In this study, the activities in the biology units of the Science and Technology course books of 5th, 6th, 7th and 8th grades published by MEB in 2014 have been analyzed with respect to Longfield’s scientific process skills. Document analysis was used in this study to collect and analyse data. Research results show that in Science and Technology textbook there are six activity types, in the Science and Technology course books of 6th and 7th there are three activity types, in the Science and Technology course books of 8th grades two activity types. In research have pointed out that the number of the biology units’ related activities in the Science and Technology course books of 5th and 6th grades is too few. It has also been found out that the activities in the biology units of the Science and Technology course books of 5th, 6th, 7th and 8th grades are inadequate regarding measuring and hypothesizing skills. That the number of activities covering intermediate or advanced level skills in the 7th and 8th grades Science and Technology course books to be multiplied amongst the suggestions of this study.
Bu çalışmada, MEB tarafından 2014 basım yılında hazırlanan 5., 6., 7. ve 8. sınıf Fen ve Teknoloji ders kitaplarında yer alan biyoloji ünitelerindeki etkinlikler Longfield'ın bilimsel süreç becerileri açısından incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, 5. Sınıf fen ve teknoloji ders kitabında altı, 6. ve 7. sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarında üç, 8. sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarında ise iki etkinlik türü olduğu belirlenmiştir. 5. ve 6. sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarındaki biyoloji konularını içeren ünitelerdeki etkinlik sayısının çok az olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 5., 6., 7. ve 8. sınıf fen ve teknoloji ders kitabında yer alan biyoloji ünitelerindeki etkinliklerin ölçme ve hipotez kurma becerileri açısından çok yetersiz olduğu bulunmuştur. 7. ve 8. sınıf fen ve teknoloji ders kitabında yer alan biyoloji ünitelerindeki orta düzey ve ileri düzey becerileri kapsayan etkinlik sayısının artırılması araştırmanın önerileri arasındadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 25 |