21. yüzyılda internetin yaygınlaşması, insanların sosyal yaşam tarzlarına ve yaşam şekillerine yön vermeye başlamıştır. Günümüz dünyası, internetin insanları kontrol etmeye başladığı çağa doğru ilerleme kaydetmiştir. Burada en etkili olan internet hizmeti sosyal medya platformlarıdır. Diğer medya araçlarına nazaran en yüksek kullanım düzeyine sahip olan sosyal medya, internet teknolojisinin en önemli ürünlerinden biridir. Bu araştırmanın temel amacı, Üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları düzeylerinin karşılaştırmalı olarak incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu üniversite öğrencilerinden olmak üzere 344 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Balcı ve Ayhan (2007) tarafından geliştirilen ölçekten alınmıştır. Araştırma “Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Motivasyonları” kullanılarak yüz yüze anket yöntemiyle yapılmıştır. Verilerin istatistiksel analizleri SPSS 26.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Sayısal değişkenlerin normallik dağılımlarına bakmak için Kolmogorov-Smirnov testi uygulanmış ve normal dağılım elde edilmiştir. Veri setinde parametrik testler kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklerin çözümlenmesinde de frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerlerden faydalanılmıştır. Üniversite öğrencileri üzerinde günümüzde sosyal medya kullanımları ve motivasyonları etkin bir faktör olarak görülebilmektedir. Popülerlik, eğlence, bilgilenme, zaman değerlendirme ve sosyal kaçış olarak görülen sosyal medya, öğrenciler üzerinde kullanım çeşitliliğine göre pozitif ve negatif etkiler oluşturabilmektedir.
The spread of the internet in the 21st century has begun to shape people's social lifestyles and lifestyles. Today's world has made progress towards the era when the Internet began to control people. The most effective internet service here is social media platforms. Social media, which has the highest usage level compared to other media tools, is one of the most important products of internet technology. The main purpose of this research is to comparatively examine the social media usage habits and motivation levels of university students. The study group of the research consists of 344 university students. The data of the research were taken from the scale developed by Balcı and Ayhan (2007). The research was conducted by face-to-face survey method using “Social Media Usage Habits and Motivations”. Statistical analyzes of the data were made using the SPSS 26.0 program. The Kolmogorov-Smirnov test was applied to look at the normality distributions of the numerical variables and the normal distribution was obtained. Parametric tests were used in the data set. Frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, minimum and maximum values were used in the analysis of descriptive statistics. Today, social media usage and motivation can be seen as an effective factor on university students. Social media, which is seen as popularity, entertainment, information, time evaluation and social escape, can create positive and negative effects on students according to the variety of use.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 60 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.