Information has been given in this study on analogy, analogy and teaching,
classification of analogies, the advantages of analogies and principles that are considered in the
creating of analogies. Examples of analogies on physics, chemistry and biology
have been provided from the literature. The document analysis method was used
in this study. Analogies create positive effects on the teaching and learning
of concepts, the determining and
eliminating of misconceptions. Analogies
are associated with concepts and daily life. Analogies visualize concepts. Analogies
are effective in making permanent information. Analogies support conceptual
understanding and conceptual change. Analogies
have an effect on critical thinking, reasoning and problem solving, science
process skills. Analogies organize information and make connections between
information. Analogies create a positive impact on attitudes and views regarding the course. Analogies increase student participation, student performance and
student satisfaction. Analogies are enjoyable, curious and interesting
activities.
Bu araştırmada analoji, analoji ve öğretim,
analojilerin sınıflandırılması, analojilerin avantajları ve analojiler
oluşturulurken dikkat edilmesi gerekenler hakkında teorik boyutta bilgi
verilmiştir. Alanyazından fizik, biyoloji ve kimya konulu analoji örnekleri sunulmuştur.
Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Alanyazındaki çalışmalarda
analoji kullanımının; akademik başarı, kavram öğretimi, kavram öğrenme,
kavramların görselleştirilmesi, kavramlarla günlük yaşam arasında ilişki
kurulması, kavramsal anlama ve kavramsal değişim, kavram yanılgılarının
belirlenmesi ve giderilmesi, bilginin kalıcı olması, bilginin organize edilmesi
ve bilgiler arasında bağlantı kurulması, eleştirel düşünme, akıl yürütme ve
problem çözme, bilimsel süreç becerileri, derse yönelik tutum ve görüşler,
memnuniyet, derse katılım ve perforans, merak uyandırma, ilgi çekme, zevkli ve
eğlenceli ders işleme üzerinde olumlu etkileri olduğu ortaya koyulmuştur.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | April 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 11 Issue: 1 |