The aim of this study was to examine the theses on organizational culture in educational organizations based on certain criteria. Descriptive content analysis model was used in the study. Data were collected by document analysis method. The study examined 251 theses selected by criterion sampling from theses on organizational culture in the National Thesis Center of the Council of Higher Education. The selected theses were examined through a form created by the researchers. In the study, it was determined that the number of master’s theses on organizational culture in educational organizations was greater than the number of doctoral theses. The theses were written in both state and foundation universities. Although many subjects were discussed with organizational culture, the most discussed subject was leadership. Although many demographic variables in which organizational culture was analyzed, the most used variable was gender. A quantitative method and correlational survey model were used the most in the theses. Although implementations were made in different provinces, the implementations were mostly carried out in educational organizations in Istanbul province. It was determined that the sample was selected from all institutional levels, while the sample was taken from primary education institutions the most. A simple random sampling method was mostly used in the theses, and the most preferred sample size ranged between 301-350, and the data were mostly collected through questionnaires/scales. In the study, it was recommended to increase the number of theses at the doctoral level and to conduct more theses on less used methods.
Bu araştırmada eğitim örgütlerinde örgüt kültürüne yönelik gerçekleştirilen tezleri bazı ölçütlere göre incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel içerik analizi modeli kullanılmıştır. Veriler doküman incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmada YÖK Ulusal Tez Merkezi’ndeki örgüt kültürü tezlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 251 tez incelenmiştir. Belirlenen tezler araştırmacılar tarafından oluşturulan form aracılığıyla incelenmiştir. Araştırmada eğitim örgütlerinde örgüt kültürü ile ilgili yüksek lisans tez sayısının doktora tez sayısından fazla olduğu belirlenmiştir. Tezler hem devlet hem de vakıf üniversitelerinde yapılmıştır. Örgüt kültürü ile birlikte ele alınan pek çok konu bulunmakla birlikte en fazla ele alınan konu liderliktir. Örgüt kültürünün analiz edildiği pek çok demografik değişken bulunmakla birlikte en fazla cinsiyet değişkeni kullanılmıştır. Tezlerde en fazla nicel yöntem ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Farklı illerde uygulamalar yapılmış olmakla birlikte en fazla İstanbul ilindeki eğitim örgütlerinde uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Örneklemin her kademeden seçildiği belirlenmiş ve en fazla ilköğretim kurumlarından örneklem alınmıştır. Tezlerde en fazla basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılmış, örneklem sayısında en fazla 301-350 aralığı tercih edilmiş ve veriler çoğunlukla anket/ölçek aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada doktora düzeyindeki tez sayısının arttırılması ve az kullanılan yöntemlere ilişkin daha fazla tezin yapılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 27, 2022 |
Acceptance Date | September 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 50 |
Baun SOBED