Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 24, 223 - 238, 27.04.2024
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1323936

Öz

Bu araştırma üniversite öğrencilerinin şiddete yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelemesinin amaçlandığı tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 926 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. çalışma örneklemini 2021-2022 eğitim yılı bahar döneminde Kırıkkale Üniversitesi’nin on iki fakültesinde öğrenim gören öğrenciler yerleşme puan türlerine göre tabakalandırılarak Hukuk, İslami İlimler, Veterinerlik, Fen Edebiyat ile Güzel Sanatlar Fakültesi'nde öğrenimine devam eden öğrencilerin gönüllü katılımları esas alınarak, beş fakülteden 926 öğrenci oluşturmuştur.Veriler "Kişisel Bilgi Formu" ile Adıbelli, Saçan ve Türkoğlu (2018) tarafından geliştirilmiş "Üniversite Öğrencilerinde Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Tek Yönlü ANOVA testi, bağımsız örneklem t testi analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; üniversite öğrencilerinin şiddeti kabul etmeme açısından olumlu tutumlara sahip olduğu, şiddete tanık olmadıklarını belirten öğrenciler ile kadın öğrencilerin şiddeti kabul etmeme açısından puan ortalamalarının ise yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin şiddete yönelik tutum ölçeğinin şiddetin türleri ve kadına yönelik şiddet alt boyut puan ortalamaları ile toplam ölçek puan ortalamalarında yerleştirme puan türünün, şiddetin farklı boyutları açısından aile yapısının anlamlı bir farklılık oluşturduğu saptanmıştır (p<.05).

