Research Article
BibTex RIS Cite

The Reflection of TIMSS Mathematics Subtest Performance In a Middle-Sized City

Year 2023, Volume: 14 Issue: 2, 949 - 968, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1273731

Abstract

The aim of this study was to examine the performance of fifth grade students, who are studying in a middle-sized city in the Central Anatolia region, on an achievement test consisting of TIMSS mathematics subtest items, in terms of learning area, cognitive level, and gender variables. To achieve this aim, a quantitative research method was used, and a relational survey was conducted. Firstly, validity and reliability study were conducted with 154 fifth grade students for an achievement test created based on the distribution of learning area and cognitive level of the items announced by official institutions for the fourth grade level of TIMSS mathematics subtests. Then, the actual study was carried out with 333 fifth grade students. According to the results, the students showed the highest performance in items at the highest cognitive level, which is the reasoning level, in all three learning areas (numbers and operations, geometry and measurement, data). In terms of learning area, the students showed the highest performance in data, while the lowest performance was exhibited in numbers and operations. When the results were examined according to gender, it was found that there were significant gender differences in the scores belonging to the applying level of the numbers and operations learning area and the knowing and applying levels of the geometry and measurement learning area.

Supporting Institution

TUBİTAK

Project Number

This study was obtained from the project numbered 1919B012105919 supported by TUBITAK within the scope of 2209-A University Students Research Projects Support Program.

References

  • Abazoğlu, İ., Yatağan, M., Yıldızhan, Y., Arifoğlu, A., & Umurhan, H. (2015). Öğrencilerin matematik başarısının uluslararası fen ve matematik eğilimleri araştırması sonuçlarına göre değerlendirilmesi. Turkish Studies, 10(7), 33-50.
  • Akyüz, G. (2014). TIMSS 2011’de öğrenci ve okul faktörlerinin matematik başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(172), 150-162.
  • Anamuah-Mensah, J., & Mereku, D. K. (2005). Ghanaian JSS2 students’ abysmal mathematics achievement in TIMSS 2003: A consequence of the basic school mathematics curriculum. Mathematics Connection, 5(1), 1-13.
  • Aydın, M. (2017). TIMSS 2011 öğretmen ölçeklerinin faktör yapısının ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46(46), 21-36.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakan, M., Tan, Ş., & Atar, H. Y. (2014). TIMSS uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması. TIMSS 2011 ulusal matematik ve fen raporu 4. sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cheng, S. K., & Seng, Q. K. (2001). Sex differences in TIMSS mathematics achievement of four Asian nations. Studies in Educational Evaluation, 27(4), 331-40.
  • Delil, A., Özcan, B. N., & Işlak, O. (2020). İlkokul matematik dersi öğretim programı kazanımlarının TIMSS-2019 değerlendirme çerçevesine göre analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 280-282. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.669086
  • Dindyal, J. (2008). An overview of the gender factor in mathematics in TIMSS-2003 for the Asia-Pacific region. ZDM, 40, 993-1005. doi:10.1007/s11858-008-0111-2
  • Dodeen, H., Abdelfattah, F., Shumrani, S., & Hilal, M. A. (2012). The effects of teachers’ qualifications, practices, and perceptions on student achievement in TIMSS mathematics: A comparison of two countries. International Journal of Testing, 12(1), 61-77. https://doi.org/10.1080/15305058.2011.621568
  • Ertürk, Z., & Erdinç Akan, O. (2018). TIMSS 2015 matematik başarısını etkileyen değişkenlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 2(2), 14-34. https://doi.org/10.32960/uead.407078

TIMSS Matematik Alt Test Performansının Orta Ölçekli Bir Şehirdeki Yansıması

Year 2023, Volume: 14 Issue: 2, 949 - 968, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1273731

Abstract

Bu çalışma kapsamında İç Anadolu bölgesinde yer alan orta ölçekli bir ilin merkezinde öğrenim gören 5.sınıf öğrencilerinin TIMSS matematik alt testlerinin maddelerinden oluşan bir başarı testine dair performanslarının öğrenme alanı, bilişsel seviye ve cinsiyet değişkenleri çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda da nicel araştırma yöntemleri kullanılarak ilişkisel tarama yoluna gidilmiştir. TIMSS matematik alt testlerinin dördüncü sınıf düzeyi için resmi kurumlarca açıklanan maddelerinden öğrenme alanı ve bilişsel seviye dağılımı dikkate alınarak oluşturulan bir başarı testi için öncelikle 154 tane beşinci sınıf öğrencisi ile geçerlik güvenirlik çalışması yapılmış ve ardından farklı 333 öğrenci ile asıl çalışma gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere göre öğrenciler her üç öğrenme alanında (sayılar ve işlemler, geometri ve ölçme, veri) en yüksek performansı, en üst bilişsel seviye olan akıl yürütme seviyesindeki maddelerde göstermişleridir. Öğrenme alanı bazında elde edilen sonuçlara göre ise öğrenciler en yüksek performansı veri, en düşük başarı ise sayılar ve işlemler öğrenme alanında sergilemişlerdir. Sonuçlar cinsiyet temelinde incelendiğinde ise sayılar ve işlemler öğrenme alanının uygulama düzeyinde, geometri öğrenme alanının bilme ve uygulama düzeyine ait puanlarda cinsiyete göre anlamlı farklar olduğu belirlenmiştir.

Project Number

This study was obtained from the project numbered 1919B012105919 supported by TUBITAK within the scope of 2209-A University Students Research Projects Support Program.

References

  • Abazoğlu, İ., Yatağan, M., Yıldızhan, Y., Arifoğlu, A., & Umurhan, H. (2015). Öğrencilerin matematik başarısının uluslararası fen ve matematik eğilimleri araştırması sonuçlarına göre değerlendirilmesi. Turkish Studies, 10(7), 33-50.
  • Akyüz, G. (2014). TIMSS 2011’de öğrenci ve okul faktörlerinin matematik başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(172), 150-162.
  • Anamuah-Mensah, J., & Mereku, D. K. (2005). Ghanaian JSS2 students’ abysmal mathematics achievement in TIMSS 2003: A consequence of the basic school mathematics curriculum. Mathematics Connection, 5(1), 1-13.
  • Aydın, M. (2017). TIMSS 2011 öğretmen ölçeklerinin faktör yapısının ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46(46), 21-36.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakan, M., Tan, Ş., & Atar, H. Y. (2014). TIMSS uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması. TIMSS 2011 ulusal matematik ve fen raporu 4. sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cheng, S. K., & Seng, Q. K. (2001). Sex differences in TIMSS mathematics achievement of four Asian nations. Studies in Educational Evaluation, 27(4), 331-40.
  • Delil, A., Özcan, B. N., & Işlak, O. (2020). İlkokul matematik dersi öğretim programı kazanımlarının TIMSS-2019 değerlendirme çerçevesine göre analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 280-282. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.669086
  • Dindyal, J. (2008). An overview of the gender factor in mathematics in TIMSS-2003 for the Asia-Pacific region. ZDM, 40, 993-1005. doi:10.1007/s11858-008-0111-2
  • Dodeen, H., Abdelfattah, F., Shumrani, S., & Hilal, M. A. (2012). The effects of teachers’ qualifications, practices, and perceptions on student achievement in TIMSS mathematics: A comparison of two countries. International Journal of Testing, 12(1), 61-77. https://doi.org/10.1080/15305058.2011.621568
  • Ertürk, Z., & Erdinç Akan, O. (2018). TIMSS 2015 matematik başarısını etkileyen değişkenlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 2(2), 14-34. https://doi.org/10.32960/uead.407078
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Feride Özyıldırım Gümüş 0000-0002-1149-0039

Oğuzhan Atılgan 0009-0004-1814-7788

Project Number This study was obtained from the project numbered 1919B012105919 supported by TUBITAK within the scope of 2209-A University Students Research Projects Support Program.
Early Pub Date October 24, 2023
Publication Date December 28, 2023
Submission Date March 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Özyıldırım Gümüş, F., & Atılgan, O. (2023). The Reflection of TIMSS Mathematics Subtest Performance In a Middle-Sized City. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 949-968. https://doi.org/10.51460/baebd.1273731