Bu çalışmada matematik
öğretmen adaylarının sonsuzluk kavramına dair yaklaşımlarının bir boyutunu
oluşturan sayılabilirlik kavramına odaklanılmış ve bu kavrama ilişkin ispat
şemalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel türde ve betimsel olarak
tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde 2. sınıfa
devam eden 100 matematik öğretmen adayı oluşturmuştur. Katılımcılar, Cantor
Küme Teorisi’ne ait konuların ele alındığı bir ders sürecinde 5 hafta boyunca
gözlemlenmiş ve sürecin sonunda sonsuz kümelerin denkliğine dair ispatlardan
oluşan bir formda yer alan sorulara bireysel olarak yanıt vermişlerdir. Veriler
hem betimsel analiz hem de içerik analizi ile incelenmiştir. Böylece hem sahip
olunan ispat şemaları hem de belirli bir şemaya sahip olan bireylerin ispatlama
yaklaşımları belirlenmiştir. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının büyük
kısmının birebir-örten eşleme yaklaşımına dayanan formel bir ispatı
oluşturamadıkları görülmüştür. Ayrıca, bireylerin kavramsal anlayışları ile
onların ispatlarında önemli bir boyutu oluşturan “ikna” bileşeni arasında önemli
bir ilişkinin olduğu da belirlenmiştir. Ulaşılan bulgular, tablolar ve örnekler
ile detaylandırılmıştır.
In this study it was focused to concept
of countability, which compose a part of prospective teachers’ understanding of
the infinity concept, and it was aimed to examine prospective teachers proof
schemas in proving activities including this concept. Case study method, which
is one of qualitative research approaches, was used. Also convenience sampling
method was preferred. For that purpose, 100 sophomore prospective mathematics
teachers studying a state university included the research. After a course
period, they were asked to prove some theorems about equivalence of infinite
sets. Their answers were examined both descriptive and content analyses. As a
result of these process it
was identified that majority part them (%91) couldn't reach the formal proof.
Also, it was identified that different proof schemas emerged in relation to
proving process. In addition, it was seen that most of the prospective
teachers (%51) have Empirical Proof Schemes and Analytical Schemas are least
observed (%17) scheme.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | October 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 12 Issue: 2 |