The purpose of this study is to determine the
electronic word-of-mouth communication (eWOM) motivations of providing and
seeking, and whether these motivations differ among to the groups of students
from different nations. A survey was carried out for Turkish and foreign
student groups in Istanbul. In the study, eWOM seeking motivations consist of
"social interaction benefits", "risk reduction",
"social essential product information" and "product usage
information", and eWOM providing motivations consist of
"self-improvement", "social benefit", and "negative
emotions" dimensions. According to the findings of the study;
"socially relevant product information" from the eWOM providing
motive is important for foreign student groups wheras "risk
reduction", "product use information" from the eWOM motivations
of providing and "emergence of negative emotions" from the eWOM motivations
of seeking are found as discriminators for Turkish student groups.
Bu çalışmanın amacı tüketicilerin elektronik
ağızdan ağıza iletişim (eAAİ) arama ve sağlama güdülerinin ortaya konulması ve
bu güdülerin farklı uyruklara mensup öğrenci gruplarına göre değişip
değişmediğinin belirlenmesidir. İstanbul’da yaşayan Türk ve yabancı öğrenci
gruplarına yönelik olarak bir araştırma yapılmıştır. Çalışmada, eAAİ arama
güdülerinin; "sosyal
etkileşim faydaları", "risk azaltma", "sosyal yönelimli ürün bilgisi" ve "ürün kullanım bilgileri", eAAİ sağlama güdülerinin ise "kendini geliştirme", "sosyal fayda", ve "olumsuz duyguların ortaya çıkışı" alt boyutlarından oluştuğu saptanmıştır. Çalışmanın
bulgularına göre; yabancı öğrenci grupları için arama güdülerinden "sosyal yönelimli ürün bilgisi"
faktörünün önemli olduğu, Türk öğrenci grupları için ise arama güdülerinden
"risk azaltma", "ürün kullanım bilgileri"
ve sağlama güdülerinden "olumsuz
duyguların ortaya çıkışı" faktörlerin ayırt edici olduğu yapılan
diskriminant analiz sonucunda elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 13, 2019 |
Acceptance Date | January 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 6 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.