Destekleyen Kurum

Kırıkkale Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Proje Numarası

2022/073

Kaynakça

  • Acar-Gündüz, G. (2021). Üniversite öğrencilerinin kadına ilişkin namus kavramı ve namus adına kadına uygulanan şiddete bakış açısının incelenmesi  [yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi
  • Adıbelli, D., Saçan, s. & Türkoğlu, N. (2018). Üniversite öğrencilerinde şiddete yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Anatolian Journal of Psychiatry, 19(2), 202-209. https://doi.org/10.5455/apd.274483
  • Andaç-Demirtaş, H. (2018). Attitudes toward vıolence: relationshıp between age, gender, and aggression in a Turkish University sample. Humanities and Social Science Review, 8(1), 87-94.
  • Akın A., Üner S., Aslan D, Esin Ç. & Coşkun A. (2005) Kadın sağlığı ve sigara, şiddet, beslenme. A, Akın (Ed) Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet, içinde (s. 1-25). TC. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü.
  • Ayyıldız, A. B. & Taylan, H. H. (2018). Üniversite öğrencilerinde flört şiddeti tutumları: Sakarya Üniversitesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(86), 413-427. https://doi.org/ 10.16992/ASOS.14577
  • Aziz, A. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem ve teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bayhan, V. (1995). Üniversite gençliğinde anomi ve yabancılaşma. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bozkurt, Ö. D., Daşıkan, Z., Kavlak, O. & Şirin, A. (2013). Ebelik öğrencilerinin gebelikte şiddet konusundaki bilgi, görüş ve mesleki tutumlarının belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 99-107
  • Bulut, M.B. (2015). Üniversite öğrencilerinin aile içi şiddete yönelik tutumları. The Journal of Academic Social Science, 3(7), 403-415. https://doi.org/10.16992/ASOS.811
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Çetin, H. (2011). Ergenler için şiddete yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elementary Education Online, 10(1), 68-79.
  • Çokluk, Ö. S., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, s. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: Spss ve Lisrel uygulamaları. Pegem.
  • Dağaşan, T.(2021). Ordu Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesinde kadın sağlık çalışanlarının kadına yönelik şiddete ilişkin tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi [uzmanlık tezi]. Ordu Üniversitesi.
  • Duman, N., Bridge E. N. & Dağ, B. (2019). Yetişkin ilişkilerinde şiddete yönelik tutumların incelenmesi. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 12(28), 1210-1222.
  • Güleç, H., Topaloğlu, M., Ünsal, D. & Altıntaş, M. (2012). Bir kısır döngü olarak şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1), 112-137. https://doi.org/10.5455/cap.20120408
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Gümüş A. (2006, Mayıs). Şiddetin nedenleri. A. Özdemir (Başkan), Toplumsal bir sorun olarak şiddet sempozyumu. Eğitim Sen, Ankara.
  • Güreşci, D. (2021). Türkiye'de kadına yönelik şiddet algısının analitik incelemesi (Kocaeli Üniversitesi örneği) [yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • İftar, M. & Güler, G. (2020). Attitudes and behaviors of university students towards dating violence. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences, 6(2), 151-177.
  • Kaplan, s. , Akalın, A., Pınar, G. & Yılmazer, T. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddet ve aile içi şiddette mesleki rollerine ilişkin tutumları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E Dergisi, 2(1), 26-35.
  • Karabacak, A. & Kodan-Çetinkaya, s. (2015). Üniversite öğrencilerinin şiddet kabul düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1(1), 13-21.
  • Krug, E. G., Dahlberg, Linda L. L., Mercy, J. A., Zwi, A. B., Lozano, R. (‎2002, 3 Ocak)‎. Şiddet ve sağlık dünya raporu. 10 Mayıs 2023 tarihinde https://apps.who.int/iris/handle/10665/42495 adresinden edinilmiştir.
  • Lewis D. O. (2005). Adult antisocial behavior, criminality and violence. BJ Sadock, VA Sadock (Ed), Comprehensive textbook of psychiatry, (s.2258-2272). Lippincott Williams & Wilkins.
  • Oğuz. N, (2008). Tüketim kültürünün üniversite gençliği üzerine etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği [yüksek lisans tezi]: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Özdemir, s. (2021). Üniversite öğrencilerine verilen eğitimin kadına yönelik şiddete ilişkin tutum, çatışma ve farkındalık düzeyleri üzerine etkisi. [yüksek lisans tezi]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Özerkmen, N. & Gölbaşı, H. (2012). Toplumsal bir olgu olarak şiddet. Akademik Bakış Dergisi, 28, 1-19.
  • Polat O. (2004). Kriminoloji ve kriminalistik üzerine notlar. Seçkin Yayınevi.
  • Sabancıoğulları, s. , Yılmaz, T.F. Ar, E. & Çakmaktepe, G. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ve şiddette mesleki role ilişkin tutumları, benlik saygıları ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13 (1), 35-43.
  • Santrock, J. W. (2021). Yaşam boyu gelişim. G. Yüksel (Ed). Gelişim Psikolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sarıca, K. (2018). KKTC'deki üniversite öğrencilerinin kadına yönelik şiddet algısı. [yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2002). Araştırma yöntemleri. Hatipoğlu Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tosunöz-Köse, İ., Öztunç, G., Eskimez, Z. & Yeşil Demirci, P. (2019). Determination of nursing students’ tendency to violence. Cukurova Med J 44(2),471-478 https://doi.org/10.17826/cumj.459256
  • Uçar, T. Derya, Y.A. Karaaslan, T. & Tunç, A. Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve şiddet davranışları. Sted. 26(3), 96-103
  • Utuş, G. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin eş dövmeye ilişkin tutumları ve kadına yönelik şiddet belirtilerini tanıma düzeyleri. [yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
  • WHO. (2002, 1 Şubat). World report on violence and health. 20 Mart 2023 tarihinde https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42495/ 9241545615_eng.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Wolf R, DaichmanL. & Benett G. (2002, 13 Haziran). Abuse of the elderly. In World Report on Violence and Health. 20 Mayıs 2023 tarihinde https://www.womensaid.ie/assets/files/pdf/who_world_report_on_violence_and_health.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Vural- Irmak P., İnangil, D. & Körpe, G. (2020). Üniversite öğrencilerinin şiddete ve aile içi şiddete yönelik tutumları ve ilişkili faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 272-279. https//doi.org/ 10.38108/ouhcd.777785.
  • Yıldırım, s. , & Terzioğlu, F. (2018). Şiddetin farklı bir yüzü: flört şiddeti, etkileri ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(4), 285-292.
  • Zwets, A.J., Homsveld, R., Muris, P. & Huijding,J. (2015). Implicit attitudes toward violence and their relation to psychopathy, aggression, and socially adaptive behaviors in forensic psychiatric inpatients. The Journal of Forensic Psychiatry & Psychology, 26(5), 632-651 https://doi.org/10.1080/14789949.2015.1037331

EXAMINATION OF UNIVERSITY STUDENTS' ATTITUDES TO VIOLENCE

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 24, 223 - 238, 27.04.2024
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1323936

Öz

This research is a descriptive study aiming to examine the attitudes of university students towards violence in terms of various variables. The study group of the research consisted of 926 university students. The study sample was stratified according to the placement score types of students studying in twelve faculties of Kırıkkale University in the spring semester of the 2021-2022 academic year based on the voluntary participation of students continuing their education in the Faculty of Law, Islamic Sciences, Veterinary Medicine, Science and Arts, 926 students from five faculties were formed.
Data were collected using the "Personal Information Form" and the "Attitude Scale towards Violence in University Students" developed by Adıbelli, Saçan, and Türkoğlu (2018). Descriptive statistics, One-Way ANOVA test, independent sample t-test analysis were used in the evaluation of the data. According to the research results; it has been determined that the university students have positive attitudes in terms of not accepting violence, and students who state that they have not witnessed violence and female students have a high mean score in terms of not accepting violence. In addition, it was determined that the types of violence and violence against women sub-dimension score averages of the students' attitude scale to violence and the placement score type in the total scale score averages and family structure in terms of different dimensions of violence were found to be significantly different (p<.05).

Proje Numarası

2022/073

Kaynakça

  • Acar-Gündüz, G. (2021). Üniversite öğrencilerinin kadına ilişkin namus kavramı ve namus adına kadına uygulanan şiddete bakış açısının incelenmesi  [yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi
  • Adıbelli, D., Saçan, s. & Türkoğlu, N. (2018). Üniversite öğrencilerinde şiddete yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Anatolian Journal of Psychiatry, 19(2), 202-209. https://doi.org/10.5455/apd.274483
  • Andaç-Demirtaş, H. (2018). Attitudes toward vıolence: relationshıp between age, gender, and aggression in a Turkish University sample. Humanities and Social Science Review, 8(1), 87-94.
  • Akın A., Üner S., Aslan D, Esin Ç. & Coşkun A. (2005) Kadın sağlığı ve sigara, şiddet, beslenme. A, Akın (Ed) Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet, içinde (s. 1-25). TC. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü.
  • Ayyıldız, A. B. & Taylan, H. H. (2018). Üniversite öğrencilerinde flört şiddeti tutumları: Sakarya Üniversitesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(86), 413-427. https://doi.org/ 10.16992/ASOS.14577
  • Aziz, A. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem ve teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bayhan, V. (1995). Üniversite gençliğinde anomi ve yabancılaşma. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bozkurt, Ö. D., Daşıkan, Z., Kavlak, O. & Şirin, A. (2013). Ebelik öğrencilerinin gebelikte şiddet konusundaki bilgi, görüş ve mesleki tutumlarının belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 99-107
  • Bulut, M.B. (2015). Üniversite öğrencilerinin aile içi şiddete yönelik tutumları. The Journal of Academic Social Science, 3(7), 403-415. https://doi.org/10.16992/ASOS.811
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Çetin, H. (2011). Ergenler için şiddete yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elementary Education Online, 10(1), 68-79.
  • Çokluk, Ö. S., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, s. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: Spss ve Lisrel uygulamaları. Pegem.
  • Dağaşan, T.(2021). Ordu Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesinde kadın sağlık çalışanlarının kadına yönelik şiddete ilişkin tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi [uzmanlık tezi]. Ordu Üniversitesi.
  • Duman, N., Bridge E. N. & Dağ, B. (2019). Yetişkin ilişkilerinde şiddete yönelik tutumların incelenmesi. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 12(28), 1210-1222.
  • Güleç, H., Topaloğlu, M., Ünsal, D. & Altıntaş, M. (2012). Bir kısır döngü olarak şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1), 112-137. https://doi.org/10.5455/cap.20120408
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Gümüş A. (2006, Mayıs). Şiddetin nedenleri. A. Özdemir (Başkan), Toplumsal bir sorun olarak şiddet sempozyumu. Eğitim Sen, Ankara.
  • Güreşci, D. (2021). Türkiye'de kadına yönelik şiddet algısının analitik incelemesi (Kocaeli Üniversitesi örneği) [yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • İftar, M. & Güler, G. (2020). Attitudes and behaviors of university students towards dating violence. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences, 6(2), 151-177.
  • Kaplan, s. , Akalın, A., Pınar, G. & Yılmazer, T. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddet ve aile içi şiddette mesleki rollerine ilişkin tutumları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E Dergisi, 2(1), 26-35.
  • Karabacak, A. & Kodan-Çetinkaya, s. (2015). Üniversite öğrencilerinin şiddet kabul düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1(1), 13-21.
  • Krug, E. G., Dahlberg, Linda L. L., Mercy, J. A., Zwi, A. B., Lozano, R. (‎2002, 3 Ocak)‎. Şiddet ve sağlık dünya raporu. 10 Mayıs 2023 tarihinde https://apps.who.int/iris/handle/10665/42495 adresinden edinilmiştir.
  • Lewis D. O. (2005). Adult antisocial behavior, criminality and violence. BJ Sadock, VA Sadock (Ed), Comprehensive textbook of psychiatry, (s.2258-2272). Lippincott Williams & Wilkins.
  • Oğuz. N, (2008). Tüketim kültürünün üniversite gençliği üzerine etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği [yüksek lisans tezi]: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Özdemir, s. (2021). Üniversite öğrencilerine verilen eğitimin kadına yönelik şiddete ilişkin tutum, çatışma ve farkındalık düzeyleri üzerine etkisi. [yüksek lisans tezi]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Özerkmen, N. & Gölbaşı, H. (2012). Toplumsal bir olgu olarak şiddet. Akademik Bakış Dergisi, 28, 1-19.
  • Polat O. (2004). Kriminoloji ve kriminalistik üzerine notlar. Seçkin Yayınevi.
  • Sabancıoğulları, s. , Yılmaz, T.F. Ar, E. & Çakmaktepe, G. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ve şiddette mesleki role ilişkin tutumları, benlik saygıları ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13 (1), 35-43.
  • Santrock, J. W. (2021). Yaşam boyu gelişim. G. Yüksel (Ed). Gelişim Psikolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sarıca, K. (2018). KKTC'deki üniversite öğrencilerinin kadına yönelik şiddet algısı. [yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2002). Araştırma yöntemleri. Hatipoğlu Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tosunöz-Köse, İ., Öztunç, G., Eskimez, Z. & Yeşil Demirci, P. (2019). Determination of nursing students’ tendency to violence. Cukurova Med J 44(2),471-478 https://doi.org/10.17826/cumj.459256
  • Uçar, T. Derya, Y.A. Karaaslan, T. & Tunç, A. Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve şiddet davranışları. Sted. 26(3), 96-103
  • Utuş, G. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin eş dövmeye ilişkin tutumları ve kadına yönelik şiddet belirtilerini tanıma düzeyleri. [yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
  • WHO. (2002, 1 Şubat). World report on violence and health. 20 Mart 2023 tarihinde https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42495/ 9241545615_eng.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Wolf R, DaichmanL. & Benett G. (2002, 13 Haziran). Abuse of the elderly. In World Report on Violence and Health. 20 Mayıs 2023 tarihinde https://www.womensaid.ie/assets/files/pdf/who_world_report_on_violence_and_health.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Vural- Irmak P., İnangil, D. & Körpe, G. (2020). Üniversite öğrencilerinin şiddete ve aile içi şiddete yönelik tutumları ve ilişkili faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 272-279. https//doi.org/ 10.38108/ouhcd.777785.
  • Yıldırım, s. , & Terzioğlu, F. (2018). Şiddetin farklı bir yüzü: flört şiddeti, etkileri ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(4), 285-292.
  • Zwets, A.J., Homsveld, R., Muris, P. & Huijding,J. (2015). Implicit attitudes toward violence and their relation to psychopathy, aggression, and socially adaptive behaviors in forensic psychiatric inpatients. The Journal of Forensic Psychiatry & Psychology, 26(5), 632-651 https://doi.org/10.1080/14789949.2015.1037331
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Aygen Çakmak 0000-0003-0692-336X

