As the world particular teaching methods also in the process of teacher
education in Turkey, teaching methods and techniques, instructional technology
and material design, etc. lectures are given. These courses are mostly applied
in practice. Also, pre-service teachers attend classes in the practice of
teaching and participate in classes with the guidance of teachers. When the
trainees are thrown into professional life, they transfer their teacher
education gains to their courses. The purpose of this research in Turkey in the
Ministry of National Education (MEB), depending on the state and working in
private educational institutions to determine their preferred teaching methods
and practices, and to evaluate their courses in social studies teachers. The
sample of the research for this purpose, constitutes the 2018-2019 academic
year, serving in various cities of Turkey 631 social studies teacher. Survey
method was used in the study. The data of the study were collected with the
“Personal Information Form” and the 30-point Likert type “Social Studies
Teaching Methods and Practices” scale developed by İlter (2018). The data were
analyzed by the reliability test, normality test (Kolmogorov Smirnov),
independent sample (t-test), and one-way variance (ANOVA) test. When calculating
the effect sizes of the obtained values, Cohen d formula for independent groups
t-test; Cohen 𝑓 formula was used for
one-way analysis of variance. According to the results of the analysis, the
reliability coefficient (Cronbach Alfa) of the scale was .92. The teaching
methods and applications preferred by social studies teachers are examined in
terms of the dimensions of “Passive learning methods”, “Student-centered
applications”, and “Cognitive strategy teaching.” According to the findings of
the study; Although the teaching methods and practices preferred by social
studies teachers do not differ significantly according to educational status,
duty area, weekly course load, and professional seniority variables; gender,
graduated faculty, graduated branch, according to the types of school types of
duty showed significant differences. The significant differences obtained from
the study are as follows; social studies teachers use “Passive learning
methods” most in teaching methods and applications. Female social studies
teachers use active learning methods such as “Student-centered practices” and
“Cognitive strategy teaching” more than male social studies teachers. social
studies teachers who are graduates of faculty of arts and science use active
teaching methods more than social studies teachers. Social studies teachers
working in private education institutions use active teaching methods more than
social studies teachers working in public schools.You need to insert an English
abstract into this section by taking into account exactly the same format. The
abstract should be between 150-200 words.
If your translation does exceed the given limitation, you should arrange
your wording to keep within the limits. You need to insert an English abstract
into this section by taking into account exactly the same format. The abstract
should be between 150-200 words. If your
translation does exceed the given limitation, you should arrange your wording
to keep within the limits.
Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de öğretmenlik eğitimi sürecinde özel
öğretim yöntemleri, öğretim yöntem ve teknikleri, öğretim teknolojileri ve
materyal tasarımı vb. dersler verilmektedir. Bahsedilen bu dersler büyük ölçüde
uygulamalı olarak işlenmektedir. Bunun yanında öğretmen adayları, öğretmenlik
uygulaması derslerinde, okullarda rehber öğretmen eşliğinde derslere girmekte
ve ders işlemektedirler. Öğretmen adayları mesleki hayata atıldıklarında,
öğretmenlik eğitimi kazanımlarını derslerine aktarmaktadırlar. Bu araştırmanın
amacı da Türkiye’de Millî Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı devlet ve özel eğitim
kurumlarında görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin (SBÖ) derslerinde
tercih ettikleri öğretim yöntemlerini ve uygulamalarını belirlemek ve
değerlendirmektir. Bu amaçla araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim
yılında Türkiye’nin çeşitli şehirlerinde görev yapan 631 SBÖ oluşturmaktadır.
Araştırmada tarama (survey) yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri
“Kişisel Bilgi Formu” ve İlter’in (2018) geliştirdiği 30 maddelik Likert tipi
“Sosyal Bilgiler Öğretim Yöntem ve Uygulamaları” ölçeği ile toplanmıştır. Elde
edilen verilere güvenirlik testi, normallik testi (Kolmogorov Smirnov),
bağımsız örneklem (t testi) testi ve tek yönlü varyans (Anova) testi
uygulanmıştır. Elde edilen değerlerin etki büyüklükleri hesaplanırken bağımsız
gruplar t-testi için Cohen d formülü; tek yönlü varyans analizi için Cohen 𝑓 formülü kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucuna göre ölçeğin
güvenirlik katsayısı (Cronbach Alfa) .92 çıkmıştır. SBÖ’nün tercih ettiği
öğretim yöntem ve uygulamaları “Pasif öğrenme yöntemleri”, “Öğrenen merkezli
uygulamalar” ve “Bilişsel strateji öğretimi” boyutları açısından incelenmiştir.
Araştırmanın bulgularına göre; SBÖ’nün tercih ettiği öğretim yöntem ve
uygulamaları öğrenim durumu, görev yapılan bölge, haftalık ders yükü ve mesleki
kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermemekle birlikte;
cinsiyet, mezun olunan fakülte, mezun olunan branş, görev yapılan okul türü
değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermiştir. Araştırmadan elde edilen
anlamlı farklılıklar şöyledir; SBÖ’ler, öğretim yöntem ve uygulamalarında en
çok “Pasif öğrenme yöntemlerini” kullanmaktadırlar. Kadın SBÖ’leri, “Öğrenen
merkezli uygulamalar” ve “Bilişsel strateji öğretimi” gibi aktif öğrenme
yöntemlerini erkek SBÖ’ye nazaran daha çok kullanmaktadırlar. Fen ve edebiyat
fakültesi mezunu SBÖ’leri eğitim fakültesi mezunu SBÖ’lere göre aktif öğretim
yöntemlerini daha çok kullanmaktadırlar. Özel eğitim kurumlarında görev yapan
SBÖ devlet okullarında görev yapan SBÖ’ye nazaran aktif öğretim yöntemlerini
daha çok kullanmaktadırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2020 |
Submission Date | September 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 1 |