Öğretmenlik mesleğinin zenginliği ve
öneminin anlaşılması, kişinin öğretmen terimini irdelemesi ile gerçekleşebilir.
Yapılan çalışmalar incelendiğinde okul öncesi öğretmen adaylarıyla yapılmış çok
az çalışma görülmektedir. Alandaki bu eksikliğin giderilmesi ve bu konunun
öneminin vurgulanması adına bu çalışmaya gerek duyulmuştur. Bu araştırmanın
amacı, 1.sınıf okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği hakkındaki algılarının
metaforlar aracılığıyla tespit edilmesidir. Bu çalışma, 110 1. Sınıf okulöncesi
öğretmen adayı ile yapılmıştır. Katılımcıların % 94’ü kadın, % 16’sı erkektir.
Öğretmen adaylarından yarı yapılandırılmış görüşme formu doldurmaları
istenmiştir. Bu çalışma nitel bir
araştırma olup çalışmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Verilerin analizinde
nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Görüşmelerden elde edilen veriler kodlama yapılarak ve mantıksal dayanakları
incelenerek kategoriler altında toplanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen
adayları toplam 47 metafor geliştirilmişlerdir. En sık kullanılan metafor
“ebeveyn” metaforu olmuştur. Oluşturulan metaforlar “Yönlendiren/Yol Gösteren, İhtiyaç
Karşılayan, Aydınlatan, Bilgilendiren, Şekillendiren ve Sevilen” öğretmen
şeklinde 6 kategoride değerlendirilmiştir. Öğretmen adayları “öğretmen”
kelimesini 28 (%60) cansız, 19 (%40) canlı varlık ile ifade etmişlerdir. Öğretmen
adaylarının 12 (%11)’si “öğretmenlik” mesleğini diğer mesleklere
benzetmişlerdir. Araştırmadaki metaforların 46’sı (%98) somut ve tamamı
olumludur. Ortaya çıkan metaforlar öğretmen adaylarının, mesleklerine farklı
açılardan baktıklarını göstermiştir. Bu çalışma okul öncesi eğitimi görmekte
olan öğretmen adayları ile sınırlı kalmıştır. Benzer bir çalışmanın başka
bölümlerde okuyan öğretmen adayları veya deneyimli öğretmenler ile yapılması, öğretmen
adayları ile öğretmenlerin metaforlarının karşılaştırılması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 11, 2019 |
Submission Date | November 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 3 |