Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Sosyal-Duygusal Yalnızlık ve Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 15 Issue: 3, 3184 - 3208, 28.12.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1496830

Abstract

Bu araştırmada, öğretmen adaylarının sosyal-duygusal yalnızlık ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Araştırmaya 635 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma, nicel araştırma türü olan yordayıcı korelasyonel modelde tasarlanmıştır. Verilerinin toplanmasında Yetişkinler İçin Sosyal ve Duygusal Yalnızlık Ölçeği (SELSA-S) ve Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ) kullanılmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının psikolojik sağlamlık düzeylerinin orta düzeyde olduğuna işaret etmektedir. Öğretmen adaylarının psikolojik sağlamlık düzeyleri erkek öğretmen adaylarının lehine anlamlı farklılık göstermekle birlikte sınıf düzeyi ve anabilim dalına göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Öğretmen adaylarının sosyal-duygusal yalnızlık düzeyinin düşük düzeyde olduğu anlaşılmaktadır. Sosyal-duygusal yalnızlık düzeyi cinsiyete göre kadın öğretmen adaylarının lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Sınıf düzeyi değişkenine göre sosyal-duygusal yalnızlık düzeyi anlamlı farklılık göstermezken, duygusal yalnızlık-romantik alt-boyutunda anlamlı farklılık görülmektedir. Anabilim dalı düzeyi değişkenine göre anlamlı farklılık görülmezken duygusal yalnızlık-aile alt boyutunda anlamlı farklılık bulunmaktadır. Son olarak araştırmada, psikolojik sağlamlık ve sosyal-duygusal yalnızlık arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak araştırma bulguları, sosyal-duygusal yalnızlık düzeyinin psikolojik sağlamlık düzeyini anlamlı düzeyde yordadığına işaret etmektedir

Supporting Institution

TÜBİTAK

Thanks

Bu araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı öğrencisi Tuğçe SUSKAN’ın Doç. Dr. Hanife ESEN-AYGÜN danışmanlığında yürüttüğü TÜBİTAK-2209-A Üniversite Öğrencileri Desteği Programı kapsamında desteklenen ‘‘Öğretmen Adaylarının Sosyal-Duygusal Yalnızlık ve Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi’’ başlıklı projeden üretilmiştir. Desteği için TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.

References

  • Adamczyk, K. (2016). An investigation of loneliness and perceived social support among single and partnered young adults. Current Psychology, 35, 674-689.
  • Akgül, H. (2020). Yetişkinler İçin Sosyal ve Duygusal Yalnızlık Ölçeği’nin (SELSA-S) Türk Kültürüne Uyarlaması: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 10(21), 54-69.
  • Akkök, F. (2003). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi-öğretmen el kitabı. İstanbul Özgür Yayınları.
  • Armağan, A. (2014). Yalnızlık ve kişilerarası iletişim ilişkisi: Öğrenciler üzerinde bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(30), 27-43.
  • Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child development perspectives, 1(2), 68-73.
  • Asıcı, E. (2017). Üniversite Dönemi Gençliği ve Uyum Problemleri. Savi Çakar, F. (Ed.), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları içinde (8. Baskı, 289-311). PEGEM Akademi.
  • Atli, A., Keldal, G., & Sonar, O. (2015). Üniversite öğrencilerinin yabancılaşma ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki/the relatıonshıp between the levels of unıversıty students’alıenatıon and lonelıness. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29), 149-160.
  • Aydın, İ., Öncü, E., Akbulut, V., Küçük-Kılıç, S. (2019). Öğretmen adaylarında boş zaman sıkılma algısı ve psikolojik sağlamlık ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 39-53.
  • Aydoğdu, T. (2013). Bağlanma stilleri, başa çıkma stratejileri ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bıyık, N. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Duygularının Kişisel ve Sosyal Özellikleri, Öfke Eğilimleri Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bonanno, G. A. (2004). Loss, trauma, and human resilience: Have we underestimated the human capacity to thrive after extremely aversive events? American Psychologist, 59(1), 20–28.
  • Bozorgpour, F., & Salimi, A. (2012). State self-esteem, loneliness and life satisfaction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 2004-2008.
  • Buluş, M. (1997). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (3), 8290.
  • Bulut, B. (2016). Ergenlerin anksiyete, sosyal destek ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. bs.). Ankara: Pegem Akademi, 109.
Year 2024, Volume: 15 Issue: 3, 3184 - 3208, 28.12.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1496830

Abstract

References

  • Adamczyk, K. (2016). An investigation of loneliness and perceived social support among single and partnered young adults. Current Psychology, 35, 674-689.
  • Akgül, H. (2020). Yetişkinler İçin Sosyal ve Duygusal Yalnızlık Ölçeği’nin (SELSA-S) Türk Kültürüne Uyarlaması: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 10(21), 54-69.
  • Akkök, F. (2003). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi-öğretmen el kitabı. İstanbul Özgür Yayınları.
  • Armağan, A. (2014). Yalnızlık ve kişilerarası iletişim ilişkisi: Öğrenciler üzerinde bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(30), 27-43.
  • Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child development perspectives, 1(2), 68-73.
  • Asıcı, E. (2017). Üniversite Dönemi Gençliği ve Uyum Problemleri. Savi Çakar, F. (Ed.), Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları içinde (8. Baskı, 289-311). PEGEM Akademi.
  • Atli, A., Keldal, G., & Sonar, O. (2015). Üniversite öğrencilerinin yabancılaşma ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki/the relatıonshıp between the levels of unıversıty students’alıenatıon and lonelıness. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29), 149-160.
  • Aydın, İ., Öncü, E., Akbulut, V., Küçük-Kılıç, S. (2019). Öğretmen adaylarında boş zaman sıkılma algısı ve psikolojik sağlamlık ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 39-53.
  • Aydoğdu, T. (2013). Bağlanma stilleri, başa çıkma stratejileri ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bıyık, N. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Duygularının Kişisel ve Sosyal Özellikleri, Öfke Eğilimleri Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bonanno, G. A. (2004). Loss, trauma, and human resilience: Have we underestimated the human capacity to thrive after extremely aversive events? American Psychologist, 59(1), 20–28.
  • Bozorgpour, F., & Salimi, A. (2012). State self-esteem, loneliness and life satisfaction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 2004-2008.
  • Buluş, M. (1997). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (3), 8290.
  • Bulut, B. (2016). Ergenlerin anksiyete, sosyal destek ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. bs.). Ankara: Pegem Akademi, 109.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Tuğçe Suskan 0009-0006-3731-569X

Hanife Esen Aygün 0000-0001-9363-7083

Early Pub Date December 14, 2024
Publication Date December 28, 2024
Submission Date June 6, 2024
Acceptance Date September 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Suskan, T., & Esen Aygün, H. (2024). Öğretmen Adaylarının Sosyal-Duygusal Yalnızlık ve Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(3), 3184-3208. https://doi.org/10.51460/baebd.1496830