Research Article
BibTex RIS Cite

Televizyonda Yayınlanan Dizilerin Lise Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenmesine Etkisi Öğrenci Görüşleri: Bir Olgu Bilim Çalışması (Bartın İli Örneği)

Year 2017, Volume: 6 Issue: 1, 237 - 262, 28.02.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.280034

Abstract

Araştırmanın amacı televizyon dizilerinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerinin çeşitli yönleriyle yaşam boyu öğrenme kavramı çerçevesinde incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim (Phenomenology) deseni uygulanmıştır. Çalışmanın örneklemini ergenlik ve meslek seçme dönemlerindeki öğrencilerin televizyon dizilerinden nasıl etkilediğini araştırabilmek için nitel örnekleme yöntemlerinden olan amaçlı örnekleme çeşitlerinden ölçüt örneklem (Criteria sample) kullanılarak dizi izleyen öğrencilere ulaşılmış ve içlerinden rast gele seçim yapılarak 11 lise son sınıf öğrencisi alınmıştır. Nvivo8 programında içerik analizi yapılarak elde edilen bulgulara göre öğrencilerin dizilerden etkilenerek, yaşam tarzı haline getirdikleri, dizilerde geçen cümleleri günlük konuşma dilinde kullandıkları, öğrenme, hayatlarıyla ilgili karar alma, hayal kurma, düşünme becerileri gibi beceriler edindikleri ortaya çıkmıştır. Yine meslekleri tanıma ve seçmede onlara faydalı olduğu gibi bunun dışında dizi karakterlerini kendilerine örnek aldıkları ve onlar gibi davranış sergilemekten hoşlandıkları ortaya çıkmıştır. Ayrıca dizilerde gösterilen mutluluk kavramları öğrencilerin hafızalarında yer ettiği görülürken öğrencilerin bunlardan ve dizilerde gösterilen bazı şahıs, olaylardan da olumsuz etkilendikleri görülmüştür. Böylece televizyon dizilerinin öğrencilerin yaşam boyu öğrenme süreçlerini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında araştırma sonucuna göre dizilerin olumlu etkileri olduğu gibi olumsuz etkilerinin de olduğu ortaya çıkmıştır. Bu nedenle yayınlanan dizilerin içeriklerinde dizileri izleyen kitlelerin nasıl etkileneceği göz önünde bulundurularak bireyin yaşamını olumsuz etkileyebilecek olaylara ve konulara yer verilmemesi gerekmektedir.

References

  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E.K. Akgün, Ö.E. Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Compas B.E., Hinden B.R., Gerhardt C.A. Adolescent development: pathways and processes of risk and resilience. Annual Review of Psychology 1995; 46: 265-293.
  • Postman, N. (2010). Televizyon öldüren eğlence, gösteri çağında kamusal söylem (3. Basım). (O. Akınhay çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • 13. Poyraz, H., Titrek, O. (2013). Türkiye’de hayat boyu öğrenmenin geliştirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi cilt:13 sayı:1 ISSN (Basılı): 1303 – 0493
  • Ünal, F., Kalçık, C. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Tarihi Dizilerine İlişkin Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi. 4. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yayınlanmış Bildiri Kitapçığı.
  • Yapıcı, Ş. (2006). Bir eğitim aracı olarak televizyon ve etkileri. AKÜ Eğitim Fakültesi Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi. 6, 2.

The Effect of Television Broadcasting Series on the Lifelong Learning of High School Students’ Student Opinions

Year 2017, Volume: 6 Issue: 1, 237 - 262, 28.02.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.280034

Abstract

The aim of the research is to examine television series on the basis of
lifelong learning concept in various aspects of the effects on high school
students. Phenomenology pattern has been applied in the study of qualitative
research designs. We reached the students who followed the series by using the criteria
sample from qualıitive sampling methods in order to investigate how the sample of
the study affected the students in the adolescence and vacational selection
period. 11 High school students were selected randomly. According to the
findings obtained by analyzing content in Nvivo8 program, Students became influenced
by the series and turned them into a lifestyle and the sentences in the series
have been used by them in daily conversation, the findings have become clear
that the students have acquired skills from the series such as learning, making
decisions about their lives,thinking,dreaming and etc. The findings have also emerged
that, as well as being useful to the students in recognizing and selecting
their professions, they are liked to take examples of series characters and to
show behavior like them. Moreover, while the concepts of happiness shown in the
series appeared in the memory of the students, it was seen that the students
were affected negatively by some persons and events shown in these and in the
series , thus Television series has affected the lifelong learning process of
the students. Besides, according to the results of the research, it is revealed
that the series have positive effects as well as negative effects. For this
reason, in the contents of the published series, considering how the mass who
follow the series will be affected, Events and topics that may negatively
affect an individual's life should not be included.

References

  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E.K. Akgün, Ö.E. Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Compas B.E., Hinden B.R., Gerhardt C.A. Adolescent development: pathways and processes of risk and resilience. Annual Review of Psychology 1995; 46: 265-293.
  • Postman, N. (2010). Televizyon öldüren eğlence, gösteri çağında kamusal söylem (3. Basım). (O. Akınhay çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • 13. Poyraz, H., Titrek, O. (2013). Türkiye’de hayat boyu öğrenmenin geliştirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi cilt:13 sayı:1 ISSN (Basılı): 1303 – 0493
  • Ünal, F., Kalçık, C. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Tarihi Dizilerine İlişkin Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi. 4. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yayınlanmış Bildiri Kitapçığı.
  • Yapıcı, Ş. (2006). Bir eğitim aracı olarak televizyon ve etkileri. AKÜ Eğitim Fakültesi Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi. 6, 2.
There are 6 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Nuriye Semerci

Cansu Kalçık

Publication Date February 28, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Semerci, N., & Kalçık, C. (2017). The Effect of Television Broadcasting Series on the Lifelong Learning of High School Students’ Student Opinions. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(1), 237-262. https://doi.org/10.14686/buefad.280034

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education