Research Article
BibTex RIS Cite

SOSYAL AĞLARIN SOSYAL BİLGİLERDE KULLANILMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI

Year 2019, Volume: 6 Issue: 3, 261 - 273, 25.03.2019

Abstract

Sosyal etkileşimi sanal boyutta
temele alan sosyal ağların sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanında
kullanılması amaç olarak değişkenlik göstermektedir. Bu değişkenlik, sosyal
bilgiler eğitimi çalışma alanı programlarının hazırlanma sürecinde geniş alan tasarımına
göre bir düzenlemenin yapılmasından kaynaklanmaktadır. Birçok disiplini
içerisinde barındıran sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanında, öğrenme
alanlarına bağlı olarak hazırlanan kazanımların etkili ve kalıcı bir şekilde
öğrenciye aktarılması için öğrencinin merkeze alındığı etkinliklere yer
verilmesi önemlidir. Bu etkinlikler aynı mekânsal öğrenme ortamındaki
etkileşimi temele alan etkinlikler olabileceği gibi farklı mekânlardaki
etkileşimde olabilir. Bu etkileşim öğelerinden biri de sosyal ağlardır. Sosyal
ağlar, kullanım amacı olarak öğrenci üzerinde olumlu ve olumsuz yansımaları
olabilecek uygulamalar içermektedir. Bu yansımalardan hareketle yapılan bu
araştırmada, sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanında sosyal ağların
kullanılmasına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin algılarının belirlenmesi
amaçlanmıştır. İnönü Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
tarafından normal
araştırma projesi kapsamında desteklenen bu araştırma, nitel araştırma
yaklaşımına dayalı olgubilim modeliyle
gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada çalışma grubu üyelerini, Malatya ve Elazığ il merkezinde milli
eğitim bakanlığına bağlı çeşitli ortaokullarda görev yapan sosyal bilgiler
öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin elde edilmesinde araştırmacı
tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış olup,
verilerin incelenmesinde içerik ve betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda elde edilen bulgular incelendiğinde sosyal bilgiler
öğretmenlerinin sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanında sosyal ağların
kullanımına ilişkin farklı algılara sahip oldukları ortaya çıkmıştır. 

References

  • “Digital in 2018”, We Are Social ve Hootsuit, wearesocial.com/ blog/2018/01/global-digital-report-2018, (Erişim tarihi: 14.02.2019).
  • Akman, Ö. ve Parlak, F.D.(2018). Multidimensional Investigation Of Teacher Candidates’ Attitudes Towards Scientific Research Methods. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(33), 1346-1363.
  • Aksüt M., Ateş, S. ve Balaban, S.(2011). “Lise öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerine ilişkin tutumları.” XVI. Türkiye'de İnternet Konferansı, 30 Kasım- 2 Aralık 2011, Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, İzmir-Bornova.
  • Arkan, A. ve Yünter, S.(2017). Eğitim için sosyal ağlar. SETA Perspektif, 2-6.
  • Barnes, J. A. (1954). “Class and Committee in a Norwegian Island Parish.” Human Relations, 7, 39-58.
  • Bilen, K., Ercan, O. ve Gülmez, T.(2014). Sosyal ağların kullanım amacı ve benimsenme süreci; Kahramanmaraş sütçü imam üniversitesi örneği. Journal of Research in Education and Teaching, 3(1), 115-123.
  • Boyd, D. M. ve Elison, N. B. (2007). Social network sites: definition, history and scholarship. Journal of Computer Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Buss, A. ve Strauss, N. (2009). Online Communities Handbook: Building Your Business and Brand On The Web, New Riders Press, USA.
  • Çengelci Köse, T., Karaduman, H. ve Eryılmaz, Ö.(2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarına göre sosyal medyada değerler. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 8(2), 250-271.
  • Çepni, S. (2001). Araştırmacı öğretmen ve öğrenciler için: Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Erol Ofset.
  • Dabbagh, N. ve Kitsantas, A. (2011). Personal learning environments, social media, and selfregulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. Internet and Higher Education, 15(1), 3-8. doi: 10.1016/j.iheduc.2011.06.002.
  • Doğan, S., Demir, S.B. ve Pınar, M.A. (2014). Yönetici görüşlerine göre MEB 2013 Yılı Yönetici Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(2), 224-245.
  • Ekici, M. ve Kıyıcı, M.(2012). Sosyal Ağların Eğitim Bağlamında Kullanımı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 156-167.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Finin, T., Ding ,L., Zhou,L., ve Joshi A. (2005). Social Networking on the Semantic Web, The Learning Organization, 12(5), 418-435.
  • Glimps, B. J. ve Ford, T. (2008). Using Internet technology tools to teach about global diversity. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 82(2), 91-95.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı. XV. Türkiye'de İnternet Konferansı. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Koçoğlu, E. ve Egüz, Ş.(2019). “Türkiye’de, Sosyal Bilgiler Eğitimine İlişkin Alan Eğitimcilerinin Sorunsal Tespitleri.” Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1/1), 27-38.
  • Marshall, C. and Rossman, G. B. (1999). Designing qualitative research. London: Sage Publications.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. London: Sage Publications.
  • Özdemir, S. S., Özdemir, M., Polat, E. ve Aksoy, R. (2014). Sosyal medya kullanımı ve sosyal ağ sitelerinde yer alan online reklam uygulamalarının incelenmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 58-64. DOI: 10.17339/ejovoc.96993
  • Patton, Q. M. (2002). Qualitative evaluation and research methods. London: Sage Publications.
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A. ve Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 227-238.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M.(2013). İnternet ve sosyal medya üzerine bir uygulama. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(4), 23-32.
  • Tektaş, N.(2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Journal of History School (JOHS), 17(7), 851-870.
  • Tess, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) – A literature review. Computers in Human Behavior, 29(5), A60-A68.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2019, Volume: 6 Issue: 3, 261 - 273, 25.03.2019

