The purpose of
this study is to determine the metaphoric perceptions of preservice Computer
Education and Instructional Technologies (CEIT) teachers on virtual classrooms.
The study was conducted with 178 students studying in year 2., 3. and 4. in the
department of CEIT. The reason why these students were selected was because
they had pre-knowledge about virtual classroom implementations. During the
study, forms including a fill-in-gap sentence “The virtual classroom is like
a/an ………………; because …………….” were distributed to the students. Metaphors
created by students on virtual classrooms and the common features of these
metaphors were tried to be identified through these forms. The 81 metaphors
that preservice teachers developed concerning virtual classrooms were divided
under 38 categories. Among the categories that the students formed on virtual
classrooms were positive categories such as being the same with real
classroom-school setting, being virtual, providing time-space independence,
ensuring interaction and communication, easy accessibility and repeatability
and negative categories such as undisciplined, being non-social and lack of
interaction.
Bu araştırmanın
amacı, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE)öğretmen adaylarının
sanal sınıflara yönelik metaforik algılarını belirlemektir. Çalışma, BÖTE
bölümü 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 178 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.
Bu sınıfların seçilmesindeki sebep ise bu sınıfların sanal sınıf uygulamalarına
yönelik bir önbilgilerinin olmasıdır. Araştırma kapsamındaki öğrencilere,
“Sanal sınıf ………………a/e benzer; çünkü …………….”
biçimindeki eksik bırakılmış bir cümlenin yer aldığı formlar
dağıtılmıştır. Bu formlar aracılığı ile öğrencilerin sanal sınıflara ilişkin
olarak geliştirdikleri metaforlar ve bu metaforların ortak özellikleri
belirlenmeye çalışılmıştır. Öğretmen adaylarının sanal sınıflara yönelik
geliştirdikleri 81 metafor ortak özelliklerine göre 38 kategoriye ayrılmıştır.
Özellikle öğrencilerin sanal sınıflara yönelik geliştirdikleri kategoriler
arasında gerçek sınıf-okul ortamı ile aynı olma, sanal olma, zaman-mekan
bağımsızlığı sunma, etkileşim ve iletişimin olması, kolay erişebilirlik ve
tekrar edilebilirlik gibi olumlu yönde, disiplinsiz, sosyal olamama ve etkileşim
eksikliği gibi olumsuz yönde kategoriler sayılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 6, 2020 |
Submission Date | February 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 1 |