Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Lisesi Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Öz Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 5 Issue: Özel Sayı 2 - Akademik Spor Araştırmaları Özel Sayısı, 953 - 965, 23.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1209485

Abstract

Bu çalışmada spor lisesinde öğrenim gören farklı yaş gruplarındaki öğrencilerin genel öz yeterlik seviyelerinin farklı değişkenlere bakarak araştırılıp incelenmesi amaçlanmıştır. Malatya ilindeki 306 öğrenci üzerinde, istekli katılım esas alınarak belirlenmiş 60 kadın ve 246 erkek toplam 306 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma sonucunda, aylık gelir düzeyi, cinsiyet, spor yapma durumu sınıf ve fiziki görünümlerinden memnun olma değişkenlerinde spor lisesi öğrencilerinin öz yeterlik düzeyleri arasında anlamlı fark tespit edilmiştir Sonuçta spor lisesi öğrencilerinde, fiziki görünümünden memnun olmanın, spor lisans yılının ve sınıf düzeyinin artmasının öğrencilerin öz yeterlik düzeyleri olumlu yönde etkilediği ve öğrencilere bu konuda katkı sağladığını söyleyebiliriz.

References

  • Alemdağ S., ve Öncü E. (2015). Öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım ve sosyal görünüş kaygılarının incelenmesi. International Journal of Science Cultureand Sport. (Special Issue 3), 287-300.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191.
  • Böke H., Kartal M., ve Doğan A. (2019) Gençlik merkezine devam eden bireylerin öz yeterlik düzeylerinin araştırılması. Journal of Global Sport and Education Research http://dergipark.gov.tr/jogser
  • Can, Y., ve Kaçay, Z. (2016). Sporcu Kimlik Algısı ile Cesaret ve Özgüven Duyguları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Journal Of Human Sciences, 13(3), 6176-6184.
  • Canpolat, A. M., ve Çetinkalp, Z. K. (2011). İlköğretim II. Kademe Öğrenci-Sporcuların Başarı Algısı ve Öz Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 14-19.
  • Cengiz R., Aytan K.G., Abakay U.(2012), Taekwondo sporcularının algıladığı liderlik özellikleri ile öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişki. E-Journal of New World Sciences Academy, 7,(4), Article Number; 2B0089.
  • Çetinkaya, T. (2010). Sporcu öğrenci kimliği oluşumunda etkili olan faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara
  • Cherry, H. L. (2005). Psychometric Analysis of an Inventory Assessing Mental Toughness. Masters Theses, 588.
  • Chandler, M. (2006). The Influence of parenting style and ethnicity on academic selfefficacy and academic performance. Unpublished Senior Honors Thesis, Texas A&M University.
  • Doğaner S., Görmüş M., ve Kılıç M. Ö. (2020). Sporcu kimliği ile öz yeterlik arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69) Doi: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2020.4058
  • Eaton, M. J., ve Dembo, M. H. (1996) Differences in The Motivational Beliefs of Asian American and Non-asian Students, Journal of Educational Psychology.
  • Edwards, S. D., Ngcobo, H. S., Edwards, D. J., ve Palavar, K. (2005). Exploring the Relationship Between Physical Activity, Psychological Well-Being and Physical Selfperception in Different Exercise Groups. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation. 27(1), 59-74.
  • Feltz, D. L., ve Lirgg, C. D. (2001). Self-efficacy beliefs of athletes, teams, and coaches. Handbook of Sport Psychology, 2(2001), 340-361.
  • Feltz, D. L., Short, S. E., ve Sullivan, P. J. (2008). Self-efficacy in sport. Champaign, IL: Human Kinetics. Harter, S. (1978). Effectance Motivation Reconsidered. Toward a Developmental Model. Human Development, 21(1), 34-64.
  • Işık, U. (2018). Profesyonel ve Amatör Futbolcuların Sportif Kendine Güven ve Sporcu Kimlikleri Arasındaki İlişki. Spor Eğitim Dergisi, 2(3), 26-35.
  • İkiz, F. E., ve Yörük, C. (2013). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeyleri ile aile işlevlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 225-252.
  • Kaya, H. B., Namlı, S., ve Demir, G. T. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sporcu kimlikleri ve başarı yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(7).
  • Masud, H., Shakil, A. M., Jan, F. A.,ve Jamil, A. (2016). Relationship between parenting styles and academic performance of adolescents: mediating role of self-efficacy. Asia Pacific Education Review, 17(1), 121–131.
  • Muris, P. (2001). A Brief Questionnaire for Measuring Self-Efficacy in Youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23, 145–149.
  • Nwankwo, B. C.,ve Onyishi, I. E. (2012). Role of self-efficacy, gender and category of athletes in coping with sports stress. IFE Psychologia: An International Journal, 20(2), 94-101.
  • Öncü, H. (2012). Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması.Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Nisan, 13(1):183-206
  • Özkan, G. (2019). Üniversite öğrencisi kadın futbolcuların toplumsal cinsiyet algıları ile sporcu öz yeterlik adlıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlıl Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Aydın. 43 Journal of Global Sport and Education Research, II (1):35-44
  • Öztop, M. (2018). Sağlıklı gençlerde fiziksel aktivite düzeyinin akademik öz yeterliğe etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Denizli.
  • Schunk, D. H. (1990). Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning. Educational Psychologists, 25, 71-86.
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. (24. Basım). Ankara: Yargı Yayınları.
  • Şen, Ü. (2009). Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of World of Turks., 2, 84.
  • Telef, B. B., ve Karaca, R. (2012) Çocuklar için Öz-yeterlilik ölçeği:Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Buca Eğitim Fakiltesi Dergisi, 32,169-187.
  • Tikac, G., Unal, A., ve Altug, F (2021). Regular exercise improves the levels of self-efficacy, self-esteem and body awareness of young adults. J Sports Med Physical Fitness, 2021(8).
  • Turner, E. A., Chandler, M., ve Heffer, R. W. (2009). The influence of parenting styles, achievement motivation, and self-efficacy on academic performance in college students. Journal of College Student Development, 50(3), 337–346.
  • Walseth K., Aartun I., ve Engelsrud G. (2017). Journal Sport, Education and Society, 22(4), 442-459
  • Yarar F, Aslan Telci E., ve Şekeröz, S. (2020). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyinin akademik öz- yeterlik, anksiyete ve stres üzerine etkisinin incelenmesi. Pam Tıp Derg;14:548-554.
  • Yıldırım, H. İ., ve Kansız, F. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fen dersine yönelik tutum düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi-2. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 12(25), 779-806. Doi number:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12306
  • Yıldırım, H. İ., ve Karataş, F. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science,65,164-187. Doi Number: http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.13377
  • Yıldız A. B.(2017), Sporcularda zihinsel dayanıklılık ve Öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin İncelenmesi Yüksek Lisan Tezi, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Tezli Yüksek Lisans Programı Ankara,
  • Yılmaz, E., Yiğit, R., ve Kaşarcı, İ. (2012). İlköğretim öğrencilerinin öz yeterlilik düzeylerinin akademik başarı ve bazı değişkinler acısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), https://acikarsiv.mehmetakif.edu.tr adresinden erişildi.
  • Yılmazer, A. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin T.C. İnkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersine karşı tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn, Contemporary Educational Psychology.

Investigation of Self-Efficacy Levels of Sports High School Students According to Some Variables

Year 2022, Volume: 5 Issue: Özel Sayı 2 - Akademik Spor Araştırmaları Özel Sayısı, 953 - 965, 23.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1209485

Abstract

In this study, it was aimed to investigate and examine the general self-efficacy levels of students in different age groups studying at a sports high school by looking at different variables.A total of 306 students, 60 women and 246 men, were determined on the basis of willing participation, out of 306 students in Malatya.As a result of the research, a significant difference was found between the self-efficacy levels of sports high school students in the variables of monthly income, gender, sports status, class and satisfaction with their physical appearance.As a result, we can say that being satisfied with the physical appearance of the sports high school students, the increase in the sports undergraduate year and the grade level affect the self-efficacy levels of the students positively and contribute to the students in this regard.

References

  • Alemdağ S., ve Öncü E. (2015). Öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım ve sosyal görünüş kaygılarının incelenmesi. International Journal of Science Cultureand Sport. (Special Issue 3), 287-300.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191.
  • Böke H., Kartal M., ve Doğan A. (2019) Gençlik merkezine devam eden bireylerin öz yeterlik düzeylerinin araştırılması. Journal of Global Sport and Education Research http://dergipark.gov.tr/jogser
  • Can, Y., ve Kaçay, Z. (2016). Sporcu Kimlik Algısı ile Cesaret ve Özgüven Duyguları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Journal Of Human Sciences, 13(3), 6176-6184.
  • Canpolat, A. M., ve Çetinkalp, Z. K. (2011). İlköğretim II. Kademe Öğrenci-Sporcuların Başarı Algısı ve Öz Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 14-19.
  • Cengiz R., Aytan K.G., Abakay U.(2012), Taekwondo sporcularının algıladığı liderlik özellikleri ile öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişki. E-Journal of New World Sciences Academy, 7,(4), Article Number; 2B0089.
  • Çetinkaya, T. (2010). Sporcu öğrenci kimliği oluşumunda etkili olan faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara
  • Cherry, H. L. (2005). Psychometric Analysis of an Inventory Assessing Mental Toughness. Masters Theses, 588.
  • Chandler, M. (2006). The Influence of parenting style and ethnicity on academic selfefficacy and academic performance. Unpublished Senior Honors Thesis, Texas A&M University.
  • Doğaner S., Görmüş M., ve Kılıç M. Ö. (2020). Sporcu kimliği ile öz yeterlik arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69) Doi: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2020.4058
  • Eaton, M. J., ve Dembo, M. H. (1996) Differences in The Motivational Beliefs of Asian American and Non-asian Students, Journal of Educational Psychology.
  • Edwards, S. D., Ngcobo, H. S., Edwards, D. J., ve Palavar, K. (2005). Exploring the Relationship Between Physical Activity, Psychological Well-Being and Physical Selfperception in Different Exercise Groups. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation. 27(1), 59-74.
  • Feltz, D. L., ve Lirgg, C. D. (2001). Self-efficacy beliefs of athletes, teams, and coaches. Handbook of Sport Psychology, 2(2001), 340-361.
  • Feltz, D. L., Short, S. E., ve Sullivan, P. J. (2008). Self-efficacy in sport. Champaign, IL: Human Kinetics. Harter, S. (1978). Effectance Motivation Reconsidered. Toward a Developmental Model. Human Development, 21(1), 34-64.
  • Işık, U. (2018). Profesyonel ve Amatör Futbolcuların Sportif Kendine Güven ve Sporcu Kimlikleri Arasındaki İlişki. Spor Eğitim Dergisi, 2(3), 26-35.
  • İkiz, F. E., ve Yörük, C. (2013). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeyleri ile aile işlevlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 225-252.
  • Kaya, H. B., Namlı, S., ve Demir, G. T. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sporcu kimlikleri ve başarı yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(7).
