Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversiteli Gençlerde Kaygı ve Çözüm Önerileri

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1-2, 32 - 44

Öz

Üniversite dönemi, genç bireylerin hayatlarında köklü değişimlerin ve önemli kararların alındığı, stres ve kaygının yoğun şekilde yaşandığı kritik bir süreç olarak dikkat çekmektedir. Bu dönemde gençler aileden ayrılma, akademik başarı beklentileri, finansal zorluklar, geleceğe yönelik belirsizlikler ve sosyal ilişkilerde yaşanan dalgalanmalar gibi nedenlerden dolayı çeşitli kaygı türleriyle karşı karşıya kalabilmektedir. Üniversite yaşamı boyunca sosyoekonomik düzey, barınma sorunları, sosyal ilişkiler ve daha pek çok faktör, üniversiteli gençlerin yaşamış oldukları kaygılar üzerinde belirleyici rol oynamaktadır. Özellikle ayrılık kaygısı, sosyal kaygı, işsizlik kaygısı ve gelecek kaygısı gibi çeşitli kaygı türleri hem üniversiteli gençlerin akademik başarılarını hem de genel yaşam kalitelerini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Buradan hareketle bu çalışma üniversite gençliğinin yaşamış oldukları veya yaşayabilecekleri kaygıların bir değerlendirmesini yapmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda üniversite gençliğinin yaşamış oldukları veya yaşayabilecekleri ayrılık kaygısı, sosyal kaygı, işsizlik kaygısı ve gelecek kaygısı üzerine mevcut literatür ışığında nedensellik bağlamında değerlendirmeler yapılmıştır. Bu kapsamda üniversiteli gençlerin yaşadıkları kaygıların önlenmesi ve iyileştirilmesi adına birtakım öneriler sunulmuştur. Sunulan bu öneriler hem bireysel hem de kurumsal düzeyde, öğrencilerin üniversite dönemindeki yaşadıkları zorluklarla daha etkili ve etkin bir şekilde başa çıkabilmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda mevcut çalışmanın üniversitelerin öğrenci hizmetleri politikalarına yön verme ve sosyal politika yapıcılara ışık tutma konusunda katkı sunması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Acar, S. ve Güneş, B. (2022). Fear of unemployment and contextual factors: a case study among disadvantaged university students. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(24), 311-321.
  • Al Kandari, N. Y. (2020). Students anxiety experiences in higher education institutions. In Anxiety disorders-The new achievements. London: IntechOpen.
  • Anderson, E. C., Carleton, R. N., Diefenbach, M. ve Han, P. K. (2019). The relationship between uncertainty and affect. Frontiers in psychology, 10, 2504.
  • Angelucci, L. T., Cañoto, Y. ve Hernández, M. J. (2017). Influencia del estilo de vida, el sexo, la edad y el míe sobre la salud física y psicológica en jóvenes universitarios. Avances en psicología latinoamericana, 35(3), 531-546. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/issue/view/378
  • APA-American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469–480. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
  • Ataman, M. B., Kalfaoğlu, S., Yonar, H. ve Ketenci, S. T. (2024). Determination of the relationship between leisure time management perception and anxiety levels of veterinary faculty students. Journal of Innovations in Business and Industry, 2 (3), 139-152.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir grup üniversite öğrencisinin depresyon ve kaygı düzeyleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiler. Eğitim ve Bilim, 29(133), 52-59.
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Chevrier, B. ve Lannegrand, L. (2023). Leaving the family home to start university: How is home-leaving related to family environment and attachment? Current Psychology, 42(24), 20931-20947. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03184-x
  • Çipe, B. (2022). Finansal istikrar bağlamında Faust, La Casa De Papel ve para. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(62), 1379- 1388. http://dx.doi.org/10.29228/smryj.63753
  • Cropley, A. ve Knapper, C. (2021). Lifelong learning in higher education. Routledge.
  • Dağtekin, G., Dalkılıç, M.B., Çakıcı, F., Çakır, A., Ekin, A. E., Öztünç, D. ve Işıklı, B. (2020). Tıp fakültesi öğrencilerinde gelecek kaygısı, depresyon ve stres ilişkisinin değerlendirilmesi. Türk Tıp Öğrencileri Araştırma Dergisi, 2(3), 135-142.
  • Demirel, S.A., Eğlence, R. ve Kaçmaz, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 18-29.
  • Durmaz, D. (2023). Farklı bir şehirde üniversite kazanmak ve ayrılma kaygısı. 24 Temmuz 2024 tarihinde https://www.hayatpsikoloji.com.tr/makale-detay/361-farkli-bir-sehirde-universite-kazanmak-ve-ayrilma-kaygisi-bakirkoy-hayat-psikoloji-psikolog.html adresinden alındı.
  • Dursun, S. ve Aytaç, S. (2009). Üniversite öğrencileri arasında işsizlik kaygısı. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 71-84.
  • Ehrenreich, J. T., Santucci, L. C. ve Weiner, C. L. (2008). Separation anxiety disorder in youth: phenomenology, assessment, and treatment. Psicologia conductual, 16(3), 389-412. https://doi.org/10.1901%2Fjaba.2008.16-389
  • Elmalı, R.R. ve Ervüz, C. (2021). Çocuk suçluluğu ve adalet sistemi. N.Çalış ve O. Zengin (Ed.), Multidisipliner Perspektiften Sosyal Boyutuyla Çocukluk ve Gençlik (s. 145-171) içinde. Efe Akademi Yayınları.
  • Ergün, N. (2005). Gençlerde sosyal fobi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(1), 84-88.
  • Ersanlı, K. (1991). Grupla psikolojik danışma'nın yetiştirme yurdunda bulunan gençlerin kaygı düzeylerine etkisi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 6(1), 65-76.
  • Ervüz, C (2022). Türkiye’de korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik koruyucu ve önleyici hizmetler. F. Yaman ve C. Ervüz (Ed), Çocuk Koruma Sistemleri (ss. 277-291) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ervüz, C. (2021). Türkiye’de çocuk koruma ve bakım sistemi. N. Çalış ve O. Zengin (Ed.), Multidisipliner Perspektiften Sosyal Boyutuyla Çocukluk ve Gençlik (ss. 85-116) içinde. Efe Akademi Yayınları.
  • Ervüz, C. (2023). Almanya çocuk koruma sistemi. G. G. Aslan (Ed.), Dünyadaki Örnekleriyle Çocuk Koruma Sistemleri (ss. 1-22) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ervüz, C., & Küçükkaraca, N. (2024). Çocuk evleri sitesinde kalan ergenlerin psiko-sosyal sorunları ile saldırganlık ve öfke düzeyleri arasındaki ilişki. Ö. Altındağ (Ed.), Sosyal Hizmet Alanında Uluslararası Çalışma ve Değerlendirmeler (ss. 27-45) içinde. Serüven Yayınevi.
  • Freelin, B. N. ve Staff, J. (2021). Uncertain adolescent educational expectations and college matriculation in the wake of the Great Recession. The Sociological Quarterly, 62(4), 734-762. https://www.doi.org/10.1080/00380253.2020.1816862
  • Gençay, S. (2009). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının umutsuzluk ve yaşam doyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 380-388.
  • Gökkaya, D. ve Erten, Ş. (2024). The effect of perceıved future employabılıty on future anxıety: A study on healthcare management students. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(2), 803-815. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1443922
  • Guan, C., Lu, X., Li, X., Chen, E., Zhou, W. ve Xiong, H. (2015, November). Discovery of college students in financial hardship. In 2015 IEEE International Conference on Data Mining (pp. 141-150). IEEE.
  • Gültekin, K. ve Dereboy, F. (2011). Üniversite öğrencilerinde sosyal fobinin yaygınlığı ve sosyal fobinin yaşam kalitesi, akademik başarı ve kimlik oluşumu üzerine etkileri. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(3), 150- 58.
  • Hood, S., Barrickman, N., Djerdjian, N., Farr, M., Magner, S., Roychowdhury, H., ... Hull, K. (2021). I like and prefer to work alone: Social anxiety, academic self-efficacy, and students’ perceptions of active learning. CBE—Life Sciences Education, 20(1), ar12.
  • Hooda, M. ve Saini, A. (2017). Academic anxiety: An overview. Educational Quest, 8(3), 807-810. Iarovici, D. (2014). Mental health issues and the university student. JHU Press.
  • Ilie, L. ve Bondrea, I. (2016). Developing students’ competences for the future–key priority in the economics of universities. International Conference Knowledge-Based Organization, 22 (1), 196-200. https://doi.org/10.1515/kbo-2016-0035
  • İncekara, B. (2010). Gelişmekte olan ülkeler ve Türkiye’de işsizlik (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işığıçok, Ö. (2014). İstihdam ve işsizlik (2. Baskı). Dora Yayıncılık.
  • Islam, M.S. ve Rabbi, M.F. (2024). Exploring the sources of academic stress and adopted coping mechanisms among university students. International Journal on Studies in Education (IJonSE), 6(2), 255-271. https://doi.org/10.46328/ijonse.203
  • Kaplan, B. ve Aydın, N. (2022). Healthy living behaviors of university students and factors affecting it. Göbeklitepe Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(8), 82–87. https://doi.org/10.55433/gsbd.185
  • Karahan, E. ve Karaaziz, M. (2023). Kaygı: Bir literatür taraması. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 7(2), 529-541.
  • Kong, T. ve Zeng, S. (2023). The effect of perceived environmental uncertainty on university students’ anxiety, academic engagement, and prosocial behavior. Behavioral Sciences, 13(11), 906. https://doi.org/10.3390%2Fbs13110906
  • Korkmazer, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısı algılarının incelenmesi. Business Economics and Management Research Journal, 3 (2), 141-152.
  • Kural, T. ve Karaaziz, M. (2024). Stresin hastalıklar üzerindeki etkisi üzerine bir derleme. Pearson Journal, 8(28), 1330–1346. https://doi.org/10.5281/zenodo.11611576
  • Larbi, F. O., Ma, Z., Fang, Z., Virlanuta, F. O., Bărbuță-Mișu, N. ve Deniz, G. (2022). Financial anxiety among international students in higher education: A comparative analysis between international students in the United States of America and China. Sustainability, 14(7), 3743. https://doi.org/10.3390/su14073743
  • Liu, D. (2024). Optimizing learning: a meta-analysis of time management strategies in university education. Pupil: International Journal of Teaching, Education and Learning, 140–141. https://doi.org/10.20319/ictel.2024.140141
  • Majeed, S., Munir, M. ve Malik, K. (2022). Academic self efficacy, social anxiety and academic success in university students. Pakistan Languages and Humanities Review, 6(3), 69-81. https://doi.org/10.47205/plhr.2022(6-III)06
  • Makhnach, A. V., Laktionova, A. I. ve Postylyakova, Y. V. (2022). Resilience of student youth in Russia under uncertainty. The Education and Science Journal, 24(5), 90-121. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-5-90-121
  • Nascimento, E.F., do Monte, L.M.I., do Nascimento, M.A.C., da Silva Mateus, A., Júnior, P.D.T.X.S. ve Siqueira, F.I.D.M.R. (2020). Juventude universitária e o isolamento social na pandemia COVID-19: Emprego, Sociabilidade e Família. Research, Society and Development, 9(12), e17191210995. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i12.10995
