The aim of this study is to examine the relationship between teaching profession perception and professional anxiety levels of prospective teachers. A total of 387 prospective teachers, participating pedagogical formation certificate program, voluntarily participated in the study where descriptive and relational survey models were used. According to the results of the study, the prospective teachers within the scope of the study have moderate levels of professional anxiety and perception, the average scores in the teaching profession perception scale were significant in favour of the female prospective teachers, prospective teachers who participated in the program to do the teaching profession afterwards, who preferred a teaching department in university entrance exams priorly and who will take the Public Personnel Selection Exam (PPSE). The average scores in the professional anxiety scale were found to be significant in favour of male prospective and employed prospective teachers. In addition, it was determined that there was a low, positive, and meaningful relationship between prospective teachers’ teaching profession perception and professional anxiety levels. Based on the findings of the present study, experimental studies to decrease their professional anxiety levels and increase their level of professional perceptions of prospective teachers are recommended for further research.
Teaching profession teaching profession perception professional anxiety pedagogical formation teacher education
Bu araştırmanın amacı pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik algı ve mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Betimsel ve ilişkisel tarama modellinin kullanıldığı araştırmaya, pedagojik formasyon sertifika programında yer alan 387 öğretmen adayı gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın verilerine göre, araştırma kapsamındaki öğretmen adaylarının orta düzeyde mesleki kaygı ve algı düzeylerine sahip oldukları; öğretmenlik mesleğine yönelik algı ölçeğindeki ortalama puanların kadın, programa öğretmenlik yapmak amacıyla katılan, üniversite giriş sınavlarında öğretmenlik bölümünü tercih etmiş olan ve Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) girecek olan öğretmen adaylarının lehine anlamlı olduğu belirlenmiştir. Mesleki kaygı ölçeğindeki ortalama puanların, erkek ve çalışan öğretmen adaylarının lehine anlamlı olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik algı ve mesleki kaygı arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmanın bulgularına dayanarak, öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerini azaltmaya ve mesleki algı düzeylerini artırmaya yönelik deneysel çalışmalar yapılması önerilmektedir.
Öğretmen adayı öğretmenlik mesleğine yönelik algı mesleki kaygı pedagojik formasyon öğretmen eğitimi
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2021 |
Submission Date | April 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 3 |