Fen bilimleri alanındaki dersler yürütülürken günlük yaşamla bağlantısının yeterince kurulmaması bu derslere ilgiyi azaltan nedenlerden biri olarak görülmektedir. 2004 Fen ve teknoloji öğretim programının da temel öğelerinden olan bağlam temelli yaklaşım, bu noktada etkili bir yaklaşım olarak görülmektedir. Bağlam temelli yaklaşım, öğrenmenin doğal ortamlarda ve ihtiyaç olduğunda daha kolay, anlamlı ve kalıcı olarak gerçekleşeceğini varsaymaktadır. Dolayısıyla bu yaklaşım, öğretime doğrudan yaşamdaki olaylardan başlayıp fen kavramlarını öğrenmeyi ihtiyaç hâline getirmeyi benimsemektedir. Bu bağlamda öğretmenlerin, öğretim programında önemli bir öğe olarak işaret edilen bu yaklaşım hakkındaki görüşlerinin alınması kaçınılmazdır.
Bu çalışmanın amacı, İlköğretim okullarında görev yapan fen ve teknoloji öğretmenlerinin Bağlam Temelli Yaklaşım hakkındaki görüşlerini ve derslerinde uygulayabilme düzeylerini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda, nitel araştırma yöntemi kapsamında Amasya ili merkez ve ilçelerindeki okullarda görev yapan 8 Fen ve Teknoloji öğretmeni amaçlı örneklem yoluyla seçilmiştir.Araştırmanın verileri, örneklemindeki öğretmenlerle yürütülen yarı-yapılandırılmış mülakatlardan, açık-uçlu anketten ve ders-içi uygulama gözlemlerinden elde edilmiştir. Elde edilen veriler, Nvivo 9.0 programı yardımıyla analiz edilmiştir. Çalışmada elde edilen veriler modeller ve matrisler şeklinde sunulmuştur. Elde edilen veriler ışığında çalışma grubunda yer alan öğretmenlerin bağlam temelli yaklaşımı önemsedikleri ancak sadece günlük yaşamdan örnekler sunmak şeklinde yorumladıkları dolayısıyla tam olarak anlamadıkları sonucuna varılmıştır. Ayrıca, fen ve teknoloji öğretmenlerinin bağlam temelli yaklaşımı uygulamaya çalıştıkları ve öğrenciler açısından olumlu yönleri kadar olumsuz yönlerinin de olduğuna inandıkları ortaya konulmuştur. Bu sonuçlara dayalı olarak gerekli ve uygulanabilir öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)