  • Oral, B., Borlu, A. ve Özsaydı, S. (2024). University students’ states of having depressive symptoms and hopefulness about getting employed after graduation. Maltepe Tıp Dergisi, 16(1), 7-14.
  • Oral-Kara, N., Akın, G. ve Alp, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(2), 150-169.
  • Özler Ervüz, F., & Öztürk, M. (2024). Üniversite öğrencilerinin genel aidiyet duygularının belirleyicileri: Anne-baba tutumları ve bağlanma stilleri. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 35(3), 493-513.
  • Özler-Ervüz, F., & Öztürk, M. (2023). Norveç çocuk koruma sistemi. G. G. Aslan (Ed.), Dünyadaki Örnekleriyle Çocuk Koruma Sistemleri (ss. 175-196) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Öztürk, M., Özler-Ervüz, F., & Ervüz, C. (2023). Bireysel silahlanma: Özgürlük mü? Şiddet mi? V. Bilican Gökkaya & M. Öztürk (Ed.), Pandoranın Kutusu Açılıyor: Gölgedeki Sorunlar 1 (ss. 165-183) içinde. Nobel Akademi Yayınları.
  • Öztürk, N., Öter, E. G., Abacıgıl, F., Ersungur, E. ve Korkut, M. (2022). Covid-19 pandemisinde üniversite öğrencilerinin kaygı düzeyleri, uyku kalitesi ve kas-iskelet ağrıları arasındaki ilişki. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-10.
  • Patel, G. (2016). An achievement motivation and academic anxiety of school going students. Red'shine Publication.
  • Purba, H.I.D., Kengganpanich, M. ve Benjakul, S. (2022). The effect of smoking behavior on the quality of life among final year students by using precede model in sari Mutiara Indonesia University, Indonesia. The Indonesian Journal of Public Health, 17(2), 207-218. https://doi.org/10.20473/ijph.v17i2.2022.207-218
  • Ramachandiran, M. ve Dhanapal, S. (2018). Academic stress among university students: A quantitative study of generation y and z's perception. Pertanika Journal of social Sciences & humanities, 26(3), 2115.
  • Ribeiro, Í. J., Pereira, R., Freire, I. V., de Oliveira, B. G., Casotti, C. A. ve Boery, E. N. (2018). Stress and quality of life among university students: A systematic literature review. Health Professions Education, 4(2), 70-77. https://doi.org/10.1016/j.hpe.2017.03.002
  • Rufato, F. D., Rossetto, E. ve Wilkon, N.W.V. (2022). O adoecimento psíquico em jovens universitários. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e16903. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.16903
  • Şanlı-Kula, K. ve Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 227-242.
  • Saraç, T. (2015). Ahi Evran Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin gelecek kaygısı ve umutsuzluklarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Shankar, N. L. ve Park, C. L. (2016). Effects of stress on students' physical and mental health and academic success. International Journal of School & Educational Psychology, 4(1), 5-9. https://doi.org/10.1080/21683603.2016.1130532
  • Sivolap, Y. P. (2016). Anxiety associated with substance abuse. Zhurnal Nevrologii i Psikhiatrii Imeni SS Korsakova, 116(2), 3-8. https://doi.org/10.17116/jnevro20161161123-8
  • Tan, M., Wu, Z., Li, J., Liang, Y. ve Lv, W. (2024). Analyzing the impact of unemployment on mental health among Chinese university graduates: a study of emotional and linguistic patterns on Weibo. Frontiers in Public Health, 12, 1337859. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1337859
  • Thawabieh, A. M. ve Qaisy L. M. (2012). Assessing stress among university students. American International Journal of Contemporary Research, 2(2), 110–116.
  • Türk, A., Öztürk, M. ve Bilican-Gökkaya, V. (2022). Depresyon, anksiyete, stres ve gelecek kaygısı arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon analizi ile incelenmesi. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 4 (3), 262-270. https://doi.org/10.35365/ctjpp.22.3.06
  • Uğurlu, S. (2024). Does globalization reduce youth unemployment? Augmented ardl approach. Trends in Business and Economics, 38(3), 177-183.
  • Ulucan, Ö. ve Ervüz, C. (2023). Kanada çocuk koruma sistemi. G. G. Aslan (Ed.), Dünyadaki Örnekleriyle Çocuk Koruma Sistemleri (s. 157-172) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Vignoli, D., Bazzani, G., Guetto, R., Minello, A. ve Pirani, E. (2020). Uncertainty and narratives of the future: A theoretical framework for contemporary fertility. In R. Schoen (Ed.), Analyzing Contemporary Fertility. The Springer Series on Demographic Methods and Population Analysis. Springer.
  • Virgolino, A., Costa, J., Santos, O., Pereira, M. E., Antunes, R., Ambrósio, S., ... Vaz Carneiro, A. (2022). Lost in transition: a systematic review of the association between unemployment and mental health. Journal of Mental Health, 31(3), 432-444. https://doi.org/10.1080/09638237.2021.2022615
  • Wu, J. (2023). The relationship between academic performance and anxiety: A multi-angle review. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 11, 6-11. https://doi.org/10.54254/2753-7048/11/20230703
  • Xia. T. (2023). Effects of academic expectations stress on academic achievements. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media,13,153-159. https://doi.org/10.54254/2753-7048/13/20230872
  • Yalçın, Y. G. (2022). Unemployment anxiety and hopelessness in university students. Journal of Education and Recreation Patterns, 3(2), 130-146.
  • Yörükoğlu, A. (1985). Çocuk ruh sağlığı (18. Baskı). Özgür Yayın Dağıtım.
Toplam 71 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Hizmetler (Diğer), Gençlik Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Türk 0000-0001-5782-3794

Abdullah Işık 0000-0002-5339-2883

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2024
Kabul Tarihi 20 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1-2

Kaynak Göster

APA Türk, A., & Işık, A. (2024). Üniversiteli Gençlerde Kaygı ve Çözüm Önerileri. Akademi Karabük Dergisi, 8(1-2), 32-44.
AMA Türk A, Işık A. Üniversiteli Gençlerde Kaygı ve Çözüm Önerileri. AKADER. Aralık 2024;8(1-2):32-44.
Chicago Türk, Ahmet, ve Abdullah Işık. “Üniversiteli Gençlerde Kaygı Ve Çözüm Önerileri”. Akademi Karabük Dergisi 8, sy. 1-2 (Aralık 2024): 32-44.
EndNote Türk A, Işık A (01 Aralık 2024) Üniversiteli Gençlerde Kaygı ve Çözüm Önerileri. Akademi Karabük Dergisi 8 1-2 32–44.
IEEE A. Türk ve A. Işık, “Üniversiteli Gençlerde Kaygı ve Çözüm Önerileri”, AKADER, c. 8, sy. 1-2, ss. 32–44, 2024.
ISNAD Türk, Ahmet - Işık, Abdullah. “Üniversiteli Gençlerde Kaygı Ve Çözüm Önerileri”. Akademi Karabük Dergisi 8/1-2 (Aralık 2024), 32-44.
JAMA Türk A, Işık A. Üniversiteli Gençlerde Kaygı ve Çözüm Önerileri. AKADER. 2024;8:32–44.
MLA Türk, Ahmet ve Abdullah Işık. “Üniversiteli Gençlerde Kaygı Ve Çözüm Önerileri”. Akademi Karabük Dergisi, c. 8, sy. 1-2, 2024, ss. 32-44.
Vancouver Türk A, Işık A. Üniversiteli Gençlerde Kaygı ve Çözüm Önerileri. AKADER. 2024;8(1-2):32-44.