Araştırmanın amacı, Samsun ilinde faaliyet gösteren kadın kooperatiflerinin finansal olmayan performanslarının belirlenmesidir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket ve gözlem teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın materyalini Samsun ilinde faaliyet gösteren 15 kadın kooperatifi yöneticisi ile yüz yüze yapılan anketlerden elde edilen veriler oluşturmaktadır. Kadın kooperatiflerinin performans ölçümü, Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) yöntemine göre 11 kriter seçilerek belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, kadın kooperatiflerinin performansında en önemli belirleyici kriterler; dijital pazarlama kanallarını kullanma durumu, kooperatifin uyguladığı proje sayısı ve kooperatif binasının yerel yönetim tarafından desteklenme durumudur. AHP yöntemine göre, araştırmada en yüksek performans skoru 0,861; en düşük performans skoru 0,145 ve ortalama performans skoru ise 0,497 olarak tespit edilmiştir. Performansın artırılabilmesi için kooperatifler; dijital pazarlama kanallarını etkin kullanmalı, destek fonlarını takip ederek daha fazla projede yer almalı, ürün çeşitliliğini artırmalı ve yerel yönetimlerle işbirliklerini geliştirmelidir. Araştırmada kadın kooperatiflerinin eğitim seviyesi yüksek kişiler tarafından yönetildiği, ancak kooperatif yöneticilerinin kooperatifçilik ilkeleri bilinç düzeylerinin çok yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, kadın kooperatiflerinin; istihdam yaratılması, kadınların güçlendirilmesi, işbirliği ağlarının oluşturulması, proje yürütülmesi ve sosyal sermayenin artırılması gibi konularda bölgesel kalkınmaya olumlu ancak sınırlı düzeyde etkisi olduğu ortaya konulmuştur.
Bu Çalışma için Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu’nun 29.12.2023 tarihli ve 2023-1125 numaralı Kararı ile onay alınmıştır.
Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı
Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı
The purpose of this study is to determine the non-financial performance of women's cooperatives operating in Samsun. Survey and field observation techniques were used as data collection methods. The material of the study consists of face-to-face questionnaires conducted with 15 managers from women's cooperatives in the province. Performance measurement of women's cooperatives was determined by selecting 11 criteria according to Analytical Hierarchy Process (AHP) method. According to the results, the most critical determinants of the performance of women's cooperatives are the use of digital marketing channels, the number of externally financed projects implemented by the cooperative and the support of the cooperative building by the local authorities. According to the AHP method, the highest performance score was 0.861, the lowest performance score was 0.145 and the average performance score was 0.497. To enhance performance, cooperatives should make effective use of digital marketing channels, follow up funding opportunities and participate in more projects increase product diversity, and improve cooperation with local governments. The study found that women's cooperatives are managed by individuals with a high educational levels, but the cooperative managers’ awareness of cooperative principles is very inadequate. The research concludes that women's cooperatives have positive but limited impact on regional development through creating employment, empowering women, forming partnerships, implementing projects, and increasing social capital.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Economics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | March 6, 2024 |
Acceptance Date | May 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 02 Issue: 01 |