Bu araştırmada, ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım bozukluklarının
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden
doküman analizi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun belirlemesinde,
amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi
kullanılmıştır. Yozgat Merkez ilçedeki bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 56
altıncı sınıf öğrenci ile çalışılmıştır. Veriler 2018 yılı Nisan ayında toplanmıştır.
Öğrencilere Türkçe derslerinde “aile” konulu kompozisyon yazdırılmıştır. Veri
analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin
noktalama işaretlerini kullanmadıkları tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra gereksiz
sözcük kullanılması, sözcüğün yanlış anlamda kullanılması, mantık yanlışlığı,
özne-yüklem uyumsuzluğu, eklerle ilgili yanlışlar, tamlama yanlışları anlatım
bozuklukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin noktalama işaretlerini kullanmalarını
geliştirmek amacıyla dikte çalışmaları yapılmalıdır. Dikte çalışmaları sonrasında
öğretmenler tarafından kontrol ve düzeltmeler yapılarak öğrenci kâğıtları
öğrencilere geri verilmelidir. Öğrenci eksik ve yanlış yaptığı noktalama işaretlerini
görmelidir. Öğrencilerin uzun cümlelerde daha fazla anlatım bozukluğu
yapmalarından hareketle, öğrenciler daha kısa ve öz cümleler yazmaya yönlendirilmelidir.
Öğrencilerin konuşma kusurlarını yazıya aktarmaları sebebiyle,
öğrencilerin öncelikle konuşma kusurlarının düzeltilmesi gerekmektedir. Bunu
yapmak amacıyla öğrencilere sesli okuma yaptırılması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 45 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.