The purpose of this research is to determine the views of the high school administrators on the high school mathematics curriculum implemented in the beginning of the academic year of 2013-2014. The data were obtained through interview technique, which is one of the qualitative research methods, through a semi-structured interview form called “Curriculum Evaluation Form”. To this end, one to one interviews were held with 52 school administrators at 20 high schools in Karaman. The data were analyzed using content analysis method and numeric data were corporated by direct quotations from the interviews. As a result of the research study, it has been seen that administrators do not have knowledge about the curriculum in general, the administrators with knowledge reflected that the curriculum is above the level of the students, learning outcomes should be more relevant with the daily life, and it is mandatory to revise the programme according to the type of the high schools.
Bu
araştırmanın amacı lise yöneticilerinin 2013-2014 eğitim öğretim yılında uygulamaya
konulan lise matematik öğretim programına yönelik görüşlerinin belirlenmesidir.
Veriler, “Öğretim Programı Değerlendirme Formu” adlı yarı yapılandırılmış
görüşme formu aracılığıyla nitel araştırma yöntemlerinden biri olan görüşme
tekniği ile elde edilmiştir. Bu amaçla, Karaman’da 20 lisede toplam 52 okul
yöneticisi ile bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak
çözümlenmiş ve sayısal veriler görüşmelerden direk alıntılarla desteklenerek
yorumlamalara gidilmiştir. Araştırma sonucunda, yöneticilerin genel olarak
matematik öğretim programı hakkında bilgi sahibi olmadıkları, bilgi sahibi olan
yöneticilerin ise programın öğrenci seviyesinin üstünde olduğunu, program
kazanımlarının güncel hayatla daha fazla ilişkili olması gerektiğini ve
programın lise türüne göre revize edilmesinin zaruri olduğunu dile getirdikleri
görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | May 11, 2018 |
Acceptance Date | October 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 13 Issue: 26 |