İLKÖĞRETİM 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GERÇEK YAŞAM PROBLEMLERİNİ ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2013,
Sayı: 20, 180 - 195, 01.06.2013
Derya Çelik
,
Mustafa Güler
Öz
Betimsel bir araştırma niteliği taşıyan bu çalışmada amaç, 6. sınıf öğrencilerinin rutin ve gerçek yaşam problemlerini çözme becerilerini incelemektir. Araştırma Trabzon ilindeki bir ilköğretim okulunda 6. sınıfta öğrenim görmekte olan 80 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplamak amacıyla 10 rutin problem ve bu problemlere paralel nitelikte 10 gerçek yaşam probleminden oluşan ve Verschaffel, De Corte ve Lasure (1994) tarafından geliştirilen bir test kullanılmıştır. Çalışma sonunda öğrencilerin rutin problemlere verdikleri doğru cevap oranlarının (%67), gerçek yaşam problemlerine verdikleri doğru cevap oranlarından (%7) çok belirgin şekilde farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin büyük bir kısmının (%42) gerçek yaşam problemlerini, içerdiği gerçek yaşam durumunu dikkate almaksızın tıpkı rutin problemler gibi çözdükleri sonucuna ulaşılmıştır. Problemde verilen sayıların tümünü kullanma eğilimi ve yanlış işlem seçimi gerçek yaşam problemlerinin çözümünde karşılaşılan diğer yanlışlardır.
Kaynakça
- Aladağ, A. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinin Orantısal Akıl Yürütmeye Dayalı Sözel Problemler İle Gerçekçi Cevap Gerektiren Problemleri Çözme Becerilerinin İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Arslan, Ç. ve Altun, M. (2007). Rutin olmayan matematiksel sözel problemlerin çözümünü öğrenme. İlköğretim Online E-Dergi, 6(1), 50-61, [Online]:http://ilkogretim.org.tr adresinden 12 Nisan 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Artut, P.D. ve Tarım, K.(2006). İlköğretim öğrencilerinin rutin olmayan sözel problemleri çözme düzeylerinin, çözüm stratejilerinin ve hata türlerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 39-50.
- Artut, P; Tarım, K. (2007). “Sınıf öğretmen adayları sözel matematik problemlerine ne kadar gerçekçi yaklaşıyor?”, 6. Matematik Sempozyumu, 29 Kasım-1 Aralık, Ankara: TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
- Aydoğdu, T. ve Olkun, S. (2004). İlköğretim öğrencilerinin toplama-çıkarma içeren standart sözel problemlerde işlem seçme başarıları. Eurasion Journal of Educational Research, 16 (4), 27–38.
- Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi (Genişletilmiş 4. Basım). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
- Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi: 6.-8. Sınıflar. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Cooper, B. and Harries, T. (2002) Children’s Responses To Contrasting ‘Realistic’ Mathematics Problems: Just How Realistic are Children Ready To Be? Educational Studies in Mathematics 49: 1–23.
- Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Celepler Matbaacılık (4. Baskı), Trabzon.
- Greer, B. (1993). The mathematical modeling perspective on world problems. Journal of Mathematical Behavior, 12(2), 239–250.
- Greer, B. (1997). Modeling reality in mathematics classrooms: The case of word problems. Learning and Instruction, 7(4), 293-307.
- Gür, H. (2006), Matematik Öğretimi (Birinci Baskı), İstanbul: Lisans Yayıncılık.
- Gürcan Töre, Canan (2007). “İlkögretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Sürecini Bilme ve Uygulama Düzeylerinin Araştırılması”. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Hegarty, M., Mayer, R. E., & Monk, C. A. (1995). Comprehension of arithmetic word problems. Journal of Educational Psychology, 85, 18-32.
- Işık, C. ve Kar, T.(2011). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sayı Algılama ve Rutin Olmayan Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(1), 57-72
- Karataş, İ. ve Güven, B. (2003). Problem Çözme Davranışlarının Değerlendirilmesinde Kullanılan Yöntemler: Klinik Mülakatın Potansiyeli. İlköğretim Online E-Dergi. 2, 2-9, [Online]:http://ilkogretim.org.tr adresinden 15 Mart 2012 tarihinde indirilmiştir.
- Mayer, R. E., & Hegarty, M. (1996). The process of understanding mathematical problems. In R. J. Sternberg (Ed.), The nature of mathematical thinking (pp. 29-53). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- MEB (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara.
- Orton,W., Wain,G. (1994). Language and mathematics. In A. Orton and G. Wain (Eds.), Issues in teaching mathematics. New York: Cassell.
- Öktem, S. P. (2009). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Gerçekçi Cevap Gerektiren Matematiksel Sözel Problemleri Çözme Becerileri.” Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
- Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 79-190.
- Palm, T. (2008). Impact of authenticity on sense making in word problem solving. Educational Studiesin Mathematics, 67(1), 37-58.
- Polya, G. (1981). Mathematical Discovery: On Understanding, Learning and Teaching Problem Solving. New York: Wiley.
- Reusser, K., Stebler, R.(1997). Every Word Problem Has A Solution – The Social Rationality of Mathematical Modelling in Schools. Learning and Instruction, 7(4): 309-327.
- Stanic, G. ve Kilpatrick, J. (1989). Historical perspectives on problem solving in the mathematics curriculum. In R.I. Charles and E.A. Silver (Eds), The Teaching and Assessing of Mathematical Problem Solving, (pp.1-22). USA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Uysal, O. (2007). “İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Problem Çözme Becerileri, Kaygıları ve Tutumları Arasındaki İlişkilerin Değerlendirilmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Van De Walle, J.A. (2001). Elementary and Middle School Mathematics(4 th edition).New York: Longman.
- Verschaffel, L., De Corte, E., & Pauwels, A. (1992). Solving compare problems: An eye movement test of Lewis and Mayer's consistency hypothesis. Journal of Educational Psychology, 84, 85-94
- Verschaffel, L., De Corte, E., Vierstraete, H.(1999). Upper Elementary School Pupils’ Difficulties in Modelling And Solving Nonstandart Additive Word Problems Involving Numbers. Journal for Reaserch in Mathematics Education, 3(30): 265-285.
- Verschaffel, L., De Corte. E., & Lasure, S. (1994). Realistic considerations in mathematical modeling of school arithmetic word problems. Learning and Instruction, 4. 273-294.
- Xin, Z., Lin, C., Zhang, L. & Yan, R. (2007). The Performance of Chinese Primary School Students on Realistic Arithmetic Word Problems. Educational Psychology in Practice Vol 23 pp. 145–159.
- Xin, Z., ve Zhang, L. (2005). Solving realistic problem and constructing realistic mathematics. Journal of Chinese Education, 16(1), 38–41.
- Yazgan, Y., Bintaş, J. (2005). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin problem çözme stratejilerini kullanabilme düzeyleri: bir öğretim deneyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 210-218.
- Yoshida, H., Verschaffel, L., ve De Corte, E. (1997). Realistic Considerations in Solving Problematic Word Problems: Do Japanese And Belgian Children Have The Same Difficulties?. Learning and Instruction, S. 7, ss. 329-338.
Examination of Realistic Problem Solving Skills of Sixth Grade Students
Yıl 2013,
Sayı: 20, 180 - 195, 01.06.2013
Derya Çelik
,
Mustafa Güler
Öz
The aim of the study which has characteristics of descriptive research is to analyze the routine and real-life problem solving skills of 6th grade students. This study was carried out at a school in Trabzon with 80 students who were studying at 6th grade. As data collective tool, a test consisting of 10 routine problems and 10 real-life problems developed by Verschaffel,De Corte and Leasure(1994) were used. The findings of the study show that there is a significant difference between the rates of the correct answers that students gave routine problems(%67) and real-life problems(%7). The findings also show that most of the students(%42) solved real-life problems as they solved the routine problems by ignoring real life situation. The other mistakes that were confronted at the solution of the problems are the tendency to use all the numbers that took place in the problem and wrong type of operation choice.
Kaynakça
- Aladağ, A. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinin Orantısal Akıl Yürütmeye Dayalı Sözel Problemler İle Gerçekçi Cevap Gerektiren Problemleri Çözme Becerilerinin İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Arslan, Ç. ve Altun, M. (2007). Rutin olmayan matematiksel sözel problemlerin çözümünü öğrenme. İlköğretim Online E-Dergi, 6(1), 50-61, [Online]:http://ilkogretim.org.tr adresinden 12 Nisan 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Artut, P.D. ve Tarım, K.(2006). İlköğretim öğrencilerinin rutin olmayan sözel problemleri çözme düzeylerinin, çözüm stratejilerinin ve hata türlerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 39-50.
- Artut, P; Tarım, K. (2007). “Sınıf öğretmen adayları sözel matematik problemlerine ne kadar gerçekçi yaklaşıyor?”, 6. Matematik Sempozyumu, 29 Kasım-1 Aralık, Ankara: TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
- Aydoğdu, T. ve Olkun, S. (2004). İlköğretim öğrencilerinin toplama-çıkarma içeren standart sözel problemlerde işlem seçme başarıları. Eurasion Journal of Educational Research, 16 (4), 27–38.
- Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi (Genişletilmiş 4. Basım). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
- Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi: 6.-8. Sınıflar. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Cooper, B. and Harries, T. (2002) Children’s Responses To Contrasting ‘Realistic’ Mathematics Problems: Just How Realistic are Children Ready To Be? Educational Studies in Mathematics 49: 1–23.
- Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Celepler Matbaacılık (4. Baskı), Trabzon.
- Greer, B. (1993). The mathematical modeling perspective on world problems. Journal of Mathematical Behavior, 12(2), 239–250.
- Greer, B. (1997). Modeling reality in mathematics classrooms: The case of word problems. Learning and Instruction, 7(4), 293-307.
- Gür, H. (2006), Matematik Öğretimi (Birinci Baskı), İstanbul: Lisans Yayıncılık.
- Gürcan Töre, Canan (2007). “İlkögretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Sürecini Bilme ve Uygulama Düzeylerinin Araştırılması”. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Hegarty, M., Mayer, R. E., & Monk, C. A. (1995). Comprehension of arithmetic word problems. Journal of Educational Psychology, 85, 18-32.
- Işık, C. ve Kar, T.(2011). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sayı Algılama ve Rutin Olmayan Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(1), 57-72
- Karataş, İ. ve Güven, B. (2003). Problem Çözme Davranışlarının Değerlendirilmesinde Kullanılan Yöntemler: Klinik Mülakatın Potansiyeli. İlköğretim Online E-Dergi. 2, 2-9, [Online]:http://ilkogretim.org.tr adresinden 15 Mart 2012 tarihinde indirilmiştir.
- Mayer, R. E., & Hegarty, M. (1996). The process of understanding mathematical problems. In R. J. Sternberg (Ed.), The nature of mathematical thinking (pp. 29-53). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- MEB (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara.
- Orton,W., Wain,G. (1994). Language and mathematics. In A. Orton and G. Wain (Eds.), Issues in teaching mathematics. New York: Cassell.
- Öktem, S. P. (2009). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Gerçekçi Cevap Gerektiren Matematiksel Sözel Problemleri Çözme Becerileri.” Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
- Özsoy, G. (2005). Problem çözme becerisi ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 79-190.
- Palm, T. (2008). Impact of authenticity on sense making in word problem solving. Educational Studiesin Mathematics, 67(1), 37-58.
- Polya, G. (1981). Mathematical Discovery: On Understanding, Learning and Teaching Problem Solving. New York: Wiley.
- Reusser, K., Stebler, R.(1997). Every Word Problem Has A Solution – The Social Rationality of Mathematical Modelling in Schools. Learning and Instruction, 7(4): 309-327.
- Stanic, G. ve Kilpatrick, J. (1989). Historical perspectives on problem solving in the mathematics curriculum. In R.I. Charles and E.A. Silver (Eds), The Teaching and Assessing of Mathematical Problem Solving, (pp.1-22). USA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Uysal, O. (2007). “İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Problem Çözme Becerileri, Kaygıları ve Tutumları Arasındaki İlişkilerin Değerlendirilmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Van De Walle, J.A. (2001). Elementary and Middle School Mathematics(4 th edition).New York: Longman.
- Verschaffel, L., De Corte, E., & Pauwels, A. (1992). Solving compare problems: An eye movement test of Lewis and Mayer's consistency hypothesis. Journal of Educational Psychology, 84, 85-94
- Verschaffel, L., De Corte, E., Vierstraete, H.(1999). Upper Elementary School Pupils’ Difficulties in Modelling And Solving Nonstandart Additive Word Problems Involving Numbers. Journal for Reaserch in Mathematics Education, 3(30): 265-285.
- Verschaffel, L., De Corte. E., & Lasure, S. (1994). Realistic considerations in mathematical modeling of school arithmetic word problems. Learning and Instruction, 4. 273-294.
- Xin, Z., Lin, C., Zhang, L. & Yan, R. (2007). The Performance of Chinese Primary School Students on Realistic Arithmetic Word Problems. Educational Psychology in Practice Vol 23 pp. 145–159.
- Xin, Z., ve Zhang, L. (2005). Solving realistic problem and constructing realistic mathematics. Journal of Chinese Education, 16(1), 38–41.
- Yazgan, Y., Bintaş, J. (2005). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin problem çözme stratejilerini kullanabilme düzeyleri: bir öğretim deneyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 210-218.
- Yoshida, H., Verschaffel, L., ve De Corte, E. (1997). Realistic Considerations in Solving Problematic Word Problems: Do Japanese And Belgian Children Have The Same Difficulties?. Learning and Instruction, S. 7, ss. 329-338.