The purpose of this study is to construct a Likert-type scale to
determine how the professional image of teachers, one of the most important
actors of the education system, is perceived by society (parents). A three-part
study group was included in the study. The study included 546 parents for
exploratory factor analysis, 304 for confirmatory factor analysis, and 93 for
the test-retest application. As a result of the factor analysis carried out to
determine the construct validity of the 50-item draft scale, a structure
consisting of 19 items and 4 sub-dimensions was obtained. The first factor is
Personal Characteristics, the second factor is Professional Characteristics,
the third factor is Social Status and the fourth factor is Professional
Preferences. The 4-factor structure obtained via exploratory factor analysis,
confirmatory factor analysis was tested. The 4-factor structure proposed
according to the fit indices is confirmed. The overall CA reliability
coefficient of the scale was expressed as 0.86. In addition, independent t-test
between the upper and lower 27 % groups for the reliability of the scale brought
out that the items and factors are distinguished, and the item-total and
item-remaining correlation values are significant. The correlation values
between the factors and the test-retest result were found considered
significant for all the scales.
Bu
araştırmanın amacı, eğitim sisteminin en önemli aktörlerinden biri olan
öğretmenlerin mesleki imajlarının toplum (veliler) tarafından nasıl
algılandığını belirlemeye yönelik Likert türü bir ölçek geliştirmektir.
Araştırmaya üç faklı çalışma grubu dâhil edilmiştir. Araştırmada sırasıyla açımlayıcı faktör analizi (AFA) 546
katılımcı, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) 304 katılımcı ile yapılmıştır.
Test-tekrar test uygulaması için 93 veli katılmıştır. 50 maddelik taslak
ölçeğin yapı geçerliğinin test edilmesi için uygulanan faktör analizi sonucunda
dört boyuttan ve 19 maddeden oluşan bir ölçme aracı elde edilmiştir. Birinci
faktör Kişisel Özellikler, ikinci faktör Mesleki Özellikler, üçüncü faktör
Toplamsal Statü ve dördüncü faktör Mesleki Tercih olarak adlandırılmıştır. AFA
ile elde edilen dört faktörlü yapı, DFA ile test edilmiştir. Uyum indekslerine
göre önerilen dört faktörlü yapı doğrulanmıştır. Ölçeğin genel Cronbach Alpha
güvenirlik katsayısı 0.86 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin güvenirliği için
bağımsız gruplar t-testi sonucunda, alt-üst % 27’lik gruplar arasında madde ve
faktörlerin ayırt edici olduğu; madde toplam ve madde kalan korelasyon
değerlerinin anlamlı olduğu saptanmıştır. Faktörler arasındaki korelasyon
katsayıları ve test-tekrar test çalışması sonucunda korelasyon katsayısı,
ölçeğin tümü için anlamlı bulunmuştur. Gerçekleştirilen analizlere göre ölçeğin
geçerliği ve güvenirliği sağlanmıştır. Ölçeğe Öğretmenlik Mesleği İmaj Ölçeği
(ÖMİÖ) ismi verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0