Abstract

References

  • “Digital in 2018”, We Are Social ve Hootsuit, wearesocial.com/ blog/2018/01/global-digital-report-2018, (Erişim tarihi: 14.02.2019).
  • Akman, Ö. ve Parlak, F.D.(2018). Multidimensional Investigation Of Teacher Candidates’ Attitudes Towards Scientific Research Methods. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(33), 1346-1363.
  • Aksüt M., Ateş, S. ve Balaban, S.(2011). “Lise öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerine ilişkin tutumları.” XVI. Türkiye'de İnternet Konferansı, 30 Kasım- 2 Aralık 2011, Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, İzmir-Bornova.
  • Arkan, A. ve Yünter, S.(2017). Eğitim için sosyal ağlar. SETA Perspektif, 2-6.
  • Barnes, J. A. (1954). “Class and Committee in a Norwegian Island Parish.” Human Relations, 7, 39-58.
  • Bilen, K., Ercan, O. ve Gülmez, T.(2014). Sosyal ağların kullanım amacı ve benimsenme süreci; Kahramanmaraş sütçü imam üniversitesi örneği. Journal of Research in Education and Teaching, 3(1), 115-123.
  • Boyd, D. M. ve Elison, N. B. (2007). Social network sites: definition, history and scholarship. Journal of Computer Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Buss, A. ve Strauss, N. (2009). Online Communities Handbook: Building Your Business and Brand On The Web, New Riders Press, USA.
  • Çengelci Köse, T., Karaduman, H. ve Eryılmaz, Ö.(2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarına göre sosyal medyada değerler. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 8(2), 250-271.
  • Çepni, S. (2001). Araştırmacı öğretmen ve öğrenciler için: Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Erol Ofset.
  • Dabbagh, N. ve Kitsantas, A. (2011). Personal learning environments, social media, and selfregulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. Internet and Higher Education, 15(1), 3-8. doi: 10.1016/j.iheduc.2011.06.002.
  • Doğan, S., Demir, S.B. ve Pınar, M.A. (2014). Yönetici görüşlerine göre MEB 2013 Yılı Yönetici Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(2), 224-245.
  • Ekici, M. ve Kıyıcı, M.(2012). Sosyal Ağların Eğitim Bağlamında Kullanımı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 156-167.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Finin, T., Ding ,L., Zhou,L., ve Joshi A. (2005). Social Networking on the Semantic Web, The Learning Organization, 12(5), 418-435.
  • Glimps, B. J. ve Ford, T. (2008). Using Internet technology tools to teach about global diversity. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 82(2), 91-95.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı. XV. Türkiye'de İnternet Konferansı. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Koçoğlu, E. ve Egüz, Ş.(2019). “Türkiye’de, Sosyal Bilgiler Eğitimine İlişkin Alan Eğitimcilerinin Sorunsal Tespitleri.” Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1/1), 27-38.
  • Marshall, C. and Rossman, G. B. (1999). Designing qualitative research. London: Sage Publications.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. London: Sage Publications.
  • Özdemir, S. S., Özdemir, M., Polat, E. ve Aksoy, R. (2014). Sosyal medya kullanımı ve sosyal ağ sitelerinde yer alan online reklam uygulamalarının incelenmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 58-64. DOI: 10.17339/ejovoc.96993
  • Patton, Q. M. (2002). Qualitative evaluation and research methods. London: Sage Publications.
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A. ve Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 227-238.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M.(2013). İnternet ve sosyal medya üzerine bir uygulama. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(4), 23-32.
  • Tektaş, N.(2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Journal of History School (JOHS), 17(7), 851-870.
  • Tess, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) – A literature review. Computers in Human Behavior, 29(5), A60-A68.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Erol Koçoğlu 0000-0003-4595-2892

Publication Date March 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Koçoğlu, E. (2019). SOSYAL AĞLARIN SOSYAL BİLGİLERDE KULLANILMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 261-273.