Fiziksel Etkinlik Uygulamalarının 2. Sınıf Öğrencilerinin Hareket Becerilerinin Kazanımına Etkisi
Year 2020,
Volume: 4 Issue: 2, 86 - 102, 18.01.2021
Güner Kaptan
,
Sinan Bozkurt
Abstract
Bu araştırmanın amacı Fiziksel Etkinlik Kartları uygulamalarının 2. Sınıf öğrencilerinin hareket becerilerinin
kazanımına etkisini incelemektir. Deney modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada; “FEK’ları yer değiştirme
hareketleri, dengeleme hareketleri ve nesne kontrolü hareketlerine etkisi var mıdır?” sorularına cevap aranmıştır.
Ayrıca bu değişkenler arasında gruplar arası farka bakılmıştır. Araştırmanın örneklemini; 2017-2018 öğretim yılı
Beykoz İlçesi Güzelcehisar İlkokul öğrencileri (n=19) çalışma grubunu, Beykoz İlçesi Defterdar Mehmet Bey
İlkokulu öğrencileri (n=30) kontrol grubunu oluşturmuştur. Öğrenciler 8 yaşındadır. Araştırmamızda çalışma
grubuna “Oyun ve Fiziki Etkinlikler“ dersleri için hazırlanmış olan Fiziksel Etkinlik Kartları (FEK)’ ndan Sarı Kart
grubundaki Temel Hareket Becerileri programı uygulanmıştır. Eğitim haftada 2 gün 1 saat olmak üzere 7 hafta
boyunca uygulanmıştır. Kontrol grubu beden eğitimi ders müfredatını yapmaya devam etmiştir. Araştırmanın
sonucunda; Fiziksel Etkinlik Kartları uygulamasının 2. sınıflara uygulamasında 20 m koşu sürati ve durarak uzun
atlama özelliklerinde çalışma grubu lehine olumlu ve anlamlı yönde olduğu gözlemlenmiştir (p<0.05). FEK
uygulamaları ile gerçekleştirilen eğitimin çocukların hareket gelişimleri üzerinde olumlu etkisi olabileceği değerlendirilmektedir.
References
- Referans1: Atasoy, H. (2018). Yüzme antrenmanlarının 8-10 yaş performans grubu yüzücülerinin serbest stil dereceleri ile bazı antropometrik ve motorik özellikler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Referans2: Avcu, U. A. (2016). Oyun temelli eğitim programının beş yaş grubundaki çocukların temel hareket becerilerine etkisinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi. 4(8), 139-149.
- Referans3: Dohman, Z., Özmaden, M. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümlerinde öğretmen yetiştirme sorunları. Ataturk Journal of Physıcal Education and Sport Sciences.
- Referans4: Dursun, M. Z. (2003). Temel becerileri içeren özel beden eğitimi program tasarısının okulöncesi 6 yaş çocukların motor beceri erişileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Referans5: Ertürk, S. (1993). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
- Referans6: Güven, Ö., Yıldız, Ö. (2014). Sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersinden beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 22(2), 525-538.
- Referans7: Haslofça, E., Haslofça, F. & Kutlay, E. (2011). 9-10 yaş çocuklarda fiziksel uygunluk parametreleri arasındaki ilişkiler. Spor Hekimliği Dergisi. 46(2), 67-76.
- Referans8: İri, R., Engin, H., Aktuğ, Z.,B. (2018). 12-15 yaş arası güreşçilerde 8 haftalık denge antrenmanın denge ve sürat performansı üzerine etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 81-90.
- Referans9: Kaya, M., Sarıtaş, N., Köroğlu, Y., Kaya, Ö. E. & Sucan, S. (2018). Farklı öğretmenlerden beden eğitimi dersi alan çocukların bazı motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi. 1(2), 99-107.
- Referans10: Kırıcı, M. H. (2008). Okulöncesi eğitim kurumlarındaki 4-6 yaş grubu çocuklarda 8 haftalık hareket eğitiminin motor performanslarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- Referans11: Koç, H., Tekin, A. (2011). Beden eğitimi derslerinin çocuklarda seçilmiş motorik özellikler üzerine etkisi. 7. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenleri Kongresi. (ss. 9-17). Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
- Referans12: Koçyiğit, B., Çimen, E. ve Karakuş, S. (2018). 12-14 yaş grubu hentbol ve tenis sporcuların fiziksel ve antropometrik ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(SI1), 14-25.
- Referans13: MEB, 2005. İlköğretim beden eğitimi dersi 1-8.sınıf öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Referans14: MEB, (2012). 2012 yılı soru ve cevaplar. http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular adresinden erişildi (ET:4.02.2018).
- Referans15: MEB, (2018). Oyun ve Fiziki etkinlikler dersi öğretim programı http://mufredat.meb.gov.tr/ adresinden erişildi (4.02.2018).
- Referans16: Ongül, E. vd. (2017). Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin çocuklarda seçilmiş motor özellikler üzerine etkisi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2(1), 45-52.
