Dissertation
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Mikro Öğretim Ders İmecesi Uygulaması İle İlgili Görüşleri

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 120 - 133, 24.11.2018
https://doi.org/10.31805/acjes.471645

Abstract

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının kesir öğretim bilgilerinin geliştirilmesine yönelik tasarlanan bir mikro öğretim ders imecesi (MDİ) uygulamasıyla ilgili görüşlerini incelemektir. Araştırma öğretmen adaylarının görüşlerini betimlemeye yönelik nitel bir çalışma olup yedi sınıf öğretmeni adayı ile sekiz haftalık bir sürede yürütülmüştür. Veriler MDİ uygulaması sonrasında MDİ Geri Bildirim Formu ile toplanmıştır. Araştırma bulgularında MDİ uygulamasının kullanışlılığı, kolay, zor, eksik yönleri, öğretmen adaylarının matematik öğretim bilgilerini geliştirme, işbirlikli çalışma özelde kesir öğretim bilgilerini geliştirme ile ilgili görüşlere yer verilmiştir. Sonuçlar; MDİ’nin birbiriyle kolay iletişim kurabilen öğretmen adayları ile doğru zamanda, iyi planlanmış bir süreçte gerçekleşmesi durumunda alan ve öğretim bilgisini geliştirmede başarılı bir şekilde uygulanabileceğini göstermektedir

References

  • Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: bir ders imecesi (lesson study) çalışması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Baki, A., Erkan, İ. ve Demir, E. (2012). Ders planı etkililiğinin lesson study ile geliştirilmesi: Bir aksiyon araştırması. İçinde, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde.
  • Budak, İ., Budak, A., Bozkurt, I. ve Kaygın, B. (2011). Matematik öğretmen adaylarıyla bir ders araştırması uygulaması. E-Journal of New World Sciences Academy. 6 (2)Budak, A. (2012). Mathematics teachers’ engaging in a lesson study at virtual settings. Educational Research and Reviews. 7(15), 338-343.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Corcoran, D. (2008). Developing mathematical knowlege for teaching: a three-tiered study of ırish pre-service primary teachers. (Unpublished doctoral dissertation). University of Cambridge.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Erbilgin, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ders araştırması hakkındaki görüşleri. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, 21, 69-83.
  • Fernandez, M. L. (2005). Learning through microteaching lesson study in teacher education. Action in Teacher Education, 26(4), 37–47.
  • Fernandez, M. L. (2010). Investigating how and what prospective teachers learn through microteaching lesson study. Teaching and Teacher Education, 26(2), 351-562.
  • Fernandez, C., & Yoshida, M. (2004). Lesson study: A case of a Japanese approach to improving instruction through school-based teacher development. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
  • Güner P. ve Akyüz D. (2017). Ders İmecesi Mesleki Gelişim Modeli: Öğretmen Adaylarının Fark Etme Becerilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 428-452.
  • Matthews, M., Hlas, C. S., & Finken, T. M. (2009). Using lesson study and four-column lesson planning with preservice teachers: Lessons from lessons. Mathematics Teacher, 102(7), 504-509.
  • Potari, D. (2011). Emerging ıssues from lesson study approaches in prospective mathematics teacher education. In L. C. Hart et al. (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education. Springer Science+Business Media B.V.
  • Sims, L., & Walsh, D. (2008). Lesson study with preservice teachers: Lessons from lessons. Teaching and Teacher Education. 25(5), 724-733.
  • Stigler, J., & Hiebert, J. (1999). The teaching gap. New York: The Free Press.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yu, P. W. D. (2011). Lesson study as a Framework for Precervice Teachers ‘early Field-Based Experiences. In L. C. Hart, A. Alston, & A, Murata (Eds.), Lesson Study Research And Practice İn Mathematics Education (pp,117-126). Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Opinions of Preservice Elementary Teachers About Micro Teaching Lesson Study

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 120 - 133, 24.11.2018
https://doi.org/10.31805/acjes.471645

Abstract

The purpose of this study is to examine the opinions of prospective teachers on a microteaching lesson study (MLS) designed to improve fractional teaching knowledge. The research was a qualitative study to describe the views of pre-service teacher candidates and was conducted in a period of eight weeks with seven pre-service teacher candidates. The data were collected with MLS Feedback Form after MLS application. The findings of the study included the usefulness of MLS application, easy, difficult and deficiencies, the development of mathematics teaching knowledge of prospective teachers, and the development of fractional teaching knowledge in cooperative work. Results; shows that MDI can be successfully applied in the development of the field and teaching knowledge if it occurs in a well-planned process at the right time with pre-service teacher candidates

References

  • Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: bir ders imecesi (lesson study) çalışması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Baki, A., Erkan, İ. ve Demir, E. (2012). Ders planı etkililiğinin lesson study ile geliştirilmesi: Bir aksiyon araştırması. İçinde, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde.
  • Budak, İ., Budak, A., Bozkurt, I. ve Kaygın, B. (2011). Matematik öğretmen adaylarıyla bir ders araştırması uygulaması. E-Journal of New World Sciences Academy. 6 (2)Budak, A. (2012). Mathematics teachers’ engaging in a lesson study at virtual settings. Educational Research and Reviews. 7(15), 338-343.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Corcoran, D. (2008). Developing mathematical knowlege for teaching: a three-tiered study of ırish pre-service primary teachers. (Unpublished doctoral dissertation). University of Cambridge.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Erbilgin, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ders araştırması hakkındaki görüşleri. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, 21, 69-83.
  • Fernandez, M. L. (2005). Learning through microteaching lesson study in teacher education. Action in Teacher Education, 26(4), 37–47.
  • Fernandez, M. L. (2010). Investigating how and what prospective teachers learn through microteaching lesson study. Teaching and Teacher Education, 26(2), 351-562.
  • Fernandez, C., & Yoshida, M. (2004). Lesson study: A case of a Japanese approach to improving instruction through school-based teacher development. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
  • Güner P. ve Akyüz D. (2017). Ders İmecesi Mesleki Gelişim Modeli: Öğretmen Adaylarının Fark Etme Becerilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 428-452.
  • Matthews, M., Hlas, C. S., & Finken, T. M. (2009). Using lesson study and four-column lesson planning with preservice teachers: Lessons from lessons. Mathematics Teacher, 102(7), 504-509.
  • Potari, D. (2011). Emerging ıssues from lesson study approaches in prospective mathematics teacher education. In L. C. Hart et al. (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education. Springer Science+Business Media B.V.
  • Sims, L., & Walsh, D. (2008). Lesson study with preservice teachers: Lessons from lessons. Teaching and Teacher Education. 25(5), 724-733.
  • Stigler, J., & Hiebert, J. (1999). The teaching gap. New York: The Free Press.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yu, P. W. D. (2011). Lesson study as a Framework for Precervice Teachers ‘early Field-Based Experiences. In L. C. Hart, A. Alston, & A, Murata (Eds.), Lesson Study Research And Practice İn Mathematics Education (pp,117-126). Dordrecht, The Netherlands: Springer.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Serap Akbaba Dağ 0000-0003-2188-563X

Özlem Doğan Temur 0000-0002-1877-0973

Publication Date November 24, 2018
Submission Date October 17, 2018
Acceptance Date October 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Akbaba Dağ, S., & Doğan Temur, Ö. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Mikro Öğretim Ders İmecesi Uygulaması İle İlgili Görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 2(2), 120-133. https://doi.org/10.31805/acjes.471645