Amaç: Çalışma, laparoskopik kolesistektomi geçiren hastaların hem öğrenme ihtiyaçlarını hem de hastalara öğrenme ihtiyaçlarına göre verilen eğitimin işlem sonrası yaşam kalitesine etkisini tespit etmek için yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma 140 hasta (50 kontrol, 50 deneysel ve 40 öğrenme ihtiyacı olan hasta) ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Hasta Öğrenme İhtiyaçları, Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında laparoskopik kolesistektomi yapılan hastalara Hasta Öğrenme İhtiyaçları Ölçeği uygulanmış ve öğrenme ihtiyaçlarına göre eğitim içerikleri belirlenmiştir. Öğrenme ihtiyaçlarına göre eğitim programı hazırlanmış ve uygulanmıştır. Bu aşamadan sonra hastaların yaşam kalitesi ölçülmüştür.
Bulgular: Hastaların en fazla Tedavi ve Komplikasyonlar konusunda öğrenme ihtiyaçları olduğu bulundu. Öğrenme gereksinimleri doğrultusunda verilen eğitimin hastaların yaşam kalitelerini arttırdığı saptandı.
Sonuç: Eğitim alan deney grubu hastalarının yaşam kaliteleri kontrol grubuna göre daha yüksekti. Hastalara ihtiyaçları doğrultusunda verilen eğitim onların yaşam kalitelerini artırabilir.
Yok
Yok
Yok
Aim: The study was conducted to determine the learning needs of patients, who underwent laparoscopic cholecystectomy, and to determine the effect of education, which was given to the patients according to their learning needs on the quality of life afterwards the procedure.
Materials and Methods: The study was executed with 140 patients (50 control, 50 experimental, and 40 patients for learning needs). The data of the study was collected with utilizing the Patient Learning Needs, the World Health Organization (WHO) Quality of Life Scales. In the first stage of the study, Patient Learning Needs Scale was applied to patients, who underwent cholecystectomy, and the educational contents were determined according to their learning needs.
Results: It was found that the patients most needed to learn about Treatment and Complications. It was determined that the education given in line with the learning needs increased the quality of life of the patients.
Conclusion: The quality of life of the experimental group patients, who received training, was higher than the control group. The education given to patients in line with their needs can increase their quality of life.
Yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | April 23, 2022 |
Submission Date | July 29, 2021 |
Acceptance Date | January 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |