Dijital verilerin kullanımının gün geçtikçe arttığı okullarda dijital veri güvenliğine yönelik olası tehditlerin önceden bilinmesi dijital verilerin güvenliğini sağlamaya yönelik atılacak adımların başarıya ulaşmasında etkili olacaktır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı okul yönetiminde dijital veri güvenliğine yönelik tehditleri ve önlemleri okul yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda incelemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemine uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma durum çalışması desenine göre yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını Kütahya ilinde görev yapan 13 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde “maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında “yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 2022-2023 eğitim-öğretim yılı güz döneminde toplanmıştır. Verilerin toplanması sürecinde Kütahya il merkezinde devlet okullarında görevli 13 okul yöneticisiyle görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada görüşmeler sonucu ulaşılan verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada okul yönetiminde dijital veri güvenliğine yönelik tehditler teması altında 5 alt temaya ulaşılmıştır. Buna göre kullanıcılardan kaynaklı durumlar, şifre kullanımıyla ilgili sorunlar, teknolojik araç-gereçlerin yanlış kullanımı, internet kaynaklı tehditler ve depolama alanlarının güvenliğiyle ilgili sorunlar okul yönetiminde dijital veri güvenliğini tehdit eden unsurlardır. Ayrıca araştırmada okul yönetiminde dijital veri güvenliğine yönelik alınan önlemler teması altında 2 alt temaya ulaşılmıştır. Buna göre okullarda dijital verilerin güvenliği için kullanıcılara yönelik önlemler ve donanımsal önlemler olmak üzere birtakım tedbirlerin alındığı görülmüştür. Araştırma bulguları genel olarak değerlendirildiğinde okul yönetsel işlerinde kullanılan dijital verilerin güvenliğine yönelik birçok tehdit unsurunun olduğu bununla birlikte okul yöneticileri tarafından bu tehditlere yönelik bazı önlemlerin alındığı sonucu ortaya çıkmıştır.
Knowing the possible threats to digital data security in schools, where the use of digital data is increasing day by day, will be effective in the success of the steps to be taken to ensure the security of digital data. In this direction, the aim of the research is to examine the threats and precautions against digital data security in school administration in line with the opinions of school administrators. The research was carried out in accordance with the qualitative research method. The research was carried out according to the case study pattern. The participants of the research consist of 13 school administrators working in the province of Kütahya. The "maximum diversity sampling method" was used to determine the participants. A "semi-structured interview form" was used to collect the research data. The data of the research were collected in the fall semester of the 2022-2023 academic year. During the data collection process, interviews were conducted with 13 school administrators working in public schools in the city center of Kütahya. Content analysis technique was used in the analysis of the data obtained as a result of the interviews. In the research, 5 sub-themes were reached under the theme of threats to digital data security in school management. According to this, situations caused by users, problems with password usage, misuse of technological tools and equipment, threats from the internet, and problems with the security of storage areas are the factors that threaten digital data security in school management. In addition, 2 sub-themes were reached under the theme of measures taken for digital data security in school management. Accordingly, it has been observed that some measures have been taken for the security of digital data in schools, including precautions for users and hardware measures. When the research findings are evaluated in general, it has emerged that there are many threats to the security of digital data used in school administrative affairs, however, some precautions have been taken by school administrators against these threats.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | March 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 1 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)