Bu araştırmada, 9. sınıf öğrencilerinin İngilizce
dinleme kaygı düzeylerini ortaya çıkaracak “İngilizce Dinleme Kaygısı
Ölçeği”nin teknik özelliklerinin (geçerlik ve güvenirlik) belirlenmesi
amaçlanmıştır. Ölçek geliştirme çalışması toplamda iki grup ile yürütülmüştür.
Bunlar: “Açıklayıcı Faktör Analizi ve Güvenirlik Hesaplama Grubu” ve
“Doğrulayıcı Faktör Analizi Grubu”dur. Açıklayıcı Faktör Analizi ve Güvenirlik
Hesaplama Grubu” araştırmada “İngilizce Dinleme Kaygısı Ölçeği”nin teknik
özelliklerinden yapı geçerliği ve güvenirliğini belirlemek amacıyla toplam 485
dokuzuncu sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. “Doğrulayıcı Faktör Analizi Grubu”
ise geliştirilen “İngilizce Dinleme Kaygısı Ölçeği”nin belirlenen yapısının
(açıklayıcı faktör analizi sonucunda) doğrulanıp doğrulanmadığının belirlenmesi
için oluşturulan gruptur. Bu grup toplam 537 dokuzuncu sınıf öğrencisinden
oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliği temel bileşenler analizi kullanılarak
belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin KMO değeri 0,975 olarak
belirlenmiştir. Ayrıca Bartlett testi sonucunda elde edilen anlamlılık değeri
anlamlı çıkmıştır. 9 madde ölçekten çıkarılmıştır. Ölçeğin son haliyle 14
maddeden ve tek faktörden oluşan bir yapıya sahip olduğu görülmüştür.
Açıklayıcı faktör analizi sonucunda ölçekte kalan maddelerin madde toplam
korelasyonlarının 0,684 ile 0,916 arasında olduğu görülmektedir. Açıklanan
varyans %73’tür. Ölçek uygulamasından alınabilecek en yüksek puan 70, en düşük
puan ise 14’tür. İlerideki araştırmalarda ölçeğin kullanılması durumunda, her
kullanılan araştırmada toplanan veriler üzerinden geçerlik ve güvenirlik analizlerinin
tekrarlanması, ölçeğe ilişkin geçerlik ve güvenirlikle ilgili kanıtları
artıracaktır. Diğer araştırmalardaki ölçeklerle bu araştırmada geliştirilen
ölçeğin bir arada kullanılarak, İngilizce dinleme becerisine yönelik öğrenci ve
öğretim elemanı kaygılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi faydalı
olacaktır.
The goal of the
study is to develop a scale of “English Listening Anxiety” for determining 9th
grade students’ anxiety levels towards listening skills in English as a target
language. It has been stated in the literature that the scale development process
should have certain steps. While the scale was being developed in this study,
the ordering was followed in terms of the scale development process. First, a
review of literature was done. Based on the information gathered from the
review and four field expert opinions, the scale with 23 items was generated as
a five point (Strongly Disagree, Disagree, Partly Agree, Agree and Strongly
Agree) Likert Scale. The proposal scale, composed of 23 items, was applied to
two study groups in Turkey. The group of Exploratory Factor Analysis that aims
to determine the psychometric properties especially the construct validity and
reliability of the scale consisted of 485 ninth grade students whereas the
group of Confirmatory Factor Analysis that aims to find out whether the factor
structure demonstrated by the scale was confirmed or not consisted of 537 ninth
grade students. The construct validity of the scale was determined by using
principal component analysis. This analysis also includes Kaiser Meyer Olkin
(KMO) and Bartlett Test, which were carried out to check the appropriateness of
the data for factor analysis. KMO value of the scale was found to be 0.975. As
a result of the Bartlett Test, the significance value was found lower than
0.05, which means factor analysis can be conducted. A total of 9 items were
excluded from the scale. It has been seen in the exploratory factor analysis
that the scale revealed only one factor. The results of exploratory factor
analysis obtained show that item-total correlations are between 0,684 and
0,916. The variance explained is 73%. The highest score that can be obtained
from the scale is 70, whereas the lowest score is 14. Getting high score from
the scale shows that students have a high level of listening anxiety, whereas
getting low score from the scale shows that they have a low level of listening
anxiety. The study showed that “English Listening Anxiety Scale” is a valid and
reliable tool. Using “English Listening Anxiety Scale” with other data
collection tools on English listening skills and comparing the level of
students’ anxiety with the level of anxiety of teachers toward English
listening skills will be beneficial.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.