efficacy beliefs. Teaching Education, 30(2), 217-241. https://doi.org/10.1080/10476210.2018.1466875.
  • Hacısalihoğlu, H. H., Mirasyedioğlu, Ş., & Akpınar, A. (2004).İlköğretim 6-7-8. sınıf matematik öğretimi.Asil Yayın Dağıtım.
  • Heyder, A., Weidinger, A. F., Cimpian, A., & Steinmayr, R. (2020). Teachers’ belief that math requires innate ability predicts lower intrinsic motivation among low-achieving students. Learning and Instruction, 65, 101220.
  • Hughes, P., Swars Auslander, S., Stinson, D. W., & Fortner, C. K. (2019). Elementary teachers’ mathematical beliefs and mathematics anxiety: How do they shape instructional practices?. School Science and Mathematics, 119(4), 213-222. https://doi.org/10.1111/ssm.12329.
  • Jao, L. (2017). Shifting pre-service teachers’ beliefs about mathematics teaching: The contextual situation of a mathematics methods course. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(5), 895-914. https://doi.org/10.1007/s10763-016-9719-9.
  • Kajander, A. (2007). Unpacking mathematics for teaching: A study of preservice elementary teachers’ evolving mathematical understandings and beliefs. Journal of Teaching and Learning, 5(1), 33–54. https://doi.org/10.22329/jtl.v5i1.127.
  • Katmer-Bayrakli, V., & Erisen, Y. (2019). Cognitive maps of the beliefs of pre-service mathematics teachers regarding mathematics: a phenomenological research. International Journal of Instruction, 12(1), 1545-1566.
  • Karakaş Türker, N. ve Turanlı, N. (2008). Matematik eğitimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3):17-29.
  • Karaman, İ., & Çil, O. (2021). Öğretmenlerin matematiksel ilişkilendirme öz yeterlik inançları ile matematik ve matematik öğretim kaygıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1042-1072.
  • Kibar, A. (2002). Orta öğretimde geometri dersinin öğretiminde karşılaşılan sorunlar [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Köksal, G. (2019). Matematiksel düşünmenin matematik kaygısı üzerine etkisinin çok değişkenli istatistiksel yöntemlerle incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi.
  • Kul, U., & Celik, S. (2017). Exploration of pre-service teachers' beliefs in relation to mathematics teaching activities in classroom-based setting. International Journal of Research in Education and Science, 3(1), 245-257.
  • Kurbanoğlu Ġ.,Takunyacı M.(2012). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik kaygı, tutum ve özyeterlik inançlarının cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeyi açısından incelenmesi. Uluslarası İnsan Bilimleri Dergisi ,9(1), 111-130.
  • Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & Voegtle, K. H. (2006). Methods in educational research: From theory to practice. John Wiley & Sons, Inc.
  • Lorenzen, J. K. (2017). The effect of instructional strategies on math anxiety and achievement: A mixed methods study of preservice elementary teachers [Doctoral dissertation]. The University of Southern Mississippi.
  • Maasepp, B., & Bobis, J. (2014). Prospective Primary Teachers' Beliefs about Mathematics. Mathematics Teacher Education and Development, 16(2), 89-107.
  • Olkun, S., & Uçar, Z. T. (2009). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Maya Akademi.
  • Peker, M., & Ulu, M. (2018). The effect of pre-service mathematics teachers' beliefs about mathematics teaching-learning on their mathematics teaching anxiety. International Journal of Instruction, 11(3), 249-264. EJ1183423
  • Purnomo, Y. W. (2017). A scale for measuring teachers' mathematics-related beliefs: A validity and reliability study. International Journal of Instruction, 10(2), 23-38. EJ1138325.
  • Purnomo, Y. W., Suryadi, D., & Darwis, S. (2016). Examining pre-service elementary school teacher beliefs and instructional practices in mathematics class. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(4), 629–642.
  • Ramaa, S., ve Gowramma, I. P. (2002). A systematic procedure for identifying and classifying children with dyscalculia among primary school children in india, Dyslexia, 8(2), 67–85. https://doi.org/10.1002/dys.214.
