The aim of study is to examine the relationship between leadership orientation, psychological contract and organizational identification in educational institutions. The research was carried out with 407 teachers working in Adana. The sample of the study was determined by the stratified sampling technique from secondary schools. The data were collected in 2022-2023 academic year. Leadership orientation, psychological contract and organizational identification scale were applied to the teachers. The data were analyzed using SPSS, LISREL and Mplus programs. Bootstrapping technique was used to verify the relationships in the model. The findings showed that school principals' leadership orientations had a significant effect on teachers' organizational identification. In addition, the structural leadership orientation has a significant effect on teachers' transactional psychological contracts. The symbolic leadership orientation has a significant effect on teachers' relational psychological contracts. Another finding is that both transactional and relational psychological contracts have a important effect on organizational identification. The transactional dimension of the psychological contract plays a mediating role in the relationship between human resource-oriented leadership and organizational identification. At the end of the research, it was suggested to policy makers to work on leadership orientation and to practitioners to review the issues of psychological contract and organizational identification.
four frame of leadership orientation psychological contract organizational identification teacher
-
Bu çalışmanın amacı, eğitim kurumlarında liderlik yönelimi, psikolojik sözleşme ve örgütsel özdeşleşme ilişkisini incelemektir. Araştırma Adana ilinde görev yapan 407 öğretmen ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi, Seyhan, Yüreğir, Çukurova ve Sarıçam ilçelerindeki ortaokullardan tabakalı örnekleme tekniği belirlenmiştir. Veriler 2022-2023 eğitim öğretim yılının birinci döneminde toplanmıştır. Öğretmenlere liderlik yönelimi, psikolojik sözleşme ve örgütsel özdeşleşme ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS, LISREL ve Mplus programları kullanılarak analiz edilmiştir. Modeldeki ilişkileri doğrulamak amacıyla Bootstrapping tekniği kullanılmıştır. Bulgular okul müdürlerinin liderlik yönelimlerinin öğretmenlerin örgütsel özdeşleşmeleri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca okul müdürlerinin yapısal liderlik yönelimi öğretmenlerin işlemsel psikolojik sözleşmeleri üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Okul müdürlerinin sembolik liderlik yönelimi öğretmenlerin ilişkisel psikolojik sözleşmeleri üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Araştırmada elde edilen bir başka bulgu ise öğretmenlerin işlemsel ve ilişkisel psikolojik sözleşme algıları öğretmenlerin örgütsel özdeşleşmeleri üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Psikolojik sözleşmenin işlemsel boyutu, insan kaynakları yönelimli liderlik ile örgütsel özdeşleşme ilişkisinde aracılık rolü oynamaktadır. Araştırma sonunda politika yapıcılara eğitim kurumlarında liderlik yönelimi konusunda çalışma yapmaları ve uygulayıcılara ise öğretmenlerin bireysel ihtiyaçları doğrultusunda psikolojik sözleşme ve örgütsel özdeşleşme konularını gözden geçirmeleri önerilmiştir.
dört çerçeve liderlik yönelimi psikolojik sözleşme örgütsel özdeşleşme öğretmen
-
-
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 3 |