The aim of this study is to determine the tendencies of the research published in the TR Index database on music education between 2015-2020 in line with the journal name and year, the number of authors, subject, study group, method, data collection tools, and data analysis methods. In the study, exploratory sequential mixed method design, one of the mixed-method approaches, was used. For the analysis of the articles, the "Paper Classification Form" developed by Sözbilir et al. (2012) was adapted and used in accordance with the field of study. In line with the findings obtained as a result of the study, it was determined that 2017 was the year in which the studies related to the field were published the most in the distribution of the articles by years, that the relevant publications in the field were mostly published in Abant İzzet Baysal University Journal of Faculty of Education and Turkish Studies (Electronics) Journal and that studies with one author and two authors are more than studies with three or four authors. When the articles are classified by subject, it is seen that studies on instrument training come to the fore. Descriptive statistics and content analysis results showed that there is more research on instrument training. In the articles examined, it was determined that the studies in which undergraduate students receiving vocational music education from the study group stand out with a great difference.
Bu çalışmanın amacı, müzik eğitimi ile ilgili TR Dizin veri tabanında 2015-2020 yılları arasında yayınlanan araştırmaların dergi adı ve yılı, yazar sayısı, konusu, çalışma grubu, yöntemi, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri doğrultusunda eğilimlerini belirlemektir. Çalışmada karma yöntem yaklaşımlarından keşfedici sıralı karma yöntem deseni kullanılmıştır. Makalelerin analizi için Sözbilir vd. (2012) tarafından geliştirilen “Makale Sınıflama Formu” alana uygun bir biçimde revize edilerek kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda, makalelerin yıllara göre dağılımlarında 2017 yılının alanla ilgili çalışmaların en çok yayımlandığı yıl olarak öne çıktığı, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Turkish Studies (Elektronik) dergilerinde alanda ilgili yayınların en çok yer aldığı, tek yazarlı ve iki yazarlı çalışmaların üç ve dört yazarlı çalışmalara oranla yüksek olduğu belirlenmiştir. Makaleler konu bazlı sınıflandırıldığında ise çalgı eğitimi ile ilgili çalışmaların ön plana çıktığı görülmektedir. Betimsel istatistikler ve içerik analizi sonuçları çalgı eğitimi ile ilgili daha fazla araştırma olduğunu göstermiştir. İncelenen makalelerde mesleki müzik eğitimi alan lisans öğrencilerinin çalışma grubunu oluşturduğu araştırmaların büyük bir farkla öne çıktığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2021 |
Submission Date | September 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 1 |