In this study it was aimed to analyse the disssetations in the field of educational administration in Turkey. For this purpose it was determined to visualize general tendencies in research topics, research methods and proposals stated in dissertations. Content analysis research design was used in this study. It was analysed using frequency and percentage. The findings of the study indicated that mostly focused topics were ‘Educational Policies’, ‘Comparative Education Management’ and ‘Educational Philosophy’. Quantitative research methods and techniques were mostly preferred. Almost one third of studies included in the research were done at Ankara University. For the distribution of theses over the years, most of the theses were produced in 2008. In the part of proposals for researchers, the proposals of ‘Similar or alternative research topics’ and ‘Research with different sample groups’ were mostly stated. In the part of suggestions for practitioners, the most repeated ones are respectively, ‘In-service training practices’, ‘The adoption of participatory management approach’ and ‘Improving working conditions and personal rights of teachers, rewarding and motivation’. Original studies are needed to solve the educational problems in Turkey
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de eğitim yönetimi alanında yapılan doktora tezlerini araştırma konusu, araştırma yöntemi ve öneriler açısından inceleyerek genel eğilimleri belirlemektir. Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Frekans ve yüzde kullanılarak analiz işlemi yapılmıştır. Doktora tezlerinin tematik açıdan, ‘Eğitim Politikaları’, ‘Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi’ ve ‘Yönetim Felsefesi’ ile ilgili konularda yoğunlaştığı, çoğunlukla nicel araştırma yöntem ve tekniklerinin tercih edildiği saptanmıştır. Araştırma kapsamına alınan çalışmaların yaklaşık üçte biri Ankara Üniversitesinde yapılmıştır. Tezlerin yıllara göre dağılımına bakıldığında ise, en çok tezin 2008 yılında üretildiği görülmektedir.Çoğunlukla nicel araştırma yöntem ve tekniklerinin tercih edildiği saptanmıştır. Tezlerde araştırmacılara yönelik öneriler bölümünde en çok, ‘Benzer ya da alternatif konularda araştırmaların yapılması’ önerisi ile ‘Farklı örneklemgrupları ile araştırmanın tekrar edilmesi’ önerisi yer almaktadır. Tezlerde uygulayıcılara yönelik öneriler arasında en sık tekrarlananlar ise sırasıyla, ‘Hizmet içi eğitim uygulamaları’ önerisi, ‘Katılımcı yönetim anlayışının benimsenmesi önerisi’ ve ‘Çalışma koşullarının ve özlük haklarının iyileştirilmesi, ödüllendirme ve güdüleme’ önerisi olmuştur. Yöntem ve konu açısından özgün, Türkiye’deki eğitim sorunlarına yönelik çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 1 |