  • Masud, H., Shakil, A. M., Jan, F. A.,ve Jamil, A. (2016). Relationship between parenting styles and academic performance of adolescents: mediating role of self-efficacy. Asia Pacific Education Review, 17(1), 121–131.
  • Muris, P. (2001). A Brief Questionnaire for Measuring Self-Efficacy in Youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23, 145–149.
  • Nwankwo, B. C.,ve Onyishi, I. E. (2012). Role of self-efficacy, gender and category of athletes in coping with sports stress. IFE Psychologia: An International Journal, 20(2), 94-101.
  • Öncü, H. (2012). Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması.Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Nisan, 13(1):183-206
  • Özkan, G. (2019). Üniversite öğrencisi kadın futbolcuların toplumsal cinsiyet algıları ile sporcu öz yeterlik adlıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlıl Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Aydın. 43 Journal of Global Sport and Education Research, II (1):35-44
  • Öztop, M. (2018). Sağlıklı gençlerde fiziksel aktivite düzeyinin akademik öz yeterliğe etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Denizli.
  • Schunk, D. H. (1990). Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning. Educational Psychologists, 25, 71-86.
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. (24. Basım). Ankara: Yargı Yayınları.
  • Şen, Ü. (2009). Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of World of Turks., 2, 84.
  • Telef, B. B., ve Karaca, R. (2012) Çocuklar için Öz-yeterlilik ölçeği:Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Buca Eğitim Fakiltesi Dergisi, 32,169-187.
  • Tikac, G., Unal, A., ve Altug, F (2021). Regular exercise improves the levels of self-efficacy, self-esteem and body awareness of young adults. J Sports Med Physical Fitness, 2021(8).
  • Turner, E. A., Chandler, M., ve Heffer, R. W. (2009). The influence of parenting styles, achievement motivation, and self-efficacy on academic performance in college students. Journal of College Student Development, 50(3), 337–346.
  • Walseth K., Aartun I., ve Engelsrud G. (2017). Journal Sport, Education and Society, 22(4), 442-459
  • Yarar F, Aslan Telci E., ve Şekeröz, S. (2020). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyinin akademik öz- yeterlik, anksiyete ve stres üzerine etkisinin incelenmesi. Pam Tıp Derg;14:548-554.
  • Yıldırım, H. İ., ve Kansız, F. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fen dersine yönelik tutum düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi-2. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 12(25), 779-806. Doi number:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12306
  • Yıldırım, H. İ., ve Karataş, F. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science,65,164-187. Doi Number: http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.13377
  • Yıldız A. B.(2017), Sporcularda zihinsel dayanıklılık ve Öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin İncelenmesi Yüksek Lisan Tezi, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Tezli Yüksek Lisans Programı Ankara,
  • Yılmaz, E., Yiğit, R., ve Kaşarcı, İ. (2012). İlköğretim öğrencilerinin öz yeterlilik düzeylerinin akademik başarı ve bazı değişkinler acısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), https://acikarsiv.mehmetakif.edu.tr adresinden erişildi.
  • Yılmazer, A. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin T.C. İnkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersine karşı tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn, Contemporary Educational Psychology.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise
Journal Section Arşiv
Authors

Kürşat Yusuf Aytaç 0000-0002-7827-4242

Ümit Yetiş 0000-0001-5290-101X

Kaan Akın Öz 0000-0003-3349-2067

Publication Date December 23, 2022
Submission Date November 24, 2022
Acceptance Date December 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: Özel Sayı 2 - Akademik Spor Araştırmaları Özel Sayısı

Cite

APA Aytaç, K. Y., Yetiş, Ü., & Öz, K. A. (2022). Spor Lisesi Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Öz Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 2), 953-965. https://doi.org/10.38021/asbid.1209485

27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .

2624526366