Reaching to space,
starting a life on other planets, travelling between planets, going to the
moon, are phenomena people dream about from the past to the recent day. The type of tourism shaped by thisphenomenon
is space tourism. Space tourism offers a wide range of activities ranging from basic
space observations to space trainings, from zero gravity to space flight for
the touristic consumers called space tourists. The aim of this study is to
identify and generalize the approaches related to space tourism, which is
thought to be one of the future trends. Inferences, such as how people
interpret space tourism and space hotels, and how they think about activities
that can be done in space, is the main problem of the research. In this
context, semiological analyses were used as a research method. In the study,
which is the starting point of Saussure and Barthes’ modellings, space tourism
caricatures in the 8th International Tourism Caricature Competition Album, are
determined as the sampling. Because of the lack of studies that discuss the
interaction of space tourism and semiology in the literature, filling this gap
with an interpretive perspective is needed. When the results obtained from the
study were compiled, it was observed that the participants of the competition
tried to establish a connection between space tourism and classical tourism
types. Another result of the study is in the line with classical tourism types losing
their value and space tourism becoming more widespread. Space hotels are mostly drawn by evoking
luxury and comfort. The main theme of the caricatures drawn for space
transportation is that space travel will be an ordinary phenomenon.
Uzaya ulaşabilmek, farklı gezegenlerde hayat kurmak, gezegenler
arasında seyahat edebilmek, Ay’a gitmek geçmişten günümüze kadar insanların
hayalini kurduğu bir olgudur. Bu olgu doğrultusunda şekillenen turizm türü uzay
turizmidir. Uzay turizmi, uzay turisti olarak adlandırılan turistik
tüketicilerin temel uzay gözlemlerinden uzay eğitimlerine, sıfır yer çekimi
ortamından uzay uçuşlarına kadar geniş bir faaliyet alanı sunmaktadır. Bu araştırmanın
amacı geleceğin trendlerinden biri olacağı düşünülen uzay turizmine ilişkin
yaklaşımların tespit edilmesi ve genellenebilmesidir. Kişilerin uzay turizmini,
uzay otellerini nasıl yorumladığı, uzayda yapılabilecek faaliyetlere ilişkin
görüşlerinin ne yönde olduğu gibi çıkarımlar araştırmanın temel sorunudur.
Araştırma yöntemi olarak göstergebilimsel analizlerden yararlanılmıştır.
Saussure ve Barthes modellemelerine dayalı bir analiz yaklaşımının esas
alındığı araştırmada Sekizinci Uluslararası Turizm Karikatürleri Yarışması
Albümünde yer alan uzay turizmi karikatürleri örnekleme olarak belirlenmiştir.
Alanyazın incelendiğinde uzay turizmi ve göstergebilim etkileşimini ele alan araştırmalar
olmadığından yorumsayıcı bakış açısıyla bu boşluğun doldurulması
hedeflenmektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar derlendiğinde yarışmaya
katılan kişilerin uzay turizmi ile klasik turizm türleri arasında bir bağlantı
kurmaya çalıştıkları, klasik turizm türlerinin değerini kaybedeceği ve uzay
turizminin yaygın hale geleceği yönündedir. Uzay otelleri daha çok lüksü ve
konforu çağrıştırarak çizilmiştir. Uzay ulaşımı için çizilen karikatürlerin ana
teması ise uzay yolculuğunun sıradan bir olgu olacağı şeklindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Public Relations - Communication |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | April 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.