Bu araştırma evcil hayvan sahibi olmanın çocukların psikolojik iyi oluşları üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Alanyazın tarandığında yurtiçinde evcil hayvan sahibi olmanın çocukların psikolojik iyi oluşları üzerindeki etkisini inceleyen bir araştırmaya rastlanmadığından bu çalışma ile literatüre katkı sağlamak amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 9-12 yaş grubu çocuklar oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve çocukların psikolojik iyi oluşlarını ölçmek için “Stirling Çocuklar için Duygusal ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında, evcil hayvana sahip olan çocukların psikolojik iyi oluş puanları ve evcil hayvana sahip olmayan çocukların psikolojik iyi oluş puanları arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Evcil hayvana sahip olan çocukların psikolojik iyi oluş puanları anlamlı düzeyde daha yüksektir. Evcil hayvana sahip olan çocukların, evcil hayvana sahip olma süresine göre psikolojik iyi oluş puanlarında anlamlı düzeyde farklılık bulunamamıştır. Çocukların psikolojik iyi oluş puanlarının, cinsiyete, kardeş durumuna, doğum sırasına, anne-baba öğrenim durumuna, algılanan gelir durumuna ve anne çalışma durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Bu sonuç doğrultusunda, özellikle pandemi sonrası çocuklarımızın hayatında daha da önemli bir yere sahip olan evcil hayvanların, çocukların psikolojik iyi oluştaki bu olumlu etkisinin, çocuklardaki duygu ve davranış sorunlarını önlemede de önemli olacağı düşünülmektedir.
This research was conducted to examine the effect of having a pet on the psychological well-being of children. Since there was no study examining the effect of having a pet domestically on the psychological well-being of children when the literature was scanned, it was aimed to contribute to the literature with this study. The sample of the study was made up of children aged 9-12 years. The personal information form was used as data collection tool in the study and “Stirling Emotional and Psychological Well-Being Scale for Children” was used to measure children’s psychologicalwell-being. In the findings of the study, the difference between the psychological well-being scores of children who have pets and the psychological well-being scores of children who do not have pets was found to be significant Children who have pets have significantly higher psychological well-being scores. There was no significant difference in the psychological well-being scores of the children who own a pet, according to the duration of having a pet. It was found that the psychological well-being scores of children did not differ significantly according to gender, sibling status, birth order, parental education level, perceived income status and maternal employment status. In line with this result, it is thought that this positive effect of pets, which have an even more important place in the lives of our children especially after the pandemic, on the psychological well-being of children will also be important in preventing emotion and behavior problems in children.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Education |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | June 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.