  • Ramirez, G., Hooper, S. Y., Kersting, N. B., Ferguson, R., & Yeager, D. (2018). Teacher math anxiety relates to adolescent students’ math achievement. Aera Open, 4(1), 2332858418756052.
  • Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a beginning elementary school teacher's mathematics beliefs and teaching practice. Journal For Research İn Mathematics Education, 28(5), 550-576.
  • Ren, L., & Smith, W. M. (2018). Teacher characteristics and contextual factors: links to early primary teachers’ mathematical beliefs and attitudes. Journal of Mathematics Teacher Education, 21(4), 321-350.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırmaları (Ş. Çınkır, N. Demirkasımoğlu, Çev.) (Ed.). Anı.
  • Sarı, M. H. (2014). Sınıf öğretmenlerine yönelik matematik öğretimi kaygı ölçeği geliştirme. Ilkogretim Online, 13(4), 1296-1310.
  • Sanders, S., Nielsen, W., Sandison, C., & Forrester, T. (2019). Maths anxious pre-service teachers' perspectives of doing'mathematics in a whiteboard room. Mathematics Teacher Education and Development, 21(1), 145-168.
  • Sarı, M. H., & Aksoy, N. C. (2016). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimi kaygısı ile öğretme stilleri tercihleri arasındaki ilişki. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. http://hdl.handle.net/20.500.11787/3720.
  • Schaub, F. (2017). Korku ve kaygı çözümleri (C. Özkaya, Çev.). Olimpos Yayınları.
  • Schaeffer, M. W., Rozek, C. S., Maloney, E. A., Berkowitz, T., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2021). Elementary school teachers' math anxiety and students' math learning: A large‐scale replication. Developmental Science, 24(4), e13080.
  • Sevim, J. (2017). Stresinizi sevin. Remzi Kitabevi.
  • Szczygieł, M. (2020). When does math anxiety in parents and teachers predict math anxiety and math achievement in elementary school children? The role of gender and grade year. Social Psychology of Education, 23(4), 1023-1054.
  • Taş, Y. (2009). Sınav kaygısıyla başa çıkma. Kaygı nedir? Bilkent Üniversitesi Öğrenci Gelişim ve Danışma Merkezi. https://w3.bilkent.edu.tr/www/saglik-merkezi/psikolojik-danisma-ve-gelisim-merkezi/koruyucu-onleyici-calismalar/brosurler-yayinlar/sinav-kaygisiyla-basacikma/.
  • Vorensky, S. B. (2018). Exploring teachers' self-efficacy about technology use in learning design and student performance in mathematics: A qualitative study about math anxiety. Rowan University.
  • Yıldırım, C. (1996). Matematiksel düşünme. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, K., & Gürbüz, R. (2017). Öğretmenler için matematik kaygı ölçeği geliştirme çalışması. Eğitimde Teori ve Uygulama Dergisi (JTPE) , 13(3).
  • Zientek, L. R., & Thompson, B. (2010). Using commonality analysis to quantify contributions that self-efficacy and motivational factors make in mathematics performance. Research in the Schools, 17(1), 1.
  • Wilder, S. (2012). Gender differences in factors pertaining to math anxiety among college students [Doctoral dissertation]. University of Akron.

The Relationship Between Class Teachers' Beliefs about Mathematics Learning and Their Mathematics Teaching Anxiety

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 1, 65 - 85, 21.04.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1067779

Öz

The study aims to determine the relationship between classroom teachers' beliefs about learning mathematics and their mathematics teaching anxiety. The sample of the research carried out in relational screening pattern is 250 classroom teachers working in different provinces of Turkey. As a result of the research, it was found that the beliefs of the classroom teachers about learning mathematics differed significantly according to their gender and professional seniority, but did not differ significantly according to the education level and the type of class they worked in; On the other hand, it was determined that mathematics teaching concerns did not differ significantly according to gender, educational status, professional seniority and class type. In addition, in the study, it was found that there is a negative and significant relationship between the beliefs of primary school teachers about learning mathematics and their anxiety about teaching mathematics, and that their beliefs about learning mathematics are a significant predictor of their anxiety about teaching mathematics; It was concluded that primary school teachers' beliefs about learning mathematics explained 9% of the total variance in their mathematics teaching anxiety, and that a 1-unit increase in their beliefs about learning mathematics would cause a .491-unit decrease in mathematics teaching anxiety.

Kaynakça

  • Ahmed, W., Minnaert, A., Kuyper, H., & van der Werf, G. (2012). Reciprocal relationships between relationships between math self-concept and math anxiety. Learning and Individual Differences, 22(4), 385–389. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.12.004.
  • Aksu, M. (1991). Matematik öğretiminin amaç ve ilkeleri. B. Özer (Ed.), Matematik Öğretimi içinde (ss. 2-15). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Alkan, G. (2019). Matematik kaygısının nedenleri ve öğretmenin cinsiyetinin bu durum üzerindeki etkisi [Yüksek Lisan Tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Bakırcıoğlu, R. (2016). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Anı yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2003). İlköğretimde matematik öğretimi 1–5 sınıflar için. Pegem Yayıncılık.
  • Bayaga, A., Wadesango, N., & Wadesango, O. V. (2015). Impact of teachers’ beliefs on mathematics education. Africa Education Review, 12(2), 280-293.
  • Başpinar, K. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel inançları ve matematik öğretme kaygıları üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Birgin, O. (2016). Matematik öğrenmeye ilişkin inanç ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. In Proceedings of First INES International Academic Research Congress içinde (ss. 3663-3670). Pegem Akademi.
  • Boyraz, C. (2020). Matematik dersi öğretim programı. M. Gültekin (Ed.), Cumhuriyet Dönemi İlkokul Programları içinde (ss. 152-196). Pegem.
  • Ceylan, N. (2019). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimi kaygıları ile örgüt iklimi algıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Dağlı, H. (2021). Matematik ve öğretmen. H. E. Dağlıoğlu (Ed.). Anı yayıncılık
  • Delice, A., Ertekin, E., Aydın, E. & Dilmaç, B. (2009). Öğretmen adaylarının matematik kaygısı ile bilgibilimsel inançları arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 361-375.
  • Demir, B. K., Cansız, Ş., Deniz, D., Kansu, C. Ç., & İşleyen, T. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (Bayburt örneği). Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Department of Basic Education (2010). Curriculum and assessment policy statements (CAPS).Government Printing Works.
  • Deringöl, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi kaygıları ve matematik öğretimi yeterlikleri. Journal of Theoretical Educational Science, 11(2), 261-278.
  • Doruk, M., Öztürk, M. ve Kaplan, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik öz-yeterlik algılarının ilgi ve bakımı. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 283-302. http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/271.
  • Duru, A., & Göl, R. (2016). Öğretmen adaylarının matematik, matematik öğretimi ve matematik öğrenmeye ilişkin inançları. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi,6(2), 255-282. http://dspace2.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/254
  • Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. Mathematics Teaching: The State Of The Art, 249(254).
  • Ernest, P. (2007). Questioning the gender problem in mathematics. Philosophy of Mathematics Education Journal, 20(1).
  • Furinghetti, F., & Pehkonen, E. (2002). Rethinking characterizations of beliefs G. C. Leder, E. Pehkonen, G. Törner (Ed.), In Beliefs: A Hidden Variable İn Mathematics Education? (pp. 39-57). Springer, Dordrecht.
  • Ganley, C. M., Schoen, R. C., LaVenia, M., & Tazaz, A. M. (2019). The construct validation of the math anxiety scale for teachers. Aera Open, 5(1), 2332858419839702.
  • George, D. (2011). SPSS for windows step by step: A simple study guide and reference, 17.0 update, 10/e. Pearson Education India.
  • Gümüştekin Ertugay, T. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile matematik öğretimi ve öğrenimine yönelik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Gresham, G. (2008). A study exploring changes in exceptional education pre-service teachers’ mathematics anxiety. Journal of Instructional Psychology and Development, 39(4), 29–36.
  • Gresham, G. (2009). An examination of mathematics teacher efficacy and mathematics anxiety in elementary pre-service teachers. Journal of Classroom Interaction, 44(2), 22–38. https://www.jstor.org/stable/23869610.
  • Gresham, G. (2010). A review of a study exploring changes in exceptional education pre-service teachers’ mathematics anxiety. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers: The Journal, 4, 1–14. EJ914258.
  • Gresham, G., & Burleigh, C. (2019). Exploring early childhood preservice teachers’ mathematics anxiety and mathematics efficacy beliefs. Teaching Education, 30(2), 217-241. https://doi.org/10.1080/10476210.2018.1466875.
  • Hacısalihoğlu, H. H., Mirasyedioğlu, Ş., & Akpınar, A. (2004).İlköğretim 6-7-8. sınıf matematik öğretimi.Asil Yayın Dağıtım.
  • Heyder, A., Weidinger, A. F., Cimpian, A., & Steinmayr, R. (2020). Teachers’ belief that math requires innate ability predicts lower intrinsic motivation among low-achieving students. Learning and Instruction, 65, 101220.
  • Hughes, P., Swars Auslander, S., Stinson, D. W., & Fortner, C. K. (2019). Elementary teachers’ mathematical beliefs and mathematics anxiety: How do they shape instructional practices?. School Science and Mathematics, 119(4), 213-222. https://doi.org/10.1111/ssm.12329.
  • Jao, L. (2017). Shifting pre-service teachers’ beliefs about mathematics teaching: The contextual situation of a mathematics methods course. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(5), 895-914. https://doi.org/10.1007/s10763-016-9719-9.
  • Kajander, A. (2007). Unpacking mathematics for teaching: A study of preservice elementary teachers’ evolving mathematical understandings and beliefs. Journal of Teaching and Learning, 5(1), 33–54. https://doi.org/10.22329/jtl.v5i1.127.
  • Katmer-Bayrakli, V., & Erisen, Y. (2019). Cognitive maps of the beliefs of pre-service mathematics teachers regarding mathematics: a phenomenological research. International Journal of Instruction, 12(1), 1545-1566.
  • Karakaş Türker, N. ve Turanlı, N. (2008). Matematik eğitimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3):17-29.
  • Karaman, İ., & Çil, O. (2021). Öğretmenlerin matematiksel ilişkilendirme öz yeterlik inançları ile matematik ve matematik öğretim kaygıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1042-1072.
  • Kibar, A. (2002). Orta öğretimde geometri dersinin öğretiminde karşılaşılan sorunlar [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Köksal, G. (2019). Matematiksel düşünmenin matematik kaygısı üzerine etkisinin çok değişkenli istatistiksel yöntemlerle incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi.
  • Kul, U., & Celik, S. (2017). Exploration of pre-service teachers' beliefs in relation to mathematics teaching activities in classroom-based setting. International Journal of Research in Education and Science, 3(1), 245-257.
  • Kurbanoğlu Ġ.,Takunyacı M.(2012). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik kaygı, tutum ve özyeterlik inançlarının cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeyi açısından incelenmesi. Uluslarası İnsan Bilimleri Dergisi ,9(1), 111-130.
  • Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & Voegtle, K. H. (2006). Methods in educational research: From theory to practice. John Wiley & Sons, Inc.
  • Lorenzen, J. K. (2017). The effect of instructional strategies on math anxiety and achievement: A mixed methods study of preservice elementary teachers [Doctoral dissertation]. The University of Southern Mississippi.
  • Maasepp, B., & Bobis, J. (2014). Prospective Primary Teachers' Beliefs about Mathematics. Mathematics Teacher Education and Development, 16(2), 89-107.
  • Olkun, S., & Uçar, Z. T. (2009). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Maya Akademi.
  • Peker, M., & Ulu, M. (2018). The effect of pre-service mathematics teachers' beliefs about mathematics teaching-learning on their mathematics teaching anxiety. International Journal of Instruction, 11(3), 249-264. EJ1183423
  • Purnomo, Y. W. (2017). A scale for measuring teachers' mathematics-related beliefs: A validity and reliability study. International Journal of Instruction, 10(2), 23-38. EJ1138325.
  • Purnomo, Y. W., Suryadi, D., & Darwis, S. (2016). Examining pre-service elementary school teacher beliefs and instructional practices in mathematics class. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(4), 629–642.
  • Ramaa, S., ve Gowramma, I. P. (2002). A systematic procedure for identifying and classifying children with dyscalculia among primary school children in india, Dyslexia, 8(2), 67–85. https://doi.org/10.1002/dys.214.
  • Ramirez, G., Hooper, S. Y., Kersting, N. B., Ferguson, R., & Yeager, D. (2018). Teacher math anxiety relates to adolescent students’ math achievement. Aera Open, 4(1), 2332858418756052.
  • Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a beginning elementary school teacher's mathematics beliefs and teaching practice. Journal For Research İn Mathematics Education, 28(5), 550-576.
  • Ren, L., & Smith, W. M. (2018). Teacher characteristics and contextual factors: links to early primary teachers’ mathematical beliefs and attitudes. Journal of Mathematics Teacher Education, 21(4), 321-350.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırmaları (Ş. Çınkır, N. Demirkasımoğlu, Çev.) (Ed.). Anı.
  • Sarı, M. H. (2014). Sınıf öğretmenlerine yönelik matematik öğretimi kaygı ölçeği geliştirme. Ilkogretim Online, 13(4), 1296-1310.
  • Sanders, S., Nielsen, W., Sandison, C., & Forrester, T. (2019). Maths anxious pre-service teachers' perspectives of doing'mathematics in a whiteboard room. Mathematics Teacher Education and Development, 21(1), 145-168.
  • Sarı, M. H., & Aksoy, N. C. (2016). Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimi kaygısı ile öğretme stilleri tercihleri arasındaki ilişki. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. http://hdl.handle.net/20.500.11787/3720.
  • Schaub, F. (2017). Korku ve kaygı çözümleri (C. Özkaya, Çev.). Olimpos Yayınları.
  • Schaeffer, M. W., Rozek, C. S., Maloney, E. A., Berkowitz, T., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2021). Elementary school teachers' math anxiety and students' math learning: A large‐scale replication. Developmental Science, 24(4), e13080.
  • Sevim, J. (2017). Stresinizi sevin. Remzi Kitabevi.
  • Szczygieł, M. (2020). When does math anxiety in parents and teachers predict math anxiety and math achievement in elementary school children? The role of gender and grade year. Social Psychology of Education, 23(4), 1023-1054.
  • Taş, Y. (2009). Sınav kaygısıyla başa çıkma. Kaygı nedir? Bilkent Üniversitesi Öğrenci Gelişim ve Danışma Merkezi. https://w3.bilkent.edu.tr/www/saglik-merkezi/psikolojik-danisma-ve-gelisim-merkezi/koruyucu-onleyici-calismalar/brosurler-yayinlar/sinav-kaygisiyla-basacikma/.
  • Vorensky, S. B. (2018). Exploring teachers' self-efficacy about technology use in learning design and student performance in mathematics: A qualitative study about math anxiety. Rowan University.
  • Yıldırım, C. (1996). Matematiksel düşünme. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, K., & Gürbüz, R. (2017). Öğretmenler için matematik kaygı ölçeği geliştirme çalışması. Eğitimde Teori ve Uygulama Dergisi (JTPE) , 13(3).
  • Zientek, L. R., & Thompson, B. (2010). Using commonality analysis to quantify contributions that self-efficacy and motivational factors make in mathematics performance. Research in the Schools, 17(1), 1.
  • Wilder, S. (2012). Gender differences in factors pertaining to math anxiety among college students [Doctoral dissertation]. University of Akron.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Ergen 0000-0003-4313-5354

Mehmet Emin Durmuş 0000-0003-4541-3047

Erken Görünüm Tarihi 20 Nisan 2022
Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ergen, Y., & Durmuş, M. E. (2022). Sınıf Öğretmenlerin Matematik Öğrenmeye İlişkin İnançları ve Matematik Öğretimi Kaygıları Arasındaki İlişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 65-85. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1067779