Hande Şahin 0000-0002-0012-0294

Müzeyyen Özhavzalı 0000-0003-0518-3021

Nuray Tastan 0000-0001-9101-0236

Ayşe Güler 0000-0003-4329-8460

Ceylan Sülü Akgül 0000-0002-9147-9664

Proje Numarası 2022/073
Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Çakmak, A., Şahin, H., Özhavzalı, M., Tastan, N., vd. (2024). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler, 11(24), 223-238. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1323936
AMA Çakmak A, Şahin H, Özhavzalı M, Tastan N, Güler A, Sülü Akgül C. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler. Nisan 2024;11(24):223-238. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1323936
Chicago Çakmak, Aygen, Hande Şahin, Müzeyyen Özhavzalı, Nuray Tastan, Ayşe Güler, ve Ceylan Sülü Akgül. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ”. Akademik Hassasiyetler 11, sy. 24 (Nisan 2024): 223-38. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1323936.
EndNote Çakmak A, Şahin H, Özhavzalı M, Tastan N, Güler A, Sülü Akgül C (01 Nisan 2024) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler 11 24 223–238.
IEEE A. Çakmak, H. Şahin, M. Özhavzalı, N. Tastan, A. Güler, ve C. Sülü Akgül, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ”, Akademik Hassasiyetler, c. 11, sy. 24, ss. 223–238, 2024, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1323936.
ISNAD Çakmak, Aygen vd. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ”. Akademik Hassasiyetler 11/24 (Nisan 2024), 223-238. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1323936.
JAMA Çakmak A, Şahin H, Özhavzalı M, Tastan N, Güler A, Sülü Akgül C. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler. 2024;11:223–238.
MLA Çakmak, Aygen vd. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ”. Akademik Hassasiyetler, c. 11, sy. 24, 2024, ss. 223-38, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1323936.
Vancouver Çakmak A, Şahin H, Özhavzalı M, Tastan N, Güler A, Sülü Akgül C. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞİDDETE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler. 2024;11(24):223-38.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.