- Referans17: Pancar, Z., Biçer, M. ve Özdal, M. (2018). 12-14 yaş grubu bayan hentbolculara uygulanan 8 haftalık pliometrik antrenmanların seçilmiş bazı kuvvet parametrelerine etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 9(1),18-24.
- Referans18: Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde (6 yaş) belli başlı oyunların çocukların psikomotor gelişimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
- Referans19: WHO, (2007). Promoting physical activity in schools. an important element of a health-promoting school.
- Referans20: WHO information series on school health document 12. France. 4 Şubat 2018 tarihinde erişildi.
- Referans21: WHO, (2018). Physical Activity Web site: http://www.who.int/dietphysicalactivity/pa/en adresinden erişildi (4.02.2018).
- Referans22: Yavuzer, H. (1984). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar.
- Referans23: Yılmaz, O., Bozkurt, S. (2017). Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin ilkokul öğrencilerinin motorik özelliklerinin gelişimine etkisi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2(2), 43-50.
Year 2020,
Volume: 4 Issue: 2, 86 - 102, 18.01.2021
Güner Kaptan
,
Sinan Bozkurt
References
- Referans1: Atasoy, H. (2018). Yüzme antrenmanlarının 8-10 yaş performans grubu yüzücülerinin serbest stil dereceleri ile bazı antropometrik ve motorik özellikler üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Referans2: Avcu, U. A. (2016). Oyun temelli eğitim programının beş yaş grubundaki çocukların temel hareket becerilerine etkisinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi. 4(8), 139-149.
- Referans3: Dohman, Z., Özmaden, M. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümlerinde öğretmen yetiştirme sorunları. Ataturk Journal of Physıcal Education and Sport Sciences.
- Referans4: Dursun, M. Z. (2003). Temel becerileri içeren özel beden eğitimi program tasarısının okulöncesi 6 yaş çocukların motor beceri erişileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Referans5: Ertürk, S. (1993). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
- Referans6: Güven, Ö., Yıldız, Ö. (2014). Sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersinden beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 22(2), 525-538.
- Referans7: Haslofça, E., Haslofça, F. & Kutlay, E. (2011). 9-10 yaş çocuklarda fiziksel uygunluk parametreleri arasındaki ilişkiler. Spor Hekimliği Dergisi. 46(2), 67-76.
- Referans8: İri, R., Engin, H., Aktuğ, Z.,B. (2018). 12-15 yaş arası güreşçilerde 8 haftalık denge antrenmanın denge ve sürat performansı üzerine etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 81-90.
- Referans9: Kaya, M., Sarıtaş, N., Köroğlu, Y., Kaya, Ö. E. & Sucan, S. (2018). Farklı öğretmenlerden beden eğitimi dersi alan çocukların bazı motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi. 1(2), 99-107.
- Referans10: Kırıcı, M. H. (2008). Okulöncesi eğitim kurumlarındaki 4-6 yaş grubu çocuklarda 8 haftalık hareket eğitiminin motor performanslarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- Referans11: Koç, H., Tekin, A. (2011). Beden eğitimi derslerinin çocuklarda seçilmiş motorik özellikler üzerine etkisi. 7. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenleri Kongresi. (ss. 9-17). Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
- Referans12: Koçyiğit, B., Çimen, E. ve Karakuş, S. (2018). 12-14 yaş grubu hentbol ve tenis sporcuların fiziksel ve antropometrik ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(SI1), 14-25.
- Referans13: MEB, 2005. İlköğretim beden eğitimi dersi 1-8.sınıf öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Referans14: MEB, (2012). 2012 yılı soru ve cevaplar. http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular adresinden erişildi (ET:4.02.2018).
- Referans15: MEB, (2018). Oyun ve Fiziki etkinlikler dersi öğretim programı http://mufredat.meb.gov.tr/ adresinden erişildi (4.02.2018).
- Referans16: Ongül, E. vd. (2017). Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin çocuklarda seçilmiş motor özellikler üzerine etkisi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2(1), 45-52.
- Referans17: Pancar, Z., Biçer, M. ve Özdal, M. (2018). 12-14 yaş grubu bayan hentbolculara uygulanan 8 haftalık pliometrik antrenmanların seçilmiş bazı kuvvet parametrelerine etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 9(1),18-24.
- Referans18: Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde (6 yaş) belli başlı oyunların çocukların psikomotor gelişimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
- Referans19: WHO, (2007). Promoting physical activity in schools. an important element of a health-promoting school.
- Referans20: WHO information series on school health document 12. France. 4 Şubat 2018 tarihinde erişildi.
- Referans21: WHO, (2018). Physical Activity Web site: http://www.who.int/dietphysicalactivity/pa/en adresinden erişildi (4.02.2018).
- Referans22: Yavuzer, H. (1984). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar.
- Referans23: Yılmaz, O., Bozkurt, S. (2017). Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin ilkokul öğrencilerinin motorik özelliklerinin gelişimine etkisi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2(2), 43-50.