The purpose of this research is to determine the organizational commitment of teachers and administrators in primary and secondary schools regarding the school, and to determine whether their organizational commitment differs in terms of some variables. The general survey model was used in the research. The population of the research is the teachers and school administrators working in official primary and secondary schools in the city center of Batman in the 2020-2021 academic year. In the selection of the sample, proportional simple random sampling technique was used. The research was carried out with a total of 369 teachers and school administrators, 151 of whom are from primary schools and 218 from secondary schools. Questionnaire was used as a data collection tool in the study. In the study, personal data are shown with average, percentage, and frequency. Whether the independent variables differed or not was analyzed by t-Test and Anova (F) Test. SPSS program was used in the analysis of the data. According to the results of the research, the level of organizational commitment of teachers and administrators in primary and secondary schools was determined as "I agree at a moderate level". It was determined that the dimension that teachers and administrators showed the most commitment was internalization and the least commitment was adaptation. In the study, it was determined that the organizational commitment level of teachers and administrators in primary and secondary schools did not differ according to gender, marital status, educational status, professional experience, tenure at the school. However, it was revealed that the organizational commitment of teachers and administrators differed significantly in favor of the administrators according to the task at the school and in favor of secondary schools according to the school they worked at.
Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokullardaki öğretmen ve yöneticilerin okula ilişkin örgütsel bağlılıklarını tespit ederek, örgütsel bağlılıklarının bazı değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Araştırmada, genel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma evreni 2020-2021 eğitim-öğretim yılında, Batman il merkezindeki resmi ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmen ve okul yöneticileridir. Örneklem seçiminde oranlı seçkisiz eleman örnekleme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma, 151’i ilkokul, 218’ı ortaokuldan olmak üzere toplam 369 öğretmen ve okul yöneticisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırmada, kişisel veriler ortalama, yüzde, frekans ile gösterilmiştir. Bağımsız değişkenlerin farklılaşıp farklılaşmadığı ise t-testi ve tek yönlü varyans analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS programından yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre ilkokul ve ortaokullardaki öğretmen ve yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeyi “orta düzeyde katılıyorum” olarak tespit edilmiştir. Öğretmen ve yöneticilerin en fazla bağlılık gösterdikleri örgütsel bağlılık boyutu içselleştirme ve en az bağlılık gösterdikleri örgütsel bağlılık boyutu da uyum olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmada, ilkokul ve ortaokullardaki öğretmen ve yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeyinin cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu, mesleki tecrübe, okuldaki görev süresine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Ancak öğretmen ve yöneticilerin örgütsel bağlılıkları okuldaki göreve göre yöneticilerin lehine ve çalışılan okula göre de ortaokulların lehine anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir.
Destekleyen kurum bulunmamaktadır.
İyi çalışmalar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 41 |