Bu araştırmada temel amaç, üstün başarı belgesi ödülü alan öğretmenler ve okul yöneticilerinin, ödüle yönelik görüşlerini derinlemesine incelemektir. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim kullanılarak yürütülen araştırmada veri toplama süreci 2020-2021 eğitim öğretim yılı mayıs-haziran aylarında gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden, ölçüt örnekleme yöntemine göre belirlenen 14 sınıf öğretmeni ve 10 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin ödüllendirilmesinde projeler, sosyal ve kültürel etkinlikler, öğretmenin performansı, okulun fiziki donanımını iyileştirme, öğrencilerin başarılarını artırma, sosyal hizmetlerde bulunma, sendika ve ikili ilişkilerin kullanılması gibi kriterlerin esas alındığı belirlenmiştir. Bununla birlikte bazı okul yöneticileri ve öğretmenler üstün başarı belgesinin verilmesinde adil davranılmadığını vurgulamışlardır. Öğretmenlerin üstün başarı belgesi almaları meslektaşları ve okul yöneticileri tarafından farklı şekillerde değerlendirilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin büyük çoğunluğu üstün başarı belgesi almaları sonucunda daha çok motive olduklarını belirtmişlerdir. Yine üstün başarı belgesi alan öğretmenlerin çoğunluğu ödülün kısmi bir maddi getiri dışında bir yararı olmadığını dile getirmişlerdir. Öğretmenlerin hepsi üstün başarı belgesinin verilmesinin gerekli olduğunu vurgularken; okul yöneticileri de bu görüşü destekler nitelikte görüş sergilemişlerdir. Katılımcılar genel olarak üstün başarı belgesinin veriliş sürecinde net kriterlerin olması ve adil bir uygulamanın yapılması gerektiğini vurgulanmıştır.
The main purpose of this research is an in-dept analysis of the opinions of teachers who have received the certificate of merit and school administrators on the reward. The study uses the phenomenology pattern, which is one of qualitative research patterns. Data collection process was conducted between May-June of the Academic Year 2020-2021. The study group consists of 14 elementary school teachers and 10 school administrators determined using the criterion sampling method, which is one of purposeful sampling methods. Research data was collected using semi-structured interview forms prepared by the researchers. The content analysis method was used to analyze the data. It was determined that the teachers were rewarded the certificate based on projects, social and cultural activities, teacher performance, improving the physical equipment of the school, increasing the success level of students, carrying out social service and use of union and personal relationships. On the other hand, some school administrators and teachers stated that there was not fair practice in the process of rewarding the certificate of merit. For teachers, being rewarded the certificate of merit was evaluated in various ways by their colleagues and school administrators. In addition, the majority of the teachers stated that they were motivated more as a result of receiving the certificate of merit. The majority of the teachers who received the certificate of merit also stated that the reward did not provide any benefits apart from some partial financial gain. Moreover, they expressed that they were motivated more after receiving the certificate. All teachers agreed that the certificate of merit should be rewarded, and they are supported by the opinions of school administrators in this regard. Overall, the participants emphasized that there should be clear criteria and fair practice in the process of rewarding the certificate of merit.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 2 |