Purpose: In this study, it was aimed to determine in a foundation university
students' knowledge and opinions related to organ donation.
Materials and Methods: The study population of this descriptive study
composed of 950 students who were studying at the university between 15-30
January 2013, and 504 participants who constituted of the sample of the study
were volunteered to participate in the survey. Data were collected through
questionnaires developed by the researchers by face-to-face interviews with the
students. Chi-square analysis was performed for comparisons and number,
percentage and mean±standard deviation were calculated for descriptive
statistics. The value of p<0.05 was considered statistically significant.
Findings: It was determined that 39.5% of the students included in the study were
studying social, 32.1% were in health and 28.4% were in science departments. It
was determined that only 16.9% of the students correctly answered the
definition of organ donation. 47.4% of the students stated that they have
learnt about organ donation. It was determined that there is no relationship
between the knowledge of organ donation definition and the students' knowledge
status, gender and their departments (p> 0.05). Only 3.6% of the students
stated that they donated any organ, 30.1% consider donating. The organs that
they most desire to donate were kidney, heart, bone marrow and liver. 84.9% of
the students answered "no" to the question "Does society have
awareness about organ donation?" and 70.2% stated that they wanted to get
information about organ donation.
Result: The fact that the students participating in the research have lack of
significant knowledge about organ donation; that very few learners have donated
organs and they want to learn about it. It was concluded that it would be
useful to organize informative and encouraging activities on organ donation for
university students.
Amaç: Bu çalışmada bir vakıf üniversitesinin öğrencilerinin
organ bağışına yönelik bilgi ve düşüncelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın
evrenini 15-30 Ocak 2013 tarihleri arasında üniversitede öğrenim gören 950,
örneklemini ise araştırmaya katılmaya gönüllü olan 504 öğrenci oluşturmuştur.
Çalışma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen soru formu aracılığıyla
ve öğrencilerle yüz-yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Tanımlayıcı
istatistik olarak sayı, yüzde, ortalama±standart sapma ve karşılaştırmalarda
Ki-kare analizi yapılmıştır. İstatistiksel anlamlılık için p<0.05 kabul
edilmiştir.
Bulgular: Araştırma kapsamına
alınan öğrencilerin %39.5’inin sosyal, %32.1’inin sağlık, %28.4’ünün fen
bilimleri bölümlerinde öğrenim görmekte olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin
sadece %16.9’u organ bağışının tanımını doğru yanıtladığı saptanmıştır.
Öğrencilerin %47.4’ü organ bağışı konusunda bilgi edindiklerini ifade etmiştir.
Organ bağışı tanımı bilme durumu ile öğrencilerin bilgi edinme durumu, cinsiyet
ve bölümleri arasında ilişki olmadığı belirlenmiştir (p>0.05). Öğrencilerin
sadece %3.6’sı herhangi bir organını bağışladığını, %30.1’i bağışlamayı
düşündüğünü belirtmiştir. En çok bağışlamayı istedikleri organlar; böbrek,
kalp, kemik iliği ve karaciğer olmuştur.
“Organ bağışı konusunda toplum bilinçli mi?” sorusuna öğrencilerin
%84.9’ü “hayır” yanıtı vermiş, %70.2’i organ bağışı konusunda bilgi almak
istediğini belirtmiştir.
Sonuç: Araştırmaya katılan
öğrencilerin organ bağısı konusunda önemli ölçüde bilgi eksiği olduğu; çok
azının organlarını bağışladığı ve çoğunun bu konuda bilgi edinmek istediği
belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerine yönelik organ bağışı konusunda bilgi
verici ve özendirici etkinliklerin düzenlenmesinin yararlı olacağı kanısına
varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2017 |
Submission Date | May 31, 2018 |
Acceptance Date | June 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 1 |