Research Article
BibTex RIS Cite

FELİCİA HEMANS VE JAMES CLARENCE MANGAN’IN ŞİİRLERİNDE ABBASİ DÖNEMİ VE BERMEKÎLER

Year 2021, Issue: 17, 1 - 23, 31.08.2021
https://doi.org/10.33404/anasay.975530

Abstract

Starting in the Medieval Period, the inclusion and vast use of technological and cultural elements previously used in Islamic lands affected the technical and conceptual lives of peoples who lived in Europe. One of the aspects that profoundly affected Europe was the literary richness of Islamic civilizations. This study focuses on how two 19th century poets conceptualized the zenith of the Abbasid period during which the Barmakids held administrative power. By looking closely at Felicia Hemans' poem titled The Mourner for the Barmecides and James Clarence Mangan's poem titled The Time of the Barmecides, the poets' conceptualizations of the West and the East are examined through a content analytical procedure. While doing that, symbolic meanings ascribed to the Barmakids are scrutinized. Analyses of both poems reveal that as Mangan was passionate about Ireland's freedom against England's hostile existence in Ireland, he was equally frustrated by the Irish governments' lack of proper stance against the colonialist Kingdom. Similarly, although she was a supporter of the British monarchy, Hemans sought a more assertive nationalist and conservative government, as seen in her poetry.

References

  • Arıkan, A. ve Birlik, N. (2017). James Clarence Mangan’ın seçilmiş şiirlerinde Orta Doğu coğrafyasına ait imgeler. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 14(3), 7-23.
  • Arikan, A. (2021). Ortaçağ, yüzük ve Salâhaddîn: Gotthold Ephraim Lessing’in Bilge Nathan ve James Clarence Mangan’ın Üç Yüzük anlatısı. Litera, 31(1), 177-202.
  • Aykon, N. (1999). Devlet İçinde Devlet: Bermekîler. Konya: ÖKM Yayınları.
  • Birlik, N. ve Arikan, A. (2018). Batı'nın Osmanlı coğrafyasına bakışını tersine çeviren İrlandalı şair: James Clarence Mangan. folklor/edebiyat, 24(94), 197-210.
  • Black, J. (2015). Kısa İngiltere Tarihi. (Çev. Ekin Duru). İstanbul: Say.
  • Blair, S. ve Bloom, J. (2000). Iraq, Iran, and Egypt: The Abbasids. Islam: Art and Architecture (ed. Marcus Hattstein & Peter Delius). France: Köneman.
  • Çiçek, N. (2020). Ortaçağ’ın Doğu’su ve Batı’sı. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 48, 139-154.
  • Dağbaşı, G. (2013). Abbasi dönemi çeviri faaliyetleri. Eskiyeni, 27, 177-187.
  • Duviols, J. P. (1996). The artistic school of Alexander von Humbolt. Artes de México, 31, 71-72.
  • Eco, U. (2018). Günlük Yaşamdan Sanata. İstanbul: Can.
  • Edman, T. B. (2019). Değişim, Adaptasyon, Dijitalleşme ve Mukayeseli Edebiyatın Yeni Nesille Buluşması. İstanbul: Kastaş Yayınları.
  • Eflatun, M. (2018). İslam dünyasında edebi çevrelerin ortaya çıkışı bağlamında Bermekî ailesi ve klasik Türk şiirine yansıması. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 7(21), 699-721.
  • Feldman, P. (1997). The poet and the profits: Felicia Hemans and the literary marketplace. Keats-Shelley Journal, 46, 148-176.
  • Grolier Universal Encyclopedia (Vol. 1). Barmecide. (1966). New York: Grolier.
  • Hemans, F. (1828).The Mourner for the Barmecides by Felicia Hemans (1793-1835). Records of Woman: With Other Poems, T. Cadell (2. Basım), Edinburgh: William Blackwood, & London, 200-207.
  • Hill, (1988). J. R. Popery and Protestantism, Civil and religious liberty: The disputed lessons of Irish history 1690-1812. Past & Present, 118, 96-129.
  • Hitti, P. K. (2011). Siyasal ve Kültürel İslam Tarihi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Ibn Khallikan's Biographical Dictionary. (1843). (Vol. 2). Paris: Dondey Dupre.
  • Karlığa, B. (2004). İslam Düşüncesi’nin Batı Düşüncesi’ne Etkileri. İstanbul: Litera.
  • Luu, H. (2014). Fantasies of "woman": Hemans's deconstruction of "femininity" in Records of Woman. Women's Writing, 21(1), 41-57.
  • Mangan, J. C. (1837): The time of the Barmecides. Dublin University Magazine, Eylül, 274.
  • O'Donoghue, D. J. (1897). The Life and Writings of James Clarence Mangan. Edinburgh: Patrick Gedded & Colleagues.
  • Parsons, C. (2014). Cosmopolitan form: Mangan's anthologies and the critique of Weltliteratur. S. Sturgeon (Ed.), Essays on James Clarence Mangan: The man in the cloak, (pp. 84-102). London: Palgrave Macmillan.
  • Robinson, J. C. (2006). The translator (ss. 104-122). The Cambridge Companion to Shelley. (ed. Timothy Morton). Cambridge: CUP.
  • Rothstein, D. (1999). Forming the chivalric subject: Felicia Hemans and the cultural uses of history, memory, and nostalgia. Victorian Literature and Culture, 27(1), 49-68.
  • Sarıbaş, A. (2015). Bermekîler için söylenmiş Arapça şiirler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Scrivener, M. H. (2016). The Cosmopolitan Ideal in the Age of Revolution and Reaction. Oxon: Routledge.
  • Sweet, N. (2001). Gender and modernity in the Abencerrage: Hemans, Rushdie, and 'the Moor's Last Sigh' (181-196). Felicia Hemans: Reimagining Poetry in the Nineteenth Century (eds. Nanora Sweet & Julie Melnyk). NY: Palgrave.
  • Sweet, N. ve Melnyk, J. (2001). Introduction: Why Hemans Now? (ed. Nanora Sweet ve Julie Melnyk). Felicia Hemans: Reimagining Poetry in the Nineteenth Century (1-15). Hampsihre: Palgrave.
  • Taşkent, A. (2015). Orta çağ Batı kitap kültüründe Hz. Muhammed (SAV) imgesi. Türkiye’de Tüm Yönleri ile Siyer Çalışmaları Sempozyumu Tebliğ Kitabı, İstanbul , 2016, cilt: II, s. 175-187.
  • The Norton Anthology of English Literature (Vol. 2). (2012). Stephen Greenblatt (ed.). (9th ed.). New York: W. W. Norton & Company.
  • Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. (1992). Bermekîler. https://islamansiklopedisi.org.tr/Bermekîler
  • Ulukütük, M. (2010). İslam düşüncesinde tercüme faaliyetleri: Hermeneutik ve Bibliyografik bir katkı. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 249-288.
  • Williamson, T. (2001). Impure Affections: Felicia Hemans's Elegiac Poetry and Contaminated Grief. (ed. Nanora Sweet ve Julie Melnyk). Felicia Hemans: Reimagining Poetry in the Nineteenth Century (19-35). Hampsihre: Palgrave.
  • Wolfson, S. (1999). Felicia Hemans and the revolving doors of reception. Romanticism and Women Poets: Opening the Doors of
  • Reception (214-241). Harriet Kramer Linkin & Stephen C. Behrendt (eds.). Lexington, Kentucky: The University Press of Kentucky.
  • Yılmaz, N. (2017). Üçüncü Abbasi asrı şiirinde ana temalar. Doğu Esintileri: İranoloji, Fars Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 6, 123-140.
Year 2021, Issue: 17, 1 - 23, 31.08.2021
https://doi.org/10.33404/anasay.975530

Abstract

References

  • Arıkan, A. ve Birlik, N. (2017). James Clarence Mangan’ın seçilmiş şiirlerinde Orta Doğu coğrafyasına ait imgeler. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 14(3), 7-23.
  • Arikan, A. (2021). Ortaçağ, yüzük ve Salâhaddîn: Gotthold Ephraim Lessing’in Bilge Nathan ve James Clarence Mangan’ın Üç Yüzük anlatısı. Litera, 31(1), 177-202.
  • Aykon, N. (1999). Devlet İçinde Devlet: Bermekîler. Konya: ÖKM Yayınları.
  • Birlik, N. ve Arikan, A. (2018). Batı'nın Osmanlı coğrafyasına bakışını tersine çeviren İrlandalı şair: James Clarence Mangan. folklor/edebiyat, 24(94), 197-210.
  • Black, J. (2015). Kısa İngiltere Tarihi. (Çev. Ekin Duru). İstanbul: Say.
  • Blair, S. ve Bloom, J. (2000). Iraq, Iran, and Egypt: The Abbasids. Islam: Art and Architecture (ed. Marcus Hattstein & Peter Delius). France: Köneman.
  • Çiçek, N. (2020). Ortaçağ’ın Doğu’su ve Batı’sı. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 48, 139-154.
  • Dağbaşı, G. (2013). Abbasi dönemi çeviri faaliyetleri. Eskiyeni, 27, 177-187.
  • Duviols, J. P. (1996). The artistic school of Alexander von Humbolt. Artes de México, 31, 71-72.
  • Eco, U. (2018). Günlük Yaşamdan Sanata. İstanbul: Can.
  • Edman, T. B. (2019). Değişim, Adaptasyon, Dijitalleşme ve Mukayeseli Edebiyatın Yeni Nesille Buluşması. İstanbul: Kastaş Yayınları.
  • Eflatun, M. (2018). İslam dünyasında edebi çevrelerin ortaya çıkışı bağlamında Bermekî ailesi ve klasik Türk şiirine yansıması. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 7(21), 699-721.
  • Feldman, P. (1997). The poet and the profits: Felicia Hemans and the literary marketplace. Keats-Shelley Journal, 46, 148-176.
  • Grolier Universal Encyclopedia (Vol. 1). Barmecide. (1966). New York: Grolier.
  • Hemans, F. (1828).The Mourner for the Barmecides by Felicia Hemans (1793-1835). Records of Woman: With Other Poems, T. Cadell (2. Basım), Edinburgh: William Blackwood, & London, 200-207.
  • Hill, (1988). J. R. Popery and Protestantism, Civil and religious liberty: The disputed lessons of Irish history 1690-1812. Past & Present, 118, 96-129.
  • Hitti, P. K. (2011). Siyasal ve Kültürel İslam Tarihi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Ibn Khallikan's Biographical Dictionary. (1843). (Vol. 2). Paris: Dondey Dupre.
  • Karlığa, B. (2004). İslam Düşüncesi’nin Batı Düşüncesi’ne Etkileri. İstanbul: Litera.
  • Luu, H. (2014). Fantasies of "woman": Hemans's deconstruction of "femininity" in Records of Woman. Women's Writing, 21(1), 41-57.
  • Mangan, J. C. (1837): The time of the Barmecides. Dublin University Magazine, Eylül, 274.
  • O'Donoghue, D. J. (1897). The Life and Writings of James Clarence Mangan. Edinburgh: Patrick Gedded & Colleagues.
  • Parsons, C. (2014). Cosmopolitan form: Mangan's anthologies and the critique of Weltliteratur. S. Sturgeon (Ed.), Essays on James Clarence Mangan: The man in the cloak, (pp. 84-102). London: Palgrave Macmillan.
  • Robinson, J. C. (2006). The translator (ss. 104-122). The Cambridge Companion to Shelley. (ed. Timothy Morton). Cambridge: CUP.
  • Rothstein, D. (1999). Forming the chivalric subject: Felicia Hemans and the cultural uses of history, memory, and nostalgia. Victorian Literature and Culture, 27(1), 49-68.
  • Sarıbaş, A. (2015). Bermekîler için söylenmiş Arapça şiirler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Scrivener, M. H. (2016). The Cosmopolitan Ideal in the Age of Revolution and Reaction. Oxon: Routledge.
  • Sweet, N. (2001). Gender and modernity in the Abencerrage: Hemans, Rushdie, and 'the Moor's Last Sigh' (181-196). Felicia Hemans: Reimagining Poetry in the Nineteenth Century (eds. Nanora Sweet & Julie Melnyk). NY: Palgrave.
  • Sweet, N. ve Melnyk, J. (2001). Introduction: Why Hemans Now? (ed. Nanora Sweet ve Julie Melnyk). Felicia Hemans: Reimagining Poetry in the Nineteenth Century (1-15). Hampsihre: Palgrave.
  • Taşkent, A. (2015). Orta çağ Batı kitap kültüründe Hz. Muhammed (SAV) imgesi. Türkiye’de Tüm Yönleri ile Siyer Çalışmaları Sempozyumu Tebliğ Kitabı, İstanbul , 2016, cilt: II, s. 175-187.
  • The Norton Anthology of English Literature (Vol. 2). (2012). Stephen Greenblatt (ed.). (9th ed.). New York: W. W. Norton & Company.
  • Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. (1992). Bermekîler. https://islamansiklopedisi.org.tr/Bermekîler
  • Ulukütük, M. (2010). İslam düşüncesinde tercüme faaliyetleri: Hermeneutik ve Bibliyografik bir katkı. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 249-288.
  • Williamson, T. (2001). Impure Affections: Felicia Hemans's Elegiac Poetry and Contaminated Grief. (ed. Nanora Sweet ve Julie Melnyk). Felicia Hemans: Reimagining Poetry in the Nineteenth Century (19-35). Hampsihre: Palgrave.
  • Wolfson, S. (1999). Felicia Hemans and the revolving doors of reception. Romanticism and Women Poets: Opening the Doors of
  • Reception (214-241). Harriet Kramer Linkin & Stephen C. Behrendt (eds.). Lexington, Kentucky: The University Press of Kentucky.
  • Yılmaz, N. (2017). Üçüncü Abbasi asrı şiirinde ana temalar. Doğu Esintileri: İranoloji, Fars Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 6, 123-140.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Arda Arıkan 0000-0002-2727-1084

Publication Date August 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 17

Cite

APA Arıkan, A. (2021). FELİCİA HEMANS VE JAMES CLARENCE MANGAN’IN ŞİİRLERİNDE ABBASİ DÖNEMİ VE BERMEKÎLER. Anasay(17), 1-23. https://doi.org/10.33404/anasay.975530