The aim of this study was to examine the performance of fifth grade students, who are studying in a middle-sized city in the Central Anatolia region, on an achievement test consisting of TIMSS mathematics subtest items, in terms of learning area, cognitive level, and gender variables. To achieve this aim, a quantitative research method was used, and a relational survey was conducted. Firstly, validity and reliability study were conducted with 154 fifth grade students for an achievement test created based on the distribution of learning area and cognitive level of the items announced by official institutions for the fourth grade level of TIMSS mathematics subtests. Then, the actual study was carried out with 333 fifth grade students. According to the results, the students showed the highest performance in items at the highest cognitive level, which is the reasoning level, in all three learning areas (numbers and operations, geometry and measurement, data). In terms of learning area, the students showed the highest performance in data, while the lowest performance was exhibited in numbers and operations. When the results were examined according to gender, it was found that there were significant gender differences in the scores belonging to the applying level of the numbers and operations learning area and the knowing and applying levels of the geometry and measurement learning area.
TUBİTAK
This study was obtained from the project numbered 1919B012105919 supported by TUBITAK within the scope of 2209-A University Students Research Projects Support Program.
Bu çalışma kapsamında İç Anadolu bölgesinde yer alan orta ölçekli bir ilin merkezinde öğrenim gören 5.sınıf öğrencilerinin TIMSS matematik alt testlerinin maddelerinden oluşan bir başarı testine dair performanslarının öğrenme alanı, bilişsel seviye ve cinsiyet değişkenleri çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda da nicel araştırma yöntemleri kullanılarak ilişkisel tarama yoluna gidilmiştir. TIMSS matematik alt testlerinin dördüncü sınıf düzeyi için resmi kurumlarca açıklanan maddelerinden öğrenme alanı ve bilişsel seviye dağılımı dikkate alınarak oluşturulan bir başarı testi için öncelikle 154 tane beşinci sınıf öğrencisi ile geçerlik güvenirlik çalışması yapılmış ve ardından farklı 333 öğrenci ile asıl çalışma gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere göre öğrenciler her üç öğrenme alanında (sayılar ve işlemler, geometri ve ölçme, veri) en yüksek performansı, en üst bilişsel seviye olan akıl yürütme seviyesindeki maddelerde göstermişleridir. Öğrenme alanı bazında elde edilen sonuçlara göre ise öğrenciler en yüksek performansı veri, en düşük başarı ise sayılar ve işlemler öğrenme alanında sergilemişlerdir. Sonuçlar cinsiyet temelinde incelendiğinde ise sayılar ve işlemler öğrenme alanının uygulama düzeyinde, geometri öğrenme alanının bilme ve uygulama düzeyine ait puanlarda cinsiyete göre anlamlı farklar olduğu belirlenmiştir.
This study was obtained from the project numbered 1919B012105919 supported by TUBITAK within the scope of 2209-A University Students Research Projects Support Program.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | This study was obtained from the project numbered 1919B012105919 supported by TUBITAK within the scope of 2209-A University Students Research Projects Support Program. |
Early Pub Date | October 24, 2023 |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | March 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 2 |