Bu çalışmada spor lisesinde öğrenim gören farklı yaş gruplarındaki öğrencilerin genel öz yeterlik seviyelerinin farklı değişkenlere bakarak araştırılıp incelenmesi amaçlanmıştır. Malatya ilindeki 306 öğrenci üzerinde, istekli katılım esas alınarak belirlenmiş 60 kadın ve 246 erkek toplam 306 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma sonucunda, aylık gelir düzeyi, cinsiyet, spor yapma durumu sınıf ve fiziki görünümlerinden memnun olma değişkenlerinde spor lisesi öğrencilerinin öz yeterlik düzeyleri arasında anlamlı fark tespit edilmiştir Sonuçta spor lisesi öğrencilerinde, fiziki görünümünden memnun olmanın, spor lisans yılının ve sınıf düzeyinin artmasının öğrencilerin öz yeterlik düzeyleri olumlu yönde etkilediği ve öğrencilere bu konuda katkı sağladığını söyleyebiliriz.
In this study, it was aimed to investigate and examine the general self-efficacy levels of students in different age groups studying at a sports high school by looking at different variables.A total of 306 students, 60 women and 246 men, were determined on the basis of willing participation, out of 306 students in Malatya.As a result of the research, a significant difference was found between the self-efficacy levels of sports high school students in the variables of monthly income, gender, sports status, class and satisfaction with their physical appearance.As a result, we can say that being satisfied with the physical appearance of the sports high school students, the increase in the sports undergraduate year and the grade level affect the self-efficacy levels of the students positively and contribute to the students in this regard.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2022 |
Submission Date | November 24, 2022 |
Acceptance Date | December 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: Özel Sayı 2 - Akademik Spor Araştırmaları Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .