Research Article
BibTex RIS Cite

Developing an Idealist Teacher Scale: Validity and Reliability Study

Year 2019, Volume: 17 Issue: 4, 405 - 418, 27.12.2019
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.628634

Abstract

The
aim of this study is to develop idealist teacher scale in order to determine
the idealistic teachers' level of idealism. The sample of the study consists of
455 teachers who were randomly selected from the schools affiliated to National
Education Ministry in Kahramanmaraş. Cross-validation procedure was applied to
measure the construct validity of the scale. In other words, exploratory factor
analysis was applied to the first part of the study group (n = 228) and confirmatory
factor analysis was applied to the other part (n = 227). As a result of
exploratory factor analysis, it was found that KMO value was .93 and Barnett
Test (p < .05) was significant, and this situation was found to be
compatible with exploratory factor analysis. The explained variance of the
scale, unidimensioal, was found to be 61.82%. Confirmatory factor analysis
supports this situation (χ² / sd = 1.95; CFI = .91; TLI = .91; RMSEA = .05;
SRMR = .06). The reliability of the scale calculated by Cronbach Alpha was
found to be .88. These findings show both validity and reliability of the
developed scale.

References

  • Akın, U., Yıldırım, N. (2015). Öğretmenlerin eğitime inanma düzeyleri ölçeği (ÖEİDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. e-International Journal of Educational Research, 6(1), 70-83.
  • Aydın, A. (2015). Eğitim Sevgidir. Ankara: Pegem.
  • Aydın, A. (2016). Mutluluk. Ankara: Pegem.
  • Ayvazoğlu, B. (2013). Aşk Estetiği. 4. Baskı, İstanbul, Kapı.
  • Balcı, Y. (2002), Türk Romanında Aydın Sorunu. Hece Dergisi, Türk Romanı Özel Sayısı, 65-67.
  • Baltaş, A. (2013). Türk Kültüründe Yönetmek. 6. Baskı. İstanbul: Remzi.
  • Batı, U. (2016). Kendine İyi Bak. İstanbul: Alfa.
  • Beck, J.S. (1972). Bilişsel Davranışçı Terapi. Çeviren, Muzaffer Şahin (2014). Ankara: Nobel.
  • Bilhan, S. (1991). Eğitim Felsefesi (I. Cilt). Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cüceloğlu, D. ve Erdoğan, İ. (2015). Öğretmen Olmak. Ankara: Pegem.
  • Çiftçi, N. (1991). Danışmanların ideal özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Duymaz, R. (2008). İdealist Öğretmenin Eğitim Anlayışı. 84-89. https://core.ac.uk/download/pdf/153447392.pdf. Erişim tarihi: 22.05.2019.
  • Ergün, M. (1996). Eğitim Felsefesi. Ankara: Ocak.
  • Ersoy, M.A. (2011). Safahat. MEB dizisi, Ankara: İnkılap
  • https://www.theguardian.com/teacher-network/2015.
  • Kline, R. BH. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford press.
  • Özcan, M. (2017). İdealist öğretmenin özellikleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi Konferans notları (2017).
  • Özden, B. A. (2015). Erken Cumhuriyet Döneminde Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Kimliği. Kebikeç. 40 (7-20).
  • Petrov, G. (2017). İdealist Öğretmen. Çev. Ali Ayser. Kitapyurdu.com.
  • Petrov, G., (1961), Ak Zambaklar Ulkesinde, Cev. Ali Haydar, İstanbul, MEB Yayınları.
  • Sevinç, C. (2012). Aydının halkla imtihanı: Ziya Gökalp’in “halka doğru” düsturu bağlamında Cumhuriyet’in ilk çeyreğinde Türk romanında idealist öğretmen tipleri. Gazi Türkiyat Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 1 (10), 127-163.
  • TDK (2018). http://tdk.gov.tr/. Erişim tarihi: 24.11.2017; 14.00
  • Topçu, N. (2016). Türkiye’nin Maarif Davası. 18. Baskı. İstanbul: Dergah.
  • Tozlu, N. (2014), Eğitimden felsefeye- 1: Eğitim felsefesi eğitim üzerine düşünceler ve insandan devlete eğitim. Bayburt: Bayburt Üniversitesi Yayınları.
  • Wiles, J.and Bondi, J. (1993) Curriculum Development. U.S.A: Macmillan Publishing Company.
  • Yazıcı, E., (2016). Olan-olması gereken perspektifinden bir medeniyet inşacısı ve eğitim emekçisi olarak öğretmen. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama. 7 (13), 147-162.
  • Yıldırım N., Akın, U. (2017). Öğretmenlerin eğitime inanma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 213-227., Doi: 10.17860/mersinefd.305948.
  • Yıldırım, N. (2018). Geleceğin dünyasında idealist öğretmenlik. 22.Yüzyılda Eğitim kitabı içerisinde. Editör: dr. Emel Tüzel. Ankara: Pegem.
  • Yıldız, A. (2014). Öğretmenliğin Dönüşümü (İdealist Öğretmenden Sınava Hazırlayıcı Teknisyene). İstanbul: Kalkedon.
  • Yücel, C., Şengil, A. Ş.,Binici, U., Karataş, E., Demirhan, G. (2012). Sınıf Yönetimini Etkileyen Etkenler. Sınıf Yönetimi kitabı içerisinde. Editör, Sarpkaya, R. Ankara: Anı.

İdealist Öğretmen Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2019, Volume: 17 Issue: 4, 405 - 418, 27.12.2019
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.628634

Abstract

Bu
çalışmanın amacı öğretmenlerin idealistlik düzeylerini belirlemek için idealist
öğretmen ölçeğini geliştirmektir. Çalışmanın örneklemi Kahramanmaraş ili Milli
Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullardan basit seçkisiz olarak belirlenmiş 455
öğretmen oluşturmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliğini ölçmek için çapraz geçerleme
prosedürü uygulanmıştır. Diğer bir ifade ile çalışma grubunun ilk kısmına (n = 228)
açımlayıcı faktör analizi, diğer kısmına da (n = 227) doğrulayıcı faktör
analizi uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda KMO değerinin .93 ve
Barnett Test (p < .05)’nin ise anlamlı olduğu ortaya çıkmış, bu durumun
mevcut verinin açımlayıcı faktör analizine uygun olduğu görülmüştür.  Tek faktörlü olarak bulunan ölçeğin açıklanan
varyansı %61.82 olarak bulunmuştur. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi bu durumu
destekler niteliktedir (χ²/sd = 1.95; CFI = .91; TLI = .91; RMSEA = .05; SRMR =
.06). Cronbach Alfa ile hesaplanan ölçek 
güvenirliği ise .88 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar geliştirilen bu
ölçeğin hem geçerliğini hem de güvenirliğini desteklemektedir.

References

  • Akın, U., Yıldırım, N. (2015). Öğretmenlerin eğitime inanma düzeyleri ölçeği (ÖEİDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. e-International Journal of Educational Research, 6(1), 70-83.
  • Aydın, A. (2015). Eğitim Sevgidir. Ankara: Pegem.
  • Aydın, A. (2016). Mutluluk. Ankara: Pegem.
  • Ayvazoğlu, B. (2013). Aşk Estetiği. 4. Baskı, İstanbul, Kapı.
  • Balcı, Y. (2002), Türk Romanında Aydın Sorunu. Hece Dergisi, Türk Romanı Özel Sayısı, 65-67.
  • Baltaş, A. (2013). Türk Kültüründe Yönetmek. 6. Baskı. İstanbul: Remzi.
  • Batı, U. (2016). Kendine İyi Bak. İstanbul: Alfa.
  • Beck, J.S. (1972). Bilişsel Davranışçı Terapi. Çeviren, Muzaffer Şahin (2014). Ankara: Nobel.
  • Bilhan, S. (1991). Eğitim Felsefesi (I. Cilt). Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cüceloğlu, D. ve Erdoğan, İ. (2015). Öğretmen Olmak. Ankara: Pegem.
  • Çiftçi, N. (1991). Danışmanların ideal özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Duymaz, R. (2008). İdealist Öğretmenin Eğitim Anlayışı. 84-89. https://core.ac.uk/download/pdf/153447392.pdf. Erişim tarihi: 22.05.2019.
  • Ergün, M. (1996). Eğitim Felsefesi. Ankara: Ocak.
  • Ersoy, M.A. (2011). Safahat. MEB dizisi, Ankara: İnkılap
  • https://www.theguardian.com/teacher-network/2015.
  • Kline, R. BH. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford press.
  • Özcan, M. (2017). İdealist öğretmenin özellikleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi Konferans notları (2017).
  • Özden, B. A. (2015). Erken Cumhuriyet Döneminde Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Kimliği. Kebikeç. 40 (7-20).
  • Petrov, G. (2017). İdealist Öğretmen. Çev. Ali Ayser. Kitapyurdu.com.
  • Petrov, G., (1961), Ak Zambaklar Ulkesinde, Cev. Ali Haydar, İstanbul, MEB Yayınları.
  • Sevinç, C. (2012). Aydının halkla imtihanı: Ziya Gökalp’in “halka doğru” düsturu bağlamında Cumhuriyet’in ilk çeyreğinde Türk romanında idealist öğretmen tipleri. Gazi Türkiyat Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 1 (10), 127-163.
  • TDK (2018). http://tdk.gov.tr/. Erişim tarihi: 24.11.2017; 14.00
  • Topçu, N. (2016). Türkiye’nin Maarif Davası. 18. Baskı. İstanbul: Dergah.
  • Tozlu, N. (2014), Eğitimden felsefeye- 1: Eğitim felsefesi eğitim üzerine düşünceler ve insandan devlete eğitim. Bayburt: Bayburt Üniversitesi Yayınları.
  • Wiles, J.and Bondi, J. (1993) Curriculum Development. U.S.A: Macmillan Publishing Company.
  • Yazıcı, E., (2016). Olan-olması gereken perspektifinden bir medeniyet inşacısı ve eğitim emekçisi olarak öğretmen. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama. 7 (13), 147-162.
  • Yıldırım N., Akın, U. (2017). Öğretmenlerin eğitime inanma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 213-227., Doi: 10.17860/mersinefd.305948.
  • Yıldırım, N. (2018). Geleceğin dünyasında idealist öğretmenlik. 22.Yüzyılda Eğitim kitabı içerisinde. Editör: dr. Emel Tüzel. Ankara: Pegem.
  • Yıldız, A. (2014). Öğretmenliğin Dönüşümü (İdealist Öğretmenden Sınava Hazırlayıcı Teknisyene). İstanbul: Kalkedon.
  • Yücel, C., Şengil, A. Ş.,Binici, U., Karataş, E., Demirhan, G. (2012). Sınıf Yönetimini Etkileyen Etkenler. Sınıf Yönetimi kitabı içerisinde. Editör, Sarpkaya, R. Ankara: Anı.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Niyazi Can 0000-0003-4373-0719

Nail Yıldırım This is me 0000-0003-3697-8783

Gülay Bedir 0000-0003-3488-6340

Erkan Hasan Atalmış 0000-0001-9610-491X

Publication Date December 27, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 17 Issue: 4

Cite

APA Can, N., Yıldırım, N., Bedir, G., Atalmış, E. H. (2019). İdealist Öğretmen Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 405-418. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.628634