The study aimed to investigate the effects of portfolio teaching method
in science on 6th grade students' achievement and permanence of learning.
Pre-test and post-test control group experimental design was used. While
experimental group was taught through portfolio teaching; control group was
taught through discussion, question-and-answer, and expository teaching. The
study group consisted of 60 students attending a middle school in Kayseri
during 2016-2017 academic year. In the study that Light and Sound Academic
Achievement Test (LSAAT) prepared by researchers was used, both post-test and
retention test scores was found significantly higher than pre-test scores
whereas no significant difference was found between post-test and retention test
scores. Additionally, experimental group’s post-test and retention test scores
were significantly higher than control group. Accordingly, portfolio method had
a large effect on post-test scores, and a moderate effect on retention test
scores.
Çalışmanın amacı, fen bilimlerinde portfolyo öğretim yönteminin 6. sınıf
öğrencilerinin başarıları ve öğrenmenin kalıcılığı üzerindeki etkilerinin
incelenmesidir. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenin
kullanıldığı araştırmada konular deney grubunda portfolyo öğretim yöntemiyle,
kontrol grubunda sunuş, soru-cevap ve tartışma yöntemleriyle işlenmiştir.
Çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılında Kayseri’deki bir ortaokulda öğrenim
görmekte olan 60 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan
Işık ve Ses Akademik Başarı Testi’nin (ISABT) kullanıldığı çalışmada,
öğrencilerin son test ve kalıcılık testi puanları ön test puanlarından anlamlı
derecede yüksek bulunurken, son test ve kalıcılık testi puanları arasında fark
bulunmamıştır. Ayrıca deney grubunun son test ve kalıcılık testi puanları
kontrol grubundan anlamlı derecede yüksektir. Dolayısıyla, portfolyo yöntemi
son test puanları üzerindeki büyük, kalıcılık testi puanları üzerinde ise orta
düzeyde etkilidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Acceptance Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.