The aim of this study is to reveal the relationship between public libraries and city culture in the context of competencies and requirements in Trabzon public libraries. This relationship is evaluated in Trabzon province and district public libraries in the context of qualifications and requirements. Statistics and data on service types of Trabzon provincial and district public libraries were obtained from the Statistics and Data Analysis Branch of the General Directorate of Libraries and Publications, and the data were analysed by content analysis method. The differences in personnel, collection, user, budget and building characteristics among libraries and the inability to meet the standards for these elements can affect the realization process of cultural roles and responsibilities negatively. The negativity created by this situation is felt more intensely especially in the district public libraries. Within the scope of the study, it has been tried to explain to what extent the Trabzon provincial and district public libraries can meet the public library standards, how the provincial and district public libraries differ in terms of statistical data, how the services developed in the provincial and district public libraries differ in terms of type and content. In addition, attention has been drawn to what needs to be done in order for the provincial and district public libraries to contribute more to the city culture. As a result of the study, it was determined that Trabzon public libraries could not meet the standards especially in terms of personnel, collection and building elements. In addition, it has been revealed that the activities carried out in the libraries are insufficient in terms of number and type. For sustainable library-city culture interaction some recommendations have been developed, such as; personnel, collection, building, user elements should be improved, library activities should be improved in terms of quantity and quality, an effective cooperation network between individuals and institutions should be established and public relations practices should be given importance.
Bu çalışmanın amacı, halk kütüphanelerinin şehir kültürü ilişkisini yeterlilikler ve gereklilikler bağlamında Trabzon halk kütüphaneleri özelinde ortaya koymaktır. Trabzon il ve ilçe halk kütüphanelerine ait istatistikler ve hizmet türlerine ilişkin veriler Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü İstatistik ve Veri Analizi şubesinden temin edilmiş ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Personel, derme, kullanıcı, bütçe ve fiziki alan gibi özelliklerin kütüphaneler arasında farklılık göstermesi, bu unsurlara ilişkin standartların yeterince sağlanamaması kültürel rol ve sorumlulukların hayata geçirilmesi sürecini olumsuz etkileyebilmektedir. Bu durumun yarattığı olumsuzluk özellikle ilçe halk kütüphanelerinde daha yoğun hissedilmektedir. Çalışma kapsamında Trabzon il ve ilçe halk kütüphanelerinin halk kütüphanesi standartlarını ne düzeyde karşılayabildiği, il ve ilçe halk kütüphanelerinin istatistiksel veriler açısından nasıl farklılıklar gösterdiği, il ve ilçe halk kütüphanelerinde geliştirilen hizmetlerin tür bakımından nasıl farklılıklar gösterdiği açıklanmaya çalışılmıştır. Bununla birlikte, il ve ilçe halk kütüphanelerinin şehir kültürüne daha fazla katkı sağlayabilmesi adına neler yapılması gerektiğine dikkat çekilmiştir. Çalışma sonucunda Trabzon halk kütüphanelerinin özellikle personel, derme, bina unsurları açısından standartları sağlayamadığı saptanmıştır. Ayrıca kütüphanelerde gerçekleştirilen etkinliklerin sayı ve tür bakımından yetersiz olduğu da ortaya çıkarılmıştır. Sürdürülebilir kütüphane-şehir kültürü etkileşimi için personel, koleksiyon, bina, kullanıcı unsurlarının iyileştirilmesi, kütüphane etkinliklerinin nicel ve nitel açıdan iyileştirilmesi, bireyler arası ve kurumlar arası etkin işbirliği ağı oluşturulması ve halkla ilişkiler uygulamalarına önem verilmesi önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies |
Journal Section | Refereed Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Acceptance